فرار 70 درصدی سرمایه بانک‌های خصوصی از کرمانشاه

سرویس: اخبار هرسینکد خبر: 29706|19:22 - 1397/10/15
نسخه چاپی
فرار 70 درصدی سرمایه بانک‌های خصوصی از کرمانشاه
حدود 70 درصد سرمایه بانک های خصوصی از استان کرمانشاه خارج و در استانهای دیگر سرمایه‌گذاری می شود.

به گزارش دیوانگاهبه نقل از مرصاد، مثل روز روشن است که کرمانشاه چقدر تشنه سرمایه‌گذاری است؛ مدیران ناتوان در جذب سرمایه‌گذاری های خارج از استان در این سال‌ها تنها باری بر دوش سیستم مدیریتی بوده‌اند و کارنامه موفقی در این زمینه نداشته‌اند.

حالا در این شرایط که مشکل اغلب واحدهای راکد و نیمه‌راکد استان سرمایه در گردش است و تزریق سرمایه می‌تواند موتور آنها را به حرکت درآورد و جهشی در استان ایجاد کند و یا واحدهایی که به خاطر تامین سرمایه چندمیلیونی از چرخه تولید و اشتغال جا می‌مانند جای بسی تاسف است که شاهد نشت سرمایه از استان باشیم.

نشت یا بهتر است بگوییم فرار سرمایه بانک‌های خصوصی از استان کرمانشاه آن هم در این آشفته بازار بیکاری و رکود صنعت چه توجیهی می‌تواند داشته باشد؛ اصولا چه مشکلاتی پیش پای بانک‌ها قرار دارد که اینگونه ترجیح می‌دهند در استانهای دیگر سرمایه‌گذاری‌ کنند.

 

ا

 

درخواست مجمع نمایندگان برای پادرمیانی وزیر اقتصاد

این موضوع به حدی حاد شده که در جلسه اخیر مجمع نمایندگان استان کرمانشاه با وزیر اقتصاد هم مطرح شد و یکی از مطالبات آنها از وزیر بود.

حجت‌الاسلام سیدجواد حسینی‌کیا رییس مجمع نمایندگان استان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مرصاد اظهار داشت: یکی از مسائلی که در جلسه با وزیر اقتصاد مطرح شد این بود که بانک های خصوصی سپرده‌هایشان را از استان خارج می‌کنند و در استان سرمایه‌گذاری نمی‌کنند.

رییس مجمع نمایندگان استان کرمانشاه افزود: در این جلسه از وزیر اقتصاد در خواست داشتیم که به اینها تذکر بدهند.

ا

 

مدیران آمارساز مهمترین دلیل فرار سرمایه ها از استان هستند

یکی از مدیران بانک‌های خصوصی در گفتگو با خبرنگار مرصاد ضمن تایید این موضوع اظهار داشت: این امر دلایل مختلفی دارد یکی اینکه معمولا طرح‌های ایجادی و ‌توسعه در شهرستانها توجیه اقتصادی ندارد؛ نه متقاضیان اهل تحقیق هستند نه کسانی که در شهرستانها طرح توجیهی می‌نویسند اطلاعات کافی دارند.

وی تصریح کرد: مهمترین علت به نظرم این است که در استانی همچون کرمانشاه مدیران ‌استانی صرفا تمایل دارند که آمار ارائه کنند و البته آن هم ‌آماری که عملکرد‌ خودشان را ‌توجیح کند و اصلا ‌نتیجه کار برایشان مهم‌ نیست.

این مدیر بانک ادامه داد: مدیران استانی ‌اصلا تمایلی به وارد شدن در اموری ندارند که نیازمند پیگیری یا پاسخگویی است، اما در استانی همچون اصفهان مدیران یاد گرفته‌اند ‌که باید پیگیر و ‌پاسخگو‌ باشند و به خاطر همین‌ هیچگاه طرحی که به نتیجه نخواهد رسید را صرفا برای تبلیغ راه‌اندازی نمی‌کنند، چون ‌می‌دانند به خاطر یه تصویب طرح و ‌صرف بودجه باید حداقل به مردم جوابگو‌ باشند.

وی بیان داشت: در کرمانشاه ما مدیرانی داریم که یک ‌ماه بعد از شروع هر طرح و ‌پروژه اگر از تمام آنهایی که در این امر دخیل بوده‌اند بپرسید وضعیتش به کجا کشیده شد ‌حتما پاسخشان شما را قانع نخواهد کرد.

این مدیر بانک خصوصی اظهار داشت: پرداختی بانکها در شهرستانها به دلایلی لاوصول باقی می‌ماند و ‌تازه مصیبت طی مراحل قانونی وصول شروع می‌شود.

وی گفت: در مراحل قانونی بر عکس مراحل اجرا که همه تولید کننده ها تنها و ‌بی یاورند نه دادگاها نه اجرای ثبت در شهرستانها هیچ‌ همکاری با بانک‌های خصوصی ندارند و‌این یکی از دلایل عدم ‌علاقه بانکهای خصوصی به خاطر سرمایه گذاری در شهرستانهاست.

این مدیر بانک معتقد است که در مجموع سرمایه گذاری در شهرستان‌ها 90 درصد با شکست روبرو می‌شود و ‌بانکها به خاطر عدم‌ همکاری مراجع قضایی نمی‌توانند مطالباتشان را وصول کنند، در نتیجه صورت مسئله را پاک‌ می‌کنند و ‌در شهرستانها سرمایه گذاری نمی کنند.

وی در مورد راهکار رفع این مشکل هم معتقد است که این موضوع نیازمند یک تحول بزرگ و ‌قانون‌های قابل اتکا برای وصول و همچنین مدیران پیگیر است.

با این حرکت در جای مدیران سرمایه‌گریز استان قاعدتا در آینده نزدیک شاهد فرار سرمایه های بیشتری از استان خواهیم بود و مدیریت ارشد استان باید هرچه زودتر فکری به حال سیستم ناتوانی کند که به جای جذب مشغول دفع سرمایه ها هستند.