ادامه سیاست یک بام و دو هوای دولت در قبال تلگرام؛

پشت پرده توافق دولت با «آن جوانک روسی»/ CDN هایی که در ایام انتخابات کار دولت را راه انداخت

سرویس: اخبار هرسینکد خبر: 29437|13:14 - 1397/02/18
نسخه چاپی
پشت پرده توافق دولت با «آن جوانک روسی»/ CDN هایی که در ایام انتخابات کار دولت را راه انداخت
اکنون که مردم درگیر بازی تلگرامی دولت شده اند بهتر است دولت به صورت شفاف توافق محرمانه خود با تلگرام را برای مردم بازگو کند که چگونه وارد یک تعهد یک طرفه با تلگرام شده است و چرا تا کنون جزئیاتی از آن منتشر نشده است.

به گزارش دیوانگاهبه نقل از راه دانا، طی روزهای گذشته حسن روحانی در چرخشی 180 درجه ای در پیامی در صفحه اینستاگرام خود سیاست دولت یازدهم و دوازدهم را نسبت به ایجاد فضای امن مجازی اعلام کرد و نوشت: تاکنون هیچ شبکه اجتماعی و یا پیام‌رسانی "توسط این دولت" مسدود نشده و نخواهد شد فیلتر و مسدودسازی اخیر تلگرام نیز  توسط دولت اجرا نشده و مورد تأیید دولت نیست.

این اظهارات در حالی بود که تمام کانال های تلگرامی منتسب به دولت قبل از فیلتر شدن تلگرام یکی بعد از دیگری از تلگرام خارج شده بودند. این اتفاق به دنبال دستور دولت به همه زیر مجموعه های خود مبنی بر خروج از تلگرام صورت گرفته بود؛ در اولین اقدام هم جهانگیری به پیام رسان های داخلی پیوست و فعالیت های تلگرامی خود را متوقف کرد.

از طرف دیگر در هفته های گذشته فیروز آبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی رئیس جمهور دستور داده تا از انحصار پیام‌رسان‌های خارجی به ویژه تلگرام خارج شویم. فیروز آبادی همچنین گفته بود که در کشور ما پیام‌رسان‌های زیادی مانند واتساپ، لاین و ایمو وجود دارد اما با این حال کمتر دچار چالش هستیم؛ زیرا این پیام‌رسان‌ها، تنها پیام‌رسان هستند و قرار نیست وارد سکوی اقتصادی شوند.

ابطحی نماینده مردم خمینی شهر هم در تأیید چرخش روحانی از اظهارات خود گفت:آقای روحانی 25 دی‌ماه در یک نامه شش ‌‌‌‌بندی خطاب به آقای جهرمی درباره بحث فضای مجازی و فیلترینگ تلگرام دستور می‌دهد. نامه هم «خیلی محرمانه» است.ما در یک جلسه‌ای این نامه را در دست برخی افراد مسؤول دیدیم. اگر آقای روحانی منکر است، بگویید همین نامه را منتشر کنند.
ابطحی در پاسخ به این سوال که «آیا همه این 6 بند درباره فیلترینگ تلگرام بود؟» اظهار داشت: در این نامه بحث خیلی بالاتر از فیلتر کردن تلگرام بود و خواسته شده بود کل فضای مجازی فیلتر شود.

 

تعجب عضو شورای عالی فضای مجازی از موضع دوگانه روحانی

ضرغامی یکی از اعضای شورای عالی فضای مجازی تغییر موضع روحانی را مورد نقد قرار داده و با اشاره به مباحثی که در مورد فیلتر تلگرام مطرح شده است، اظهار داشت: اینکه دو قوه باهم دعوا دارند و یا قوه مقننه باید قانون بگذارد؛ خُب بروند با هم حل کنند. چرا اختلافات را به میان مردم می‌کشند؟

او ادامه داد: جلسه سران قوا «خاله بازی نیست» که از دفتر این به دفتر آن بروند و با لبخندهای مصنوعی عکس یادگاری بگیرند؛ برای حل این مسائل است.

عزت الله ضرغامی گفت: رییس جمهور علاقه‌مند است که با صدای بلند بگوید دولت مزاحم هیچ پیام‌رسان خارجی نیست. قبول! ولی اگر آن جوان روسی به تعهدات خود در مقابل جمهوری اسلامی ایران عمل نکرد و عملا مردم را تحقیر کرد و از دوپینگ فنی و سیاسی ما نهایت سوء استفاده را کرد رئیس جمهور برای حفظ استقلال کشور می تواند سکوت کند؟

ضرغامی ادامه داد: اگر #محرمانه_نداریم یا #سفارشی_نداریم، بهتر است متن توافقات دولت با پیام‌رسان تلگرام برای اطلاع عموم منتشر شود.

 

محتوای توافقات محرمانه دولت با تلگرام چه بود

دولت در سال 92 در بهبوهه انتخابات تعداد زیادی CDN خریداری کرده و اگرچه عملا برای افزایش سرعت تلگرام در ایران دست به این اقدام زدند اما در ظاهر مدعی شدند که سرورهای تلگرام به ایران منتقل می شود.

اوایل سال 96 بود که وزیر ارتباطات خبرهایی در خصوص رایزنی های وزارت ارتباطات با "پاول دروف" مدیر تلگرام در خصوص انتقال سرورهای تلگرام به داخل ایران داد و دولت با خوشحالی اعلام می کرد که سرورهای تلگرام را به داخل کشور منتقل می کند

پاول دروف هر بار در توئیتر خود ضمن انتشار پیامی اعلام کرده است که اطلاعات محرمانه تلگرام و همچنین سرورهای تلگرام را در اختیار کشور یا کشورهایی قرار نمی دهد و این ادعای وزارت ارتباطات ایران را رد کرد.

اما وزیر ارتباطات بار دیگر اعلام کرد قرار است سرورهای تلگرام به ایران منتقل شوند که این موضوع بلافاصله با واکنش مدیر تلگرام مواجه شد؛ «دورف» در واکنش به گفته وزیرارتباطات مبنی بر انتقال سرورهای تلگرام به ایران اعلام کرد که اطلاعات آمده در خبر نادرست است و هیچ سروری به ایران منتقل نمی‌شود.

در حقیقت CDN ها می توانند سرعت دریافت اطلاعات توسط کاربران را به میزان چشم گیری افزایش بدهند، و این موضوع برای کانال های حجیم و سوپرگروه های بزرگ که محتوا با سرعت زیادی در آن ها رد و بدل می شود بسیار مثبت بود.

سایت تلگرام در توضیح این مساله و روشن شدن موضوع اطلاعاتی را منتشر کرده است؛ در حقیقت CDN ها یا همان محتوی های رمز شده به ایران می آیند.

در این سایت آمده است: CDN ها از ساختار سرورهای ابری تلگرام (سرورهای اصلی تلگرام) کاملا جدا هستند، به این معنی که در CDN ها همه اطلاعات رمز شده هستند و فقط عکس و فیلم های عمومی کانال های بالای 100 هزار نفر به صورت محتوی های رمز شده به ایران داده می شود تا بر روی سرور های داخلی قرار بگیرد. به طوری که ساختار ابری سرورهای تلگرام که اطلاعات اصلی کاربران در آن قرار دارد کاملاً مجزا بوده.

 

 

دورف پس از اعلام خبر انتقال های CDN های تلگرام به ایران اعلام کرد در صورتی که مقامات رسمی اقدامی در جهت پاک کردن یا سانسور محتوای آن ها انجام بدهند، کاربران می‌توانند به نسخه‌ی اصلی این محتوا در سرور‌های تلگرام در اروپا دسترسی داشته باشند. بنابراین امکان سانسور وجود نخواهد داشت.

این توافق میان تلگرام و دولت به یکی از دستاوردهای دولت تبدیل شد و در حالی که دولت ده ها کشتی CDN خریداری کرده بود، هیچ موفقیتی در انتقال سرورهای تلگرام به داخل ایران به دست نیاورد و تنها به افزایش سرعت تلگرام با هزینه خود کمک کرد.

همه اینCDN ها با هزینه بیت المال خریداری شده و در اختیار تلگرام قرار گرفت تا سرعت تلگرام در ایام انتخابات افزایش پیدا کند ولی هیچ سروری به ایران منتقل نشد.

تنها هدف استفاده از CDNها این است که کیفیت اتصال در مناطق با تقاضای بالا، که تلگرام نمی‌تواند سرورهای خود را به آنجا منتقل کند، با روشی ایمن، افزایش یابد. این اقدام در حقیقت سرعت دانلود و دسترسی اعضا به محتواهای این کانال ها را افزایش می دهد و از این طریق ضریب استفاده کاربران از این کانال ها بالاتر می رود.

بعد از کاهش سرعت تلگرام در ماه گذشته، حسام‌الدین آشنا در صفحه شخصی خود نوشت:مجوز استقرار سرورهای شبکه توزیع محتوای تلگرام در ایران حاصل یک توافق مشروط بود و حالا که موسس تلگرام به تعهداتش عمل نکرده، دلیلی برای ادامه آن باقی نمی‌ماند.

وی طی اعلام این خبر اظهار داشت: مجوز استقرار سرورهای شبکه توزیع محتوای پیام رسان تلگرام (CDN) در ایران لغو شده است و ترافیک این پیام رسان تنها از طریق «ارتباطات بین المللی کشور» راهیابی خواهد شد.

چندی پیش هم علیرضا رحیمی، نماینده اصلاح‌‌‌‌‌‌طلب مجلس در توئیتی نوشت: «گروهی از کارشناسان ارشد بخش مخابرات در معیت یک عضو کابینه برای ارزیابی بیشتر فنی و مذاکره درباره تلگرام به روسیه سفر کرده‌‌‌اند. پیچیدگی فنی و نرم‌افزاری تلگرام برخی تصمیمات را با تاخیر روبه‌رو کرده است».


Image result for ‫گروهی از کارشناسان ارشد بخش مخابرات در معیت یک عضو کابینه برای ارزیابی بیشتر فنی و مذاکره درباره تلگرام به روسیه سفر کرده‌‌‌اند توئیت رحیمی‬‎

اکنون که مردم درگیر بازی تلگرامی دولت شده اند بهتر است دولت به صورت شفاف توافق محرمانه خود با تلگرام را برای مردم بازگو کند که چگونه وارد یک تعهد یک طرفه با تلگرام شده است و چرا تا کنون جزئیاتی از آن منتشر نشده است.

محتوای مذاکرات دولت با جوان روسی چه بوده است و چه تعهداتی مابین دولت و این جوان رد و بدل شده بود که اکنون پاول دووروف حاضر به پایبندی به تعهدات خود نیست؟