دانا گزارش می‌دهد/

انتصاب "آقازاده‌ها" باعث به وجود آمدن چه مشکلاتی می‌شود؟/ انتقاد برخی نمایندگان مجلس از "ژن‌های خوب" همکارانشان

سرویس: اخبار هرسینکد خبر: 28660|12:46 - 1396/06/25
نسخه چاپی
انتصاب "آقازاده‌ها" باعث به وجود آمدن چه مشکلاتی می‌شود؟/ انتقاد برخی نمایندگان مجلس از "ژن‌های خوب" همکارانشان
اعتراض جمعی از نمایندگان مجلس در مقابل فرافکنی و پاسخ‌های سربالای برخی دیگر از نمایندگان باعث امیدواری است و باید دید که آیا مسئولان همت می‌کنند تا از روند انتصاب آقازاده‌ها در سمت‌های مختلف جلوگیری کنند یا قرار است فرزندان مسئولان در آینده نه‌ چندان دور جایگزین پدرانشان در سمت‌های مدیریتی کشور شوند.

به گزارش دیوانگاهبه نقل از راه دانا، صحبت‌های فرزند محمد رضا عارف در خصوص "ژن خوب" خود، انتشار خبر مدیر عاملی فرزند وکیلی در یکی از شرکت‌های زیر مجموعه شستا و موج انتصاب "آقازاده‌"‌ها در پست‌های گوناگون از قبیل شهردار و مشاور وزیر این روزها موجب تلخ‌کامی مردم و برخی مسئولان شده است.

رسانه‌ها این روزها پُر است اظهارت عجیب و پاسخ‌های سربالای مسئولانی که آقازاده‌ی آن‌ها در سمتی منصوب شده اما در این بین هستند مسئولانی که به این انتصاب‌ها اعتراض دارند و همین موضوع روزنه‌ای است از امید برای برخورد با انتصاب آقازاده‌ها در سمت‌های مختلف دولتی.

برخی نمایندگان مجلس این انتصاب‌ها در تضاد با اصل "شایسته‌سالاری" می‌دانند و معتقدند این اقدام باعث یأس و ناامیدی مردم به خصوص جوانان می‌شود، برخی از آن‌ها هم از انتصاب‌هایی نه بر اساس رابطه خویشاوندی بلکه بر اساس روابطی از قبیل "پدرخواندگی" صحبت به میان می‌آورند و از افزایش این دست انتصاب‌ها و غیرقابل پیگیری بودن آن‌ها سخن می‌گویند.

بعضی نمایندگان هم بر این باورند که روند انتصاب مسئولان در کشور ما شفاف و واضح نیست و شفاف‌سازی این فرآیند باید تبدیل به یک خواست عمومی و مطالبه مردم از مسئولان شود، اما در این بین عضو هیئت رئیسه مجلس این انتصاب‌ها را به "حقوق‌های نجومی" تشبیه کرده است و می‌گوید: این اقدام هم مانند "حقوق‌های نجومی" نوعی رانت است  و باعث سلب اعتماد مردم می‌شود در حالی که مردم بزرگترین سرمایه ما هستند و اگر برای مسئولان مقدور باشد باید از خود هم هزینه کنند تا مردم راضی باشند.

 

انتصاب آقازاده‌ها مانند "حقوق‌های نجومی" است

اکبر رنجبرزاده عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگارشبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در خصوص انتصاب آقازاده‌ها در سمت‌های مختلف اظهار داشت: انتخاب افراد برای مسئولیت‌ها باید بر اساس شایسته‌سالاری باشد، همه جوانب در نظر گرفته شود و ترجیحا از بین نخبگان، صاحب‌نظران و افراد شایسته باید اولویت را به اشخاصی داد که ارتباط سببی و نصبی با مسئولان ندارند.

وی افزود: این اقدام هم به نوعی مانند "حقوق‌های نجومی" و رانت‌های مختلف دیگر یک نوع رانت محسوب می‌شود؛ البته اینکه بگوییم هیچ‌ آقازاده‌ای مسئولیت نگیرد هم صحیح نیست بلکه انتصاب‌ها باید بر اساس شایستگی، توانمندی لیاقت و در فضای رقابتی سالم و بر اساس مستندات باشد.

عضو هیئت رئیسه مجلس گفت: این موضوع باعث سلب اعتماد عمومی و یأس و ناامیدی مردم می‌شود؛ در ارتباط با موضوعات این چنینی باید طوری رفتار شود که اعتماد عمومی سلب نشود چرا که مردم سرمایه اصلی کشور هستند و ما نباید برای رضایت درونی خوددمان، اقوام و بستگانمان طوری رفتار کنیم که مردم ناراضی شوند.

رنجبرزاده ادامه داد: کسانی که در مسئولیت‌های حساس یا حتی به عنوان مدیران میانی در کشور مغول فعالیت‌ هستند باید در صورت امکان از خودشان هم هزیه کنند تا مردم راضی باشند نه اینکه از این موقعیت به نفع خودشان استفاده کنند و مصلحت جامعه را نایدیده بگیرند.

وی با بیان اینکه باید مراقب بود تا در سلسله مراتب‌ پذیرش مسئولیت‌ها حقی از کسی ضایع نشود عنوان کرد: اگر این حرکت‌ها ادامه پیدا کند ممکن است در پس آن فساد ایجاد شود؛ این اقدام کار پسندیده‌ای نیست و این موضوع نیازمند قانون نیست، بلکه یک وجدان بیدار و عزم دولتمردان را می‌طلبد تا با یک دستورالعمل از سپردن مسئولیت به کسانی که شایستگی‌ آن‌ها محرز نشده است جلوگیری شود.

 

انتصاباتی بر اساس "پدرخواندگی"/ مردم مطالبه کنند

اما سیده‌ حمیده زرآبادی نماینده مردم قزوین از لزوم شفافیت در انتصاب مدیران و انتصاباتی بر اساس "پدرخواندگی" سخن به میان آورده و می‌گوید در حال بررسی راهکارهای روند شفاف‌سازی انتصاب مدیران در سمت‌های گوناگون است.

سیده حمیده زرآبادی نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگارشبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در خصوص انتصاب برخی فرزندان مسئولان در سمت‌های مختلف اظهار داشت: فرآیند انتصاب‌ها در کشور ما فرآیند شفاف و واضحی نیست، چه این انتصاب‌ها در دولت باشد چه در هیئت مدیره‌های بخشی خصوصی یا دولتی، شهرداری‌ها،هلدینگ‌ها و از این دست پست‌های انتصابی و وقتی فرآیند شفاف نباشد این اشکالات به آن وارد است.

وی افزود: در خصوص برخی افراد این موضوع مطرح است که برای مثال فرزند یکی از مسئولان هستند و پدر یا مادرشان برای آن‌ها شغلی فراهم کرده‌اند، اما بعضی از این انتصاب‌ها بر اساس "پدرخواندگی" است و برخی افراد در پست‌ها و سمت‌های مختلف قرار می‌گیرند.

نماینده مردم قزوین گفت: در این مسئله نباید به اشخاص بپردازیم بلکه باید فرآیند را درست کنیم، این فرآیند باید درست شود و وزیر، نماینده یا شهردار فرقی نمی‌کنند؛ این افراد باید دارای ویژگی‌هایی باشند و براساس یک سری شرایط واضح و شفاف مشغول به کار شوند و افراد را منصوب کنند.

زرآبادی با اشاره به دستور حسن روحانی مبنی بر استفاده از ظرفیت بانوان و جوانان ادامه داد: من به عنوان فردی که هم خانم هستم و هم جوان، پیگیری خواسته‌های این دو قشر را بر خود لازم می‌دانم اما این نگرانی‌ را هم دارم که اگر این فرآیند شفاف نباشد باز هم ممکن است افراد شایسته‌ای در دولت و سایر نهادها مشغول فعالیت نشوند.

وی با تاکید بر اینکه برخی افراد با مسئولان هیچ نسبت فامیلی ندارند و صرفا از طریق "پدرخواندگی" در کرسی‌های مسئولیت قرار می‌گیرند عنوان کرد: این سوال مطرح است که آیا همه‌ی مدیران جوان "آقازاده‌" هستند؟؛ خیر برخی از این افراد از طرق دیگری وارد مسئولیت شدند که شایستگی مدیریت و مسئولیت را ندارند و این به دلیل عدم وجود شفافیت در انتصاب‌ها است.

نماینده مردم قزوین با بیان اینکه درحال بررسی روند انتصاب‌ها در پست‌های مختلف است گفت: باید ببینیم اگر نیاز به قانون است به ما قانونی در این زمینه مصوب کنیم که مردم با فرآیند انتخاب مدیران آشنا شوند و بدانند که یک مدیر بر چه اساسی انتخاب می‌شود و مردم این مطالبه را داشته باشند.

زرآبادی افزود: من این موضوع را بررسی می‌کنم و البته در مراحل اولیه کار هستم و شخصا خیلی روی این حساسم چرا که اگر این فرآیند صحیح نباشد جوانان دلزده می‌شوند.

وی تصریح کرد: گاهی شخصی مسئول است اما فرزند او هم شایستگی حضور در پست‌ها و مناصب را دارد، این ایرادی ندارد به شرط آنکه فرآیند انتصاب مدیران شفاف باشد و در این بین نقش رسانه‌ها هم بسیار موثر است و رسانه‌ها می‌توانند در مطالبه جامعه نقش داشته باشند.

نماینده مردم قزوین اظهار داشت: رسانه‌ها به جای اینکه به افراد توجه کنند باید به این فرآیند توجه ویژه داشته باشند چرا که از توجه به افراد هیچ نتیجه‌ای حاصل نمی‌شود و جامعه باید نسبت به این موضوع آگاه شود و در این صورت اگر مشکلی حتی در قانون هم وجود داشته باشد مشکلات برطرف می‌شود.

 

انتصاب آقازاده‌ها ظلم به جامعه است

از نظر سمیه محمودی عضو فراکسیون مستقلین مجلس هم این انتصاب‌ها ظلم به جامعه است و وی فرار نخبگان و افسردگی جوانان را از پیامد‌های اجتماعی انتصاب آقازاده‌ها در سمت‌های مختلف می‌داند.

سمیه محمودی عضو فراکسیون مستقلین مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگارشبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در خصوص انتصاب آقازاده‌ها در پست‌های مدیریتی کشور اظهار داشت: یکی از مواردی که در کشور ما رواج دارد، سمت گرفتن افراد معدودی در پست‌های مختلف است و این افراد فقط پست‌شان عوض می‌شود و هیچ شخص جدیدی وارد سیستم مدیریتی کشور نمی‌شود.

وی با بیان اینکه ما چیزی به اسم چرخش نخبگان در کشور نداریم افزود: این مسئله باعث نارضایتی همه شده و مسلما کسانی که در راس هستند باید از این کار جلوگیری کنند چرا این انتصاب‌ها موجب حذف شایسته‌سالاری از جامعه می‌شود و اگر شایسته‌سالاری را از جامعه حذف کنیم، مسائل و مشکلات زیادی به وجود می‌آید.

عضو فراکسیون مستقلین مجلس گفت: آنچه که در کشور مهم است همین موضوع شایسته‌سالاری است نه اینکه برخی "آقازاده" باشند و بیایند در مسئولیتی قرار بگیرند، این در بحث‌های انتخاباتی هم وجود دارد و هر کسی سعی می‌کنید امتیازی بگیرد و در انتخابات ورود پیدا کند.

محمودی ادامه داد: این اتفاق به صلاح کشور نیست و به نظرم سازمان بازرسی باید نظارتی بر روند این انتصاب‌ها داشته باشد چرا که اگر به این موضوع رسیدگی نشود ممکن است مشکلاتی از قبیل فرار نخبگان، افسردگی جوانان و برخی پیامدهای اجتماعی ایجاد شود.

وی در پایان گفت: ممکن است شخصی پدر یا مادرش مسئول باشند و خود او هم فرد شایسته‌ای باشد اما اگر این هم وجود نداشته باشد و آن "آقازاده" به سمتی برسد قطعا در حق جامعه ظلم شده است و ما شدیدا این را خلاف اصول می‌دانیم و جزو مخالفان این انتصاب‌ها هستیم.

قرار نبود اینطور باشد

اما طیبه سیاوشی از لزوم اجرای عدالت اجتماعی سخن به میان می‌آورد می‌گوید: قرار نبود اینطور باشد!

طیبه سیاوشی عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگارشبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در خصوص انتصاب آقازاده‌ها در سمت‌های مختلف گفت: قرار نبود اینطور باشد قرار بود عدالت اجتماعی و شایسته‌ سالاری برقرار باشد، البته این روند مربوط به امروز نیست و ما طی 4 دهه اخیر از توانایی‌های موجود در کشور استفاده نکرده‌ایم و بهترین نیروهای ما هدر رفتند.

وی در پایان گفت: ما هنوز به مرحله "عدم وجود تبعیض‌های ناروا" که در قانون اساسی به آن اشاره شده است نرسیده‌ایم و این مسئله یک راه حل کوتاه مدت ندارد به نظر من غیر از مسئله فرهنگ‌سازی مسئله این است که نیاز به زیر ساخت قوی داریم که تا نیروهایمان بتوانند استعدادهای خودشان را منصه ظهور بگذارند و این مسئله باید از مرحله آموزش و پرورش و آموزش عالی آغاز شود.

 

اعتراض جمعی از نمایندگان مجلس در مقابل فرافکنی و پاسخهای سربالای برخی دیگر از نمایندگان باعث امیدواری است و باید دید که آیا مسئولان همت میکنند تا از روند انتصاب آقازادهها در سمتهای مختلف جلوگیری کنند یا قرار است فرزندان مسئولان در آینده نهچندان دور جایگزین پدرانشان در سمتهای مدیریتی کشور شوند.