شیوع افسردگی و علل آن در هرسین

سرویس: اجتماعیکد خبر: 28694|09:25 - 1396/07/03
نسخه چاپی
 شیوع افسردگی و علل آن در هرسین
درخصوص شیوع افسردگی در شهرستان کوچک هرسین بسیاری عوامل دست به دست هم داده اند که قابل اصلاح اند .

به گزارش دیوانگاه،درخصوص شیوع افسردگی در شهرستان کوچک هرسین بسیاری عوامل دست به دست هم داده اند که قابل اصلاح اند .

 

 اولین نکته فضای شهری افسرده ساز شهر با کمترین امکانات تفریحی است. از طرفی وجود برخی خرده فرهنگهای خرافی است و برخی اعتقادات غلط همچون بد بودن ورزش و باشگاه رفتن برای زنان !

 

 از طرفی کاهش شدید روابط خانوادگی و اجتماعی افراد با دوستان و آشنایان به دنبال افزایش فرهنگ مصرفی و تجمل در فضای مجازی و کاهش سادگی قدیمی روابط خانواده ها و از همه مهمتر کمبود سواد عمومی در باب علل افسرگی و راه های مقابله با آن در مردم عادی و حتی متخصصین دیگر رشته ها مزید بر علت شده است.

 

انسان موجودی جسمانی روانی اجتماعی و معنوی است . در حوزه جسمانی جایگاه ورزش عمومی و فعالیت باشگاهی به خصوص برای بانوان تقویت نشده است .

 

در حوزه روانی کدام آموزش عمومی در شهر وجود دارد؟ در حوزه اجتماعی اگرچه مراسمات شهر مناسب است اما افزایش کلاسها و برنامه های فرهنگی منظم چاره اصلی است. و در حوزه معنوی ارتباط با خدا و مراسمات مذهبی بیشتر ضامن سلامت معنوی است.

 

از همه این موارد بگذریم این توضیحات برای افسردگی های بدون ریشه اساسی و مزمن کافی است و اما افسردگی اساسی و آنچه بیماری افسردگی نامیده میشود نیازمند مراجعه به روانشناس مشاور و رواندرمانی عمیق و در برخی موارد همراه با گرفتن داروست.

 

بدون شک ریشه بسیاری از خشونتها ؛ اعتیاد؛ طلاق؛ و دیگر آسیب های اجتماعی و فرهنگی شهر همین افسردگی است .

 

افسردگی آستانه تحمل را کم میکند. خشم را افزایش می دهد. دین را تضعیف و جسم را با انواع بیماری های جسمی وابسته به روان از جمله مشکلات گوارشی و... مواجه می کند..

 

 پس همه دستگاهها برای کاهش آن دخیل اند .از شهرداری و فضای شه‍ر تا مساجد و بزرگان قوم و تا مدارس و دانشگاه و دیگر ارگانها . نکته نهایی اینکه افسردگی درمان دارویی تنها ندارد و حتما موارد مهم ذکر شده باید اصلاح گردد .

دکتر محسن بابایی_ مشاوره خانواده و مدرس دانشگاه