تناقضگویی دولت مردان درباره یارانه ها؛

جهانگیری خطاب به رقیب انتخاباتی: شناسایی پولدارها برای حذف یارانه ممکن نیست/ روحانی و نوبخت: یارانه ۳۴ میلیون نفر پر درآمد حذف می شود

سرویس: اخبار هرسینکد خبر: 28964|14:54 - 1396/09/20
نسخه چاپی
جهانگیری خطاب به رقیب انتخاباتی: شناسایی پولدارها برای حذف یارانه ممکن نیست/ روحانی و نوبخت: یارانه ۳۴ میلیون نفر پر درآمد حذف می شود
بر اساس لایحه پیشنهادی و البته با تاخیر ارائه شده دولت به مجلس، پرداخت یارانه نقدی به مردم وضعیت متفاوتی خواهد داشت که البته تصمیم نهایی با مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان است.

به گزارشدیوانگاهبه نقل از مرصاد، لایحه بودجه سال آینده روز گذشته به مجلس شورای اسلامی ارائه شد که در آن بنا است حدود 34 میلیون نفر از یارانه بگیران از لیست پرداخت حذف شوند و در نهایت تنها به افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی یارانه داده می شود. متقاضیان دیگر که تحت پوشش نیستند پس از ثبت نام و اعلام نیاز و تائید نهادهای حمایتی، یارانه دریافت خواهند کرد.

بر مبنای این لایحه پیشنهادی، بودجه ای که سال آینده برای یارانه لحاظ  شده 19 هزار میلیارد تومان کاهش یافته و این به معنای حذف یارانه 34 میلیون نفر است؛ موضوعی که رئیس دیوان محاسبات نیز تلویحا به آن اشاره کرد.

حذف 30 میلیون یارانه بگیر پردرآمد

عادل آذر افزود: در لایحه بودجه که موثق است 30 میلیون نفر از دهکهای بالای درآمدی حذف می شوند.

به گزارش مرصاد، ممکن است دولت بخواهد از محل منابع عمومی برای پرداخت یارانه ها استفاده کند که در آن صورت ماجرای اعتراض اعضای دولت و به کاربردن عباراتی نظیر "مصیبت عظمی" و "قصه پر غصه" مطرح می شود.

 تناقض سخنان دولت مردان/جهانگیری: از کجا می فهمید من پولدار ترم یا وزیر کشور که یارانه را حذف کنید؟

اما نکته اینجا است از آنجا که قبلا دولتمردان گفته بودند که شناسایی پردرآمدها به راحتی ممکن نیست، این یارانه بگیرهای پردرآمد چگونه و طی چه فرآیندی شناسایی و حذف می شوند؟ 

 

در حالی دولت از حذف ۳۴ میلیون نفر یارانه بگیر بر اساس درآمد و وضعیت مالی آنها سخن می گوید که معاون اول رئیس جمهور پیشتر آن را غیر ممکن دانسته بود.

جهانگیری گفته بود: از کجا باید بفهمیم کی پول دار تر است؟ از کجا می فهمید مثلا من پولدار ترم یا رحمانی وزیر کشور؟

دو سال پیش هم وزیر رفاه از شناسایی اقشار کم درآمد به جای حذف اقشار پردرآمد خبر داد، به استناد همین سخنان و سخنان دیروز رئیس جمهور برخی گفته اند که دولت از افراد متقاضی یارانه می خواهد که در بهزیسیتی و کمیته ثبت نام کنند.

تبدیل سازمان هدفمندی یارانه ها به صندوق رفاه اجتماعی 

رئیس جمهور در سخنرانی روز گذشته خود در مجلس گفت: ما سازمان هدفمندی یارانه را در این بودجه تغییر می دهیم این سازمان به یک صندوق رفاه اجتماعی امید تبدیل می شود و تغییر می کند و شرایط جدیدی برای یارانه نقدی به وجود می آید.

هدفمندی یارانه ها با شناسایی نیازمندان 

همچنین بر مبنای سخنان دیشب نوبخت؛ سخنگوی دولت دو راه برای هدفنمندی یارانه ها وجود دارد بنابراین یا باید به سراغ کسانی که نیازمند نیستند رفت که مستلزم بررسی وضعیت درآمدی 80 میلیون نفر است و سپس افراد دارا حذف شوند و یک راه دیگر اینکه به افرادی که نیازمند است یارانه داده شود.

نوبخت شب گذشته در گفتگوی ویژه خبری گفت: نهادهایی هستند که افراد نیازمند را شناسایی کرده اند بنابراین علاوه بر همه افرادی که این نهادها شناسایی کرده اند افراد نیازمند غیر تحت پوشش این نهادها نیز در صورتی که نیازشان توسط این نهادها تائید شود در زمره یارانه بگیرها قرار می گیرند.

البته هنوز مهر تائید مجلس برای حذف شمار قابل توجهی از یارانه بگیران بر این بخش از لایحه نخورده است و در این میان نظرات نمایندگان مجلس متفاوت است.

حاجی دلیگانی یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز در این باره گفت: هنگامی که قرار بود قیمت حاملهای انرژی افزایش یابد و بنزین از یکصد تومان به 400 تومان برسد به مردم گفتیم که قیمت حاملها افزایش می یابد و در آینده پول دریافت شده به صورت مساوی به تعداد اعضای خانوار به شما برگردانده می شود.

وی افزود: اما در گذر زمان نه تنها به عهد خود درست عمل نکردیم بلکه در مقاطع دیگری بازهم قیمت این حامل ها افزایش یافت و بنزین از 600 تومان به هزار تومان رسید که این نوعی عهد شکنی است.

البته در برخی ردیفهای بودجه ای مربوط به مددجویان بهزیستی و کمیته شاهد افزایش 3000 میلیارد تومانی بودجه هستیم که برخی از این افزایش بودجه نیازمندان و حذف یارانه بگیرهای پردرآمد این استنباط  را می کنند که یارانه ها افزایش می یابد اما آنچه فصل الخطاب این سخنان است تصمیم نهایی شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی است.