سفر شورای معاونین نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به هرسین

مختارپور، اختصاص 300میلیون ریال جهت حمایت از آثار نویسندگان بومی در هرسین

سرویس: فرهنگیکد خبر: 29579|15:15 - 1397/06/21
نسخه چاپی
مختارپور، اختصاص 300میلیون ریال جهت حمایت از آثار نویسندگان بومی در هرسین
شورای معاونین نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به منظور برگزاری ششمین نشست فوق‌العاده خود در شهرستان هرسین برای بررسی ظرفیت‌های فرهنگی و اجتماعی کتابخانه‌های عمومی این شهرستان، به استان کرمانشاه سفر کردند.

به گزارش خبرنگار دیوانگاه،دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و اعضای شورای معاونین نهاد در اولین گام از این سفر، با حضور در روستای چهر شهرستان هرسین، از کتابخانه شهدای چهر که از محل اعتبارات سفر مقام معظم رهبری در این روستا ساخته و در هفته دولت افتتاح شد، بازدید کردند و با کتابداران روستایی این کتابخانه به گفت‌وگو پرداختند. همچنین بازدید از بخش‌های مختلف کتابخانه عمومی شهدای محراب به عنوان اولین کتابخانه عمومی ساخته شده در این شهرستان (سال ۱۳۴۸) نیز بخش دیگری از این سفر بود.

 

علیرضا مختارپور مدیرکل نهاد کتابخانه‌های کشور در ششمین نشست فوق‌العاده شورای معاونین نهاد کتابخانه‌ها در شهرستان هرسین هدف از سفر به هرسین را فعالیت ویژه در حوزه فرهنگی بیان داشت .

 

وی گفت : ما در این خصوص دو دسته مصوبات داریم که دسته اول با پیگیری نهاد کتابخانه‌ها و از طریق وزارت ارشاد و دستگاههای دیگر در پیشبرد برنامه های فرهنگی این شهرستان ، تکمیل پروژه‌های نیمه تمام و برنامه های مشوّق فرهنگی خصوصا در زمینه کتابخوانی فعالیت خواهد داشت.

 

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های کشور تصریح کرد:  بخش دیگر مصوباتی که خود نهاد کتابخانه های عمومی تعهد و تقبل کرد و شامل ، کمک به وزرات کل ارشاد و اداره آموزش و پرورش در برگزاری برخی جشنواره‌ها و مسابقات ، کمک به مدارس در راستای اجرای طرح پیشخوان کتابخانه و برگزاری مسابقات کتابخوانی ، برگزاری دوره هایی در حوزه مشاوره‌های فرهنگی ، خانوادگی و اجتماعی با همکاری بهزیستی ، تامین و تکمیل منابع جدید،بروز و مورد نیاز مخاطبان کتابخانه‌های استان و از همه مهمتر این که در روستاها و دهستانهایی که کتابخانه نداریم و جمعیت قابل توجهی دارند از فضاهای موجود با حفظ مالکیت دولتی(مدارس و مکانهای بلا استفاده) برای احداث کتابخانه در آن مناطق استفاده شود.

 

مختار پور در ادامه اظهار داشت: مبلغ 300میلیون ریال برای حمایت از نویسندگان در نظر گرفته می شود که در 6ماهه دوم سال برای خرید آثار نویسندگان بومی هزینه شود و در کنار این موضوع به جلسات معرفی آثار و نقد و بررسی هم توجه شود.

 

وی در خصوص بحث کتابخانه سیار هرسین افزود: امروز با جذب یک نیروی توانمند موافقت شده است که ظرف یک هفته آینده هم بحث مشکل کتابخانه سیار هرسین حل می شود.

 

در ابتدای این مراسم امیر شاه آبادی  فرماندار شهرستان، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیر اموزش و پرورش و رئیس بهزیستی هرسین مطالبی را در زمینه مشکلات موجود در خصوص لزوم توجه به بحث کتاب و کتابخوانی،توسعه کتابخانه ها در روستاها، لزوم تأمین منابع علمی و ادبی در کتابخانه ها، لزوم حمایت مالی از نویسندگان بومی و برگزاری همایش ها با موضوعات اجتماعی و راه اندازی کتابخانه سیار مطالبی را عنوان کردند.