تمام اقدامات آمریکا علیه نفتکش‌های ایران؛ از تهدید تا پیشنهاد پرداخت رشوه

سرویس: اخبار هرسینکد خبر: 30082|13:41 - 1399/03/10
نسخه چاپی
تمام اقدامات آمریکا علیه نفتکش‌های ایران؛ از تهدید تا پیشنهاد پرداخت رشوه
براساس گزارش رسانه های بین الملل به جز 5 نفتکش ایرانی عازم به ونزوئلا دو نفتکش یونانی نیز درحال ارسال بنزین به ونزئولا بودند که با تهدید امریکا حرکت خود را متوقف کرده اند؛ رفتار شناسی آمریکایی ها نشان می دهد این کشور به جز تهدید کشورها سابقه پرداخت رشوه را نیز در پرونده خود دارد.

به گزارش دیوانگاهبه نقل ازراه دانا، ایران سالهاست که از طریق دریا و خشکی اقدام به صادرات نفت و فراورده نفتی می کند و هر بار نیز در طول این سالها موانع خارجی که از سوی ایالات متحده اعمال شده موجب می شود تا در مسیر صادرات نفت و فراورده های نفتی ایران سنگ اندازی شود.

به عنوان مثال در طول دوران جنگ تحمیلی آمریکایی ها با واسطه اقدام به انفجار نفتکش های ایرانی در دریاهای آزاد می کردند و سالهای بعد از آن فهرست بلند بالایی از نفتکشهای ایرانی را در تحریم خود قراردادند. هرچه تاریخ را ورق می زنیم حجم کارشکنی های امریکایی ها و متحدانشان در مقابل حمل و نقل نفت و فراورده های نفتی ایران بیشتر به چشم می خورد.

در روزهای اخیر نیز وقتی که در رسانه های بین المللی اعلام شد ایران 5 نفتکش حامل بنزین را به سمت ونزوئلا ارسال کرده است منتظر بودیم که این کارشکنی ها دوباره به چشم بیاید.

در همین راستا بررسی رسانه های بین‌المللی نشان می دهد سفیر ایالات متحده در ونزوئلا در واکنش به انتقال سوخت از سوی ایران به ونزوئلا به خبرگزاری رویترز گفته است: براساس تصمیم گیری که در دولت دونالد ترامپ صورت گرفت مقرر شد اگر کشور و یا دولتی به طور مخفیانه به ایران و ونزوئلا برای حمل و نقل سوخت کمک کند مجازات خواهد شد و کمترین آن این است که نامش در فهرست کشورهای تحریمی وارد شود.

الیوت آبرامز تصریح کرد: تصمیم ایالات متحده بر این است که فشار حد اکثری را بر دو دولت ونزوئلا و ایران وارد کند و کشورهایی که به این دو دولت در راستای هدفشان کمک می کنند دچار مشکل خواهند شد.

گزارش خبرنگار راه دانا حاکی است در حالی مسئولان ایالات متحده برای ایران شاخ و شونه می کشند که تاکنون 4 نفتکش ایرانی توانسته اند محموله خود را به ونزوئلا تحویل دهند و نفتکش پنجم نیز در حال رسیدن به مقصد است.

 

*پیشنهاد رشوه آمریکا به کاپیتان‌های نفتکش‌های ایرانی

روزهای نخست حرکت 5 نفتکش به سمت ونزوئلا ایالات متحده برای جلوگیری از ورود نفتکشها به آبهای ونزوئلا 5 کشتی جنگی را در مقابل نفتکش ها قرارداد اما مسئولان جمهوری اسلامی بی توجه به این تحرکات نفتکش‌ها را به سمت ونزوئلا حرکت دادند که این مسئله موجب شکست سیاست های تحریمی آمریکا علیه ایران و ونزوئلا شد.

اما بررسی‌های بیشتر نشان می‌دهد ظاهرا آمریکایی ها فقط به اعزام کشتی های جنگی اکتفا نکرده اند وحتی حاضر شدند تا مبالغ هنگفتی را به کاپیتان های دو نفتکش اجاره‌ای ایران پرداخت کنند تا از این اقدام دست بردارند.

 

*توقف دو نفتکش یونانی حامل بنزین ایران 

روزنامه والاستریت زورنال در گزارشی که روز پنجشنبه منتشر کرده بود اعلام کرد بجز پنج نفتکش ایرانی که سوخت ایران را به ونزوئلا منتقل می‌کردند، دو نفتکش غیرایرانی نیز در همین مسیر حرکت می‌کردند اما به دنبال تهدید آمریکا به تحریم آنها، حرکت‌ به سوی ونزوئلا را متوقف کردند.

این روزنامه در گزارش خود اعلام کرد این دو نفتکش که مالک یونانی دارند و با پرچم لیبریا و با محموله های بنزین ایران به سمت ونزوئلا حرکت می‌کردند «پس از تهدید آمریکا به تحریم» انتقال محموله خود را فعلا متوقف کرده‌اند و در حال رایزنی با مسئولان آمریکایی هستند تا بتوانند مجوز حرکت دریافت کنند.

آمریکایی ها اعلام کردند بارها از این دو نفتکش مقصدشان را خواسته اند که هر بار مکان جدیدی را برای تحویل اعلام کرده اند که براساس رهگیری مشخص شد این دو نفتکش که ماه قبل از بندر شهید رجایی حرکت کرده اند مقصدشان کشور ونزوئلا است. زیرا پس از ورود به دریای مدیترانه جی پی اس های خود را خاموش کرده اند. 

آمریکایی ها ظاهرا کشور یونان را به دلیل همکاری با ایران تهدید به تحریم کرده اند که باید دید در روزهای آتی تکلیف این دو نفتکش با اصالت یونانی چه خواهد شد.

 

* بازخوانی سابقه آمریکایی ها در پرداخت رشوه

سابقه آمریکایی ها نشان داده است پیشتر جدای استفاده تهدید به تحریم حاضر بودند مبالغ هنگفتی را به عنوان رشوه به کاپیتان های خارجی حامل نفت ایران پرداخت کنند تا نفت و فراورده های نفتی را منتقل نکنند به عنوان مثال در اوایل سال 2020 میلادی فایننشال‌تایمز گزارش داده بود «برایان هوک»، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران در ایمیلی غیرمعمول از ناخدای یکی از نفتکش های ایران که نفت ایران را به سوریه منتقل می کرد خواست کشتی حامل نفت خام را به سمت آب‌های کشوری هدایت کند که امکان بازداشت آن توسط آمریکا وجود داشته باشد.

روزنامه فایننشال‌تایمز روز چهارشنبه گزارش داد «برایان هوک» در ایمیلی که برای «آکلیش کومار»، ناخدای نفتکش ایران ارسال شده بود نوشت: «من برایان هوک هستم. برای مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا کار می‌کنم و نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران هستم. خبر خوشی برای شما دارم.»

خبر خوش دولت ترامپ این بود که ناخدای نفتکش ایرانی می‌تواند در ازای همکاری با دولت آمریکا برای توقیف کشتی می‌تواند میلیون‌ها دلار پول نقد از آمریکا بگیرد. هوک از کومار خواست کشتی را به سمت آب‌های کشوری هدایت کند که امکان توقیف آن به نیابت از آمریکا وجود داشته باشد.

نماینده ویژه دولت آمریکا برای اینکه کومار مطمئن شود که این ایمیل جعلی نیست شماره وزارت خارجه آمریکا را داخل ایمیل نوشته است.

فایننشال‌تایمز نوشته این تنها اقدام برایان هوک نبوده است. او در ماه‌های گذشته برای ارعاب دریانوردان از همکاری با ایران جهت دور زدن تحریم ها برای آنها پیام‌های یا متن‌هایی ایمیل کرده است که یک نمونه ان ایمیل به ناخدای نفتکش آدریان دریا است که نفت ایران را به سوریه می برد که در ان درخواست شده بود در ازای دریافت مبالغ هنگفتی دلار ماموریت خود را انجام ندهد اما با مخالفت ناخدای این نفتکش روبه رو شد و در نهایت نامش در فهرست تحریم شدگان ایالات متحده قرار گرفت.

این گزارش در پایان تصریح می کند ممکن است تعداد 5 نفتکش که محموله 186 میلیون لیتری بنزین را به مقصد ونزوئلا حمل می کردند برای تامین بنزین این کشور جوابگو نباشد اما می توان ابراز امیدواری کرد که اتحاد ایجاد شده بین ایران و ونزوئلا برای شکست تحریم های امریکا می تواند شرایط این کشورها را در ماه های اینده تغییر دهد به طوریکه شاهد افزایش حجم مبادلات نفتی و تجهیزات پالایشگاهی بین این دو کشور باشیم.

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد