زیرِ پوست سیاسی‌ترین وزارت کشور چه می‌گذرد؟

اجرای رسمی سند استعماری 2030 توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات/وزیر جوان ضعف مدیریتی آشکار در رسانه و فضای مجازی کشور را چگونه توجیه می‌کند؟!

سرویس: اخبار هرسینکد خبر: 29766|14:36 - 1398/03/07
نسخه چاپی
اجرای رسمی سند استعماری 2030 توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات/وزیر جوان ضعف مدیریتی آشکار در رسانه و فضای مجازی کشور را چگونه توجیه می‌کند؟!
فضای مجازی که به قول یک کارشناس در حال بلعیدن فضای فیزیکی است امروز بدون نظارت و مدیریت رها شده است و این یک ضعف بزرگ برای نهادهای مسئول در این زمینه است چرا که اتفاقات تلخ و تاسف باری که هر روز در بستر شبکه های اجتماعی برای افراد مختلف رخ می دهد همه ناشی از عدم مدیریت و نظارت کافی در این فضا است.

به گزارش دیوانگاه،به نقل ازراه آرمان؛ فضای مجازی فضای نوپایی است که روز به روز با پیشرفت تکنولوژی و امکانات، استفاده از آن افزایش پیدا کرده است و طبق گفته مقام معظم رهبری امروز این فضا از فضای حقیقی زندگی ما چند برابر بزرگ تر است و حتی عده ای در این فضا نفس می کشند.

 

این روزها استکبار با افزایش قدرت و نفوذ خود تلاش می‌کند با توسعه اینترنت و گسترش فضای مجازی نقش حاکمیت را در مدیریت کشورها کاهش دهد و از طرفی به دلیل استفاده بیشتر جوانان و نوجوانان از این فضا، برای آن ها دام پهن کرده و درصدد است از راه های مختلف بر عقاید و باورهای آن ها تاثیر گذاشته و به نوعی خط مقدم دفاعی ایران را که همین جوانان و نوجوانان هستند بشکند.

یکی از راه های نفوذ استکبار از طریق فضای مجازی همین سند استعماری 2030 است که متاسفانه توسط برخی از مسئولین در کشور در حال اجراست و این در حالی است که مقام معظم رهبری بارها در این خصوص هشدار داده و گفته اند:

«مسئله استقلال خیلی مهم است؛ مسئله‌ی سند ۲۰۳۰ از این قبیل است. حالا بعضی می‌آیند می‌گویند ما تحفظ دادیم یا گفتیم فلان چیزش را قبول نداریم؛ نه، بحث سر این‌ها نیست؛ من حرفم این است که نظام آموزشی کشور نباید بیرون کشور نوشته شود. »

انتشار فیلم ها و کلیپ های اجرای پنهانی بخشی از این سند در برخی از مدارس و پیش دبستانی های سراسر کشور علیرغم موضع صریح جمهوری اسلامی در این زمینه،فضای مجازی کشور را دچار هرج و مرج عمیقی کرده است و متاسفانه وزارت ارتباطات نه تنها در این خصوص اقدامی انجام نداده است بلکه خود به عنوان یکی از مجریان این سند در کشور محسوب می شود.

اجرای رسمی سند استعماری 2030 توسط وزیر ارتباطات و فناوری کشور

صحت این ادعا هم صحبت های اخیر محمدجواد آذری جهرمی؛ وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در اجلاس سران جامعه اطلاعاتی در ژنو است که گفت:ما افتخار می کنیم سند 2030 را در فضای مجازی کشور اجرا کردیم.

بلافاصله بعد از برگشتن وی نیز همایشی با عنوان "روز جهانی دختران در ICT "  در باغ کتاب تهران برگزار می شود که درپوستر این همایش رسما ذکر شده است که این همایش در چارچوب سند 2030 اجرا می شود.

مقام معظم رهبری در شروع سال جاری در حرم امام رضا(ع) فرمودندتقی زاده هایی در کشور هستند که می خواهند سند 2030 را اجرا کنند.

اکنون یک فرصت تاریخی فراهم است تا مردم بدانند که آیا قرار است قوه قضاییه بر اساس اصل 110 قانون اساسی به جایگاه کلان نظارتی خود برگردد.

از آنجایی که شبکه های اجتماعی و فضای مجازی محلی برای تبادل آرا و نظرهای سیاسی و اجتماعی است، نفوذ آسان دشمن از طریق این فضا و اینکه سندی مانند 2030 کل فضای مجازی ما را تحت تاثیر قرار می دهد؛جای خالی یک مدیریت قوی در این عرصه را به خوبی نمایان می کند.

فضای مجازی که به قول یک کارشناس در حال بلعیدن فضای فیزیکی است امروز بدون نظارت و مدیریت رها شده است و این یک ضعف بزرگ برای نهادهای مسئول در این زمینه است چرا که اتفاقات تلخ و تاسف باری که هر روز در بستر شبکه های اجتماعی برای افراد مختلف رخ می دهد همه ناشی از عدم مدیریت و نظارت کافی در این فضا است.

فضای مجازی کشور دچار ضعف مدیریتی است

امیر خوارکیان معاون محتوایی مرکز ملی فضای مجازی به خبرنگار ما گفت: رسانه و فضای مجازی کشور دچار ضعف مدیریتی است؛ بخشی از این مسئولیت مربوط به وزارت ارشاد و وزارت ارتباطات است و بخشی از آن هم مربوط به ضعف های فنی است.

برخی دیگر از کارشناسان فضای مجازی نیز مسئول همه این اتفاقات را وزارت ارتباطات می دانند و معتقدند  وزارت ارتباطات خود عامل اصلی همه این هرج و مرج ها است.

لذا باید یک کمیته ویژه تخصصی تشکیل شود و از عملکرد وزارت ارتباطات در حوزه فضای مجازی تفحص کند؛ در واقع این کار باید به سرعت در مجلس شورای اسلامی کلید بخورد.

بازرسی کل کشور نیز باید تمام قوانین و مصوبات شورای عالی فضای مجازی، مجلس شورای اسلامی و شواری عالی انقلاب فرهنگی از جمله شبکه ملی اطلاعات، داخلی بودن سرورنرم افزارهای خارجی و داخلی و هم چنین دستورات صریح مقام معظم رهبری در خصوص خط و مشی های فضای مجازی را جمع آوری و اجرا یا عدم اجرای آنها ا را در عملکرد وزارت ارتباطات بررسی کند.

پول و سیاست در وزارت ارتباطات عامل اصلی هرج و مرج فضای مجازی

برخی کارشناسان فضای مجازی، هرج و مرج های حاکم بر این فضا را حاصل پول و سیاست در وزارت ارتباطات می دانند و سیاسی ترین وزارت کشور را وزارت ارتباطات می خوانند.

شنیده ها حاکی از آن است که در چند سال اخیر دستگاه قضایی با شکایت دو هزار نفر از مردم اهواز و چند هزار نفر از مردم استان های دیگر مثل قم، فارس و شیراز روبرو بوده و  تا کنون بیش از 15 هزار شکایت برعلیه وزارت ارتباطات شکل گرفته و از طرفی دادستانی کل کشور هم به عنوان مدعی العموم از وزارت ارتباطات شکایت کرده است لذا همه مردم منتظر هستند ببینند که شعبه رسیدگی کننده به پرونده که طبق قانون در دادسرای تهران است چه می کند.

امیر خوارکیان در این خصوص می‌گوید: ما در حوزه مدیریت رسانه ای فضای مجازی نیازمند تجدید نظر ساختاری و ایجاد جایگاه واحد با وحدت رویه و مقررات و ضوابط منسجم هستیم.

وی ادامه داد: جهت اصلاح ساختارهای حوزه فضای مجازی در مرکز ملی فضای مجازی در حال بررسی این موضوع هستیم که در راستای این ماموریت وزارت ارشاد تقویت شده یا  تصمیم جدیدی گرفته شود.

ساماندهی فضای مجازی در انتظار ابتکار عمل مسئولان

علی ای حال انتظار مردم این است که هر چه سریع تر فضای مجازی کشور به ساماندهی برسد؛ مگر نه اینکه قبل از ورود هرگونه فناوری به یک جامعه باید بسترهای فکری، فرهنگی و کاربردی آن فناوری فراهم شود اما این ولنگاری فضای مجازی در کشور ما آسیب های زیادی را به مردم زده است که نیازمند تفکر مسئولان مربوطه است.

معاون محتوایی مرکز ملی فضای مجازی کشور در خصوص ساماندهی این فضا به خبرنگار ما گفت: در کشورهای دیگر یک مرکزی برای قانون گذاری و مدیریت فضای مجازی ایجاد کردند و برخی هم چند مرکز با رویکردهای مختلف ایجاد کردند مثلا تبلیغات را در یک مرکز و نقش رسانه ای آن را در مرکز دیگرساماندهی کردند.

خوراکیان تاکید کرد:درهر حال ما نیازمند یک تجدید نظر ساختاری در کشور در این حوزه هستیم.

در همین راستا نیز چندی پیش، نماینده مجلس خبرگان همدان در جلسه ای که به مناسبت یاد بود طلبه همدانی برگزار شده بود از رهبر معظم انقلاب خواستند تا مدیریت فضای مجازی را از دست رئیس جمهور خارج کنند و از این پیشنهاد برداشت می شود که فضای مجازی به صورت ملی اداره شود ؛ پیشنهاد به جایی که مراجع تقلید از جمله آیت الله نوری همدانی و آیت الله مکارم شیرازی نیز به آن اشاره کردند.