تقدیر از بانوی پیشکسوت صنعت گلیم شهرستان هرسین

سرویس: فرهنگیکد خبر: 30451|09:27 - 1399/10/18
نسخه چاپی
تقدیر از بانوی پیشکسوت صنعت گلیم شهرستان هرسین
با حضور فرماندار و معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه از بانوی پیشکسوت صنعت گلیم شهرستان هرسین تقدیر شد

به گزارش خبرنگار دیوانگاه، طی مراسمی با حضور عبادالله کنجوریان فرماندار شهرستان هرسین ، حسین ویسی معاون صنایع اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه از خانم آغا سلطان قاضی هرسینی بانوی پیشکسوت و ۹۴ ساله هرسینی تقدیر شد.

 

فرماندار شهرستان هرسین با تقدیر از خدمات قابل توجه این بانوی هنرمند هرسینی طی سخنانی اظهار داشت : گلیم هرسین تلفیقی از فن ، هنر ، مهارت و خلاقيت است و ريشه در تاريخ کهن فرهنگ ناب ، آداب و رسوم اصيل زنان و مادران هرسینی دارد.

 

وی ادامه داد : گلیم هرسین از آن دسته آثاری است که با گذشت زمان و به لطف هنر دست زنان هنرمند هرسینی بر قدمت و ارزش آن افزوده می شود.

 

کنجوریان با تاكيد بر ضرورت تجليل از پيشكسوتان صنعت گلیم هرسین به عنوان وارثان اين ميراث كهن افزود : توجه جدی به اساتيد و پیشکسوتان اين قبيل صنايع می تواند دلگرمی و اشتياق نسل جديد را در ادامه از راه و روش آنان را بدنبال داشته باشد.

 

فرماندار شهرستان هرسین افزود : متاسفانه در برخی از رشته های صنايع دستی این شهرستان همچون جاجیم بافی و کلاش بافی شاهد فعاليت آخرين اساتيد اهل فن آن هستيم كه به لحاظ كهولت سن ديگر قادر به ادامه فعاليت و خلق آثار بديع نبوده و با فقدان هر كدام از اين هنرمندان ، آن رشته از صنايع دستی نيز به فراموشی سپرده شده است.

 

وی همچنین از علی شعبانی رئیس میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری شهرستان هرسین بخاطر زنده کردن هنر کلاش بافی و برگزاری کلاس آموزشی این هنر قدیمی زنان و مردان هرسینی تقدیر کرد.

 

بانو آغا سلطان قاضی هرسینی توانسته است در طول ۶۰ سال از زندگی ارزشمند خود بیش از چند هزار نفر از بانوان منطقه غرب کشور را با این صنعت و هنر اصیل لکی و کردی آشنا و حتی بعضی از آنها را به درجه استادکاری برسانند.

 

بر اساس اسناد و مستندات مستدل او به حق ، فرزند دیار شهر گلیم (هرسین) و وارث این هنر ماندگار است.