طی نشستی در شهرستان هرسین صورت گرفت :

بررسی وضعیت معدن سنگ مرمریت گونبان شهرستان هرسین

سرویس: اقتصادیکد خبر: 29230|08:58 - 1396/11/30
نسخه چاپی
بررسی وضعیت معدن سنگ مرمریت گونبان شهرستان هرسین
با حضور امام جمعه ، فرماندار ، بخشدار مرکزی ، مالک و بهره‌بردار معدن و نماینده گان اهالی روستاهای حسن بقعه ، مله حسن بقعه و مله ولی. وضعیت معدن سنگ مرمریت گونبان شهرستان هرسین بررسی شد

به گزارش خبرنگار دیوانگاه،  با حضور امام جمعه ، فرماندار ، بخشدار مرکزی ، مالک و بهره‌بردار معدن و نماینده گان اهالی روستاهای حسن بقعه ، مله حسن بقعه و مله ولی. وضعیت معدن سنگ مرمریت گونبان شهرستان هرسین بررسی شد

 

این نشست پیرو تجمع هفته گذشته اهالی روستاهای مذکور در مقابل فرمانداری برگزار گردید که فرماندار با حضور در بین معترضین و شنیدن دغدغه‌های آنان پیشنهاد برگزاری نشستی با حضور امام جمعه ، نمایندگان اهالی روستاها و بهره بردار معدن مورد اعتراض را در راستای حل مشکلات پیش آمده عنوان نمود و با موافقت و تایید اهالی همراه بود.

 

در آغاز این نشست امیر شاه آبادی فرماندار شهرستان هرسین به تشريح فرآيند قانونی صدور پروانه اكتشاف و بهره برداري از معادن پرداخت و اظهار داشت : مالک و بهره بردار معدن سنگ مرمریت گونبان طی پروسه و روند قانوني اقدام به أخذ مجوز بهره برداری از معدن سنگ مرمریت در محدود منابع طبیعی و ملی از مراجع ذی صلاح نموده است.

 

 فرماندار هرسین عنوان نمود : در صورت شروع فعالیت در معدن سنگ مرمریت گون بان ، مالک معدن می بایست با رعایت الزامات تعریف شده در قوانین شروع به بهره برداری نماید.

 

 شاه آبادي همچنین افزود جلب رضايت اهالی معترض روستاهای پيرامون معدن براي بهره بردار در طول دوره بهره برداری حائز اهميت است و آقای محمدی بعنوان مالک و بهره بردار معدن بايد به اين مهم توجه داشته باشد.

 

 در ادامه این نشست آقای مريدعلی محمدی بهره بردار معدن موصوف ضمن تشريح دستاوردها و منافع ايجاد معدن در منطقه بیان داشت : مردم روستاهای محدوده معدن بحق از مردمان متدين، انقلابی و از رزمندگان دوران دفاع مقدس هستند و در صورت ضرر معدن برای اهالی و اعلام این موضوع حتی توسط یک نوجوان 12 ساله فعالیت در معدن را خاتمه خواهم داد.

 

 در ادامه این نشست شش نفر از اهالي روستاهاي مذكور به نمايندگي از كليه مردم روستاها ضمن اعلام مخالفت با ايجاد معدن سنگ در مراتع گون بان، بيان داشتند كه غالب مردم منطقه دامدار بوده و تخريب مراتع درجه يك گون بان آسيب جدی به معيشت آنان خواهد زد.

 

 تخريب زير ساخت های جاده اي، به خطر افتادن امنيت اجتماعي و روانی مردم، تجربه بد اعتماد به مالکان معادن و بد عهدی آنان در گذشته از مهمترین دلايل مردم براي مخالفت با ايجاد معدن سنگ در این منطقه است.

 

در بخش دیگری از این نشست حجت الاسلام دکتراجرايي امام جمعه شهر هرسین ضمن تشكر از حضور طرفين براي حل مشكل اظهار داشتند ما نبايد اين قبيل مسائل را بصورت یکجانبه و یکطرفه ببینیم و قطعا احداث و اجراي معادن محاسن و معايبی دارد كه می بایست در یک فضای کاملا منطقی و عقلانی مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

 

 در پايان برای نمايندگان روستاهاي موصوف راهكارهای سه گانه ای توسط فرماندار ، امام جمعه و مالک معدن براي خروج از بن بست مطرح گردید که با عدم موافقت این نمایندگان همراه شد و بر خواسته خود که عدم فعالیت معدن در این منطقه بود اصرار داشتند.

 

 در پایان آقای مريدعلی محمدی ضمن اعلام انصراف از فعاليت در احداث معدن و استفاده از حق قانونی خود اظهار داشت : ولايتمدار واقعی كسی است كه پا روی هواي نفسش بگذارد و عشاير و روستاييان زحمتكش را كه بنا به فرموده امام (ره)از ذخاير انقلابند، از انقلاب و نظام نرنجاند.