بازخوانی اظهارات برجامی دولت

روحانی سال 94: تحریم ها برود مشکل آب خوردن مردم حل می شود/ روحانی سال 97: تحریم‌ها بازگردد تغییری در زندگی مردم ایجاد نمی‌شود

سرویس: اخبار هرسینکد خبر: 29433|11:00 - 1397/02/18
نسخه چاپی
روحانی سال 94: تحریم ها برود مشکل آب خوردن مردم حل می شود/ روحانی سال 97: تحریم‌ها بازگردد تغییری در زندگی مردم ایجاد نمی‌شود
دولت امروز به سخنان 4 سال گذشته منتقدان اقتصادی برجام رسیده است که نباید همه مشکلات را به مذاکرات گره زد؛ اگرچه تحریم ها بر اقتصاد کشور تأثیر دارند اما وابستگی بیش از حد اقتصاد کشور به سرمایه های خارجی و یا نگاه به خارج برای حل مشکلات نه تنها بار اقتصادی را به جامعه متحمل می کند بلکه بازار را به لحاظ روانی به شدت تحت تأثیر قرار می دهد.

به گزارش دیوانگاهبه نقل از راه دانا، روحانی در دو روز گذشته سفری به خراسان رضوی و سبزوار داشت که در حاشیه افتتاح پروژه ها اظهاراتی نیز داشته است. یکی از محورهای سخنرانی های چند روز گذشته روحانی و سایر اعضای دولت،  تصمیم ترامپ درباره برجام یکی از محورهای اصلی سخنان روحانی در چند روز گذشته بوده است.

وی در یکی از سخنرانی های خود گفته است: «بخش اقتصادی دستورات لازم را گرفته است. اینکه شما می بینید دولت طرح جدیدی برای ساماندهی ارز اتخاذ کرد، بر این مبنا بود که آمریکا بفهمد اگر بخواهد هر توطئه ای علیه ملت ما اجرا کند، مردم ما باید خیالشان برای واردات و برای آنچه برای تولید کشور و خدمات مورد نیاز است، راحت باشد.»

روحانی همچنین تاکید کرده است که مردم ایران بدانند هفته آینده در زندگی ما تغییری ایجاد نخواهد کرد و هر تصمیمی که ترامپ بگیرد در برابر آن طرح و برنامه داریم و مقاومت خواهیم کرد.

از طرف دیگر نوبخت، سخنگوی دولت نیز در واکنش به اظهارات اخیر ترامپ مبنی بر اینکه زودتر از 22 اردیبهشت تصمیم نهایی خود را درباره برجام اعلام می کند گفت: تا 22 اردیبهشت ماه، به احتمال قوی آمریکا از برجام خارج می شود و ما باید منتظر متفاوت شدن اوضاع کشور باشیم.
وی گفته است آماده متفاوت شدن فضا هستیم و تدابیر و بودجه های لازم را برای روزهای متفاوت با امروز، آماده کرده ایم. محاصره اقتصادی، همچنان وجود دارد و وظیفه ما این است که آن را بشکنیم.

آنچه مشخص است از ابتدای آغاز دولت یازدهم، مذاکره با آمریکا برایروابط تجاری یا گشایش اقتصادی و رفع تحریم‌ها زیربنای کار قرار گرفت.

 

برجام و حل مشکلات ازدواج جوانان

دولت در حالی مدعی است که تصمیمات ترامپ تأثیری بر اقتصاد کشور و مشکلات داخلی ندارد که چهار سال گذشته حتی مشکل آب خوردن و ازدواج جوانان را به سرنوشت برجام گره زده بود.

خرداد ماه سال سال 94 بود که یونسی، مشاور و دستیار ویژه روحانی در اظهار نظری عجیب ازدواج جوانان را هم به تحریم گره زد؛ وی در اظهارات عجیبی اعلام کرد که اگر مذاکرات به نتیجه برسد مشکلات جوانان برای ازدواج نیز حل می شود.

 

برجام آمد تا مشکل آب خوردن هم حل شود

روحانی خرداد ماه 94 در مراسم گرامیداشت هفته محیط زیست هم گفته بود: ما وقتی می‌گوییم باید تحریم‌های ظالمانه رفع شود بعضی‌ها چشمان‌شان زیاد نچرخد.تحریم‌های ظالمانه باید از بین برود تا سرمایه بیاید و مشکل محیط زیست، اشتغال، صنعت و آب خوردن مردم حل شود، منابع آبی زیاد شده و بانک‌ها احیا شوند. آنها که ملت ما را تحریم کرده‌اند ظلم بزرگی مرتکب شده‌اند اما عده‌ای در داخل هم نمی‌دانستند تحریم چیست.

وی با بیان اینکه تحریم مانند یک بیماری است که از یک تب کوچک آغاز می شود، گفت: در ابتدا به این تب کوچک توجهی نشد اما وقتی بیمار به زمین افتاد و دیگر نتوانست تکان بخورد به دنبال درمان بیماری رفتیم. بعضی معنای تحریم را نمی‌دانستند اما قدم به قدم مشکلات ما زیاد شد.

بعد از بیان این اظهارات و انتقادات زیادی که به دولت شد؛ اسحاق جهانگیری، معاون روحانی هم در تایید سخنان روحانی گفت: اینکه می‌گویند تحریم‌ها روی آب آشامیدنی مردم هم تاثیر گذاشته کاملا درست است.

 

اجرای برجام و ایجاد جهش درآمد ارزی

مسعود نیلی، مشاور اقتصادی روحانی نیز در سال اردیبهشت ماه سال 94 گفته بود: در صورت رفع کامل تحریم ها، ظرف یک سال بازگشت به شرایط بیش از تحریم اتفاق خواهد افتاد و از سوی دیگرشاهد جهش درآمد ارزی و کاهش هزینه دسترسی ایران به بازارهای جهانی خواهیم بود؛ اما در این میان برخی ها می گویند با رفع تحریم ها مشکلات حل نمی شود و مردم را مأیوس می کنند.

این در حالی است که امروز با گذشت 3 سال از این سخنان، قیمت دلار بیشتر از هر زمان دیگری شده و به حدود دو برابر رسیده است. امروز اگرچه نرخ دلار از سوی دولت 4200 اعلام شده است اما به صورت غیر رسمی هر دلار حدود 7200 تومان خرید و فروش می‌شود.

 

مذاکرات و رفع مشکلات سدسازی و کشاورزی

روحانی در جایی دیگر خبرنگاران اعلام کرده بود که تحریم برای خرید گندم، مواد غذایی و هرگونه سرمایه‌گذاری در ایران بود حتی برای سرمایه‌گذاری در احداث سد و تأمین آب کشاورزی که بعضی‌ها تعجب کردند از این حرف اما آن‌ها حتی ساخت سد برای تأمین آب شرب مردم یک شهر را مشمول تحریم‌ها کردند. تحریم دارو و تجهیزات پزشکی بیمارستان‌ها نشانه عمق تحریم‌ها است. ابعاد تحریم بسیار وسیع بود و حتی نان‌وآب مردم را در برمی‌گرفت.

 

ولی‌الله سیف، رئیس بانک مرکزی هم در سال 94 اعلام کرد که اقتصاد ایران بعد از توافق هسته‌ای شکوفا خواهد شد. علی طیب‌نیا، وزیر اقتصاد دولت یازدهم هم گفته بود که سال ۹۴ با توافق هسته‌ای بذر اقتصاد ایران به ثمر می‌نشیند.

اکبر ترکان، رئیس مناطق آزاد دولت یازدهم که اظهارات جنجالی زیادی داشت در خصوص نتیجه مذاکرات گفته بود منتظر هجوم سرمایه‌های خارجی بعد از توافق هسته‌ای باشید.

محمد نهاوندیان؛ معاون اقتصادی رئیس‌جمهور هم در وصف رفع تحریم ها و مذاکرات گفته بود: بعد از توافق منتظر رشد اقتصادی، کاهش تورم و خروج از رکود باشید.

حسن روحانی اوایل سال گذشته هم گفته یود ما در سال ۹۵ بهاری را آغاز می‌کنیم که در آن بانک‌ها و بیمه‌های ما تحریم نیستند و می‌توانیم با کشورهای مختلف تجارت داشته باشیم و سرمایه‌گذاری‌ها در کشور ما آغاز شده و قراردادهای بسیار مهمی در سطوح مختلف با کشورهای دنیا به امضا رسیده است.

 

گره زدن همه مشکلات خرد و کلان به تحریم‌ها در حالی بود که آقای روحانی و مشاوران و حامیان نزدیک وی در آغاز دولت و در شعارهای انتخاباتی به دفعات تصریح کرده بودند 80 تا 90 درصد مشکلات اقتصادی ناشی از سوء مدیریت و تنها 10 تا 20 درصد آن مربوط به تحریم‌هاست.

کارشناسان اقتصادی هم از ابتدا بر تولید داخل و تکیه به توان داخلی تأکید داشتند و عنوان می کردند که غالب مشکلات اقتصادی و مشکلات کشور در گرو تلاش شبانه روزی و اعتماد به توان داخلی است و نمی توان انتظار داشت که رفع تحریم ها درمان قطعی کشور است.

 

دولت امروز به سخنان 4 سال گذشته منتقدان اقتصادی برجام رسیده است که نباید همه مشکلات را به مذاکرات گره زد؛ اگرچه تحریم ها بر اقتصاد کشور تأثیر دارند اما وابستگی بیش از حد اقتصاد کشور به سرمایه های خارجی و یا نگاه به خارج برای حل مشکلات نه تنها بار اقتصادی را به جامعه متحمل می کند بلکه بازار را به لحاظ روانی به شدت تحت تأثیر قرار می دهد.

4 سال مذاکره در شرایطی که طرف های مذاکره غیر قابل اعتماد بودند تنها هزینه های هنگفتی از بیت المال را هدر داد و رکود سنگین را به اقتصاد کشور تحمیل کرد که اکنون بازار بیش از این توان رکود را ندارد

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد