افزایش چراغ خاموش نرخ کالاهای اساسی درآستانه شب عید/ آشفته بازار هرسین و عدم نظارت ها

سرویس: اجتماعیکد خبر: 29254|10:34 - 1396/12/07
نسخه چاپی
افزایش چراغ خاموش نرخ کالاهای اساسی درآستانه شب عید/ آشفته بازار هرسین  و عدم نظارت ها
با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال،بحث تنظیم بازار اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند؛به‌ خصوص در سال‌جاری که بازارکالاهای اساسی وضعیت چندان مطلوبی نداشته و برخی از این کالاها مانند گوشت قرمز و برنج افزایش قیمت چشمگیری داشته‌اند

به گزارش خبرنگار دیوانگاه، با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال،بحث تنظیم بازار اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند؛به‌ خصوص در سال‌جاری که بازارکالاهای اساسی وضعیت چندان مطلوبی نداشته و برخی از این کالاها مانند گوشت قرمز و برنج افزایش قیمت چشمگیری داشته‌اند.

 

کمتر از یک ماه به آغاز سال جدید مانده و مانند هر سال جنب و جوش برای خرید عید در میان مردم آغاز شده است، همراه با این هیاهوی قبل از عید زمزمه هایی همچون سال‌های گذشته  برای ثبات قیمت‌ها به گوش می رسد  که مشخص نیست این وعده‌ها رنگ حقیقت به خود بگیرد یا مانند هر سال مردم را با سیل عظیم گرانی‌ها رو به‌رو سازد.

 

البته  گرانی‌ها در ماه‌های اخیر به بازار هجوم آورده است و گویی در آستانه عید بازار دیگر کششی برای افزایش قیمت دوباره کالاها ندارد. بنابراین مسئولین درحالی به استقبال تنظیم بازار عید می‌رود که قیمت بیشتر کالاهای اساسی با رشد چشمگیری مواجه بوده و البته در کنار این گرانی ها جملاتی در خصوص عدم نگرانی و تنظیم بازار به گوش می رسد.

 

گوشت گوسفندی، برنج و تخم مرغ ازجمله محصولاتی هستند که در ماه‌ها و روزهای اخیر در هرسین با رشد قیمت مواجه بودند. البته این روزها قیمت مرغ نیز در بازار نسبت به گذشته با افزایش محسوسی مواجه شده است.

 

برهمین اساس، قیمت برنج هندی در بیش از دوماه اخیر حدود 40 درصد گران شده وبه قولی  تلاش ها هم  برای کنترل بازار این محصول بی‌نتیجه مانده است و البته این قیمت هم در سطح بازار هرسین متغیر است و در برخی از مغازه ها تا 80هزار تومان می رسد.

 

این در حالی است که مردم برای خرید شب عید از نیمه دوم اسفندماه اقدام می کنند و با وضعیت فعلی به نظر می رسد باید منتظر شُک های قیمتی بیشتری به بازار و در نتیجه کمتر شدن قدرت خرید مردم باشیم.

 

هر چند برخی‌از کارشناسان  دلیل این گرانی‌ها را بحران افزایش نرخ ارز و جوسازی که در این خصوص به وجود آمده می دانند اما به نظر میرسد خیلی از این افزایش قیمت ها در بازار به عدم نظارت های ارگان های ذیربط بر می گردد.

‌‌‎

در حال حاضر اوضاع بازار کالا‌های اساسی در مورد اقلام دیگری که در زندگی روزانه مردم تاثیر بسزایی دارند، مناسب نیست و افزایش قیمت بی‌رویه، فعالیت دلالان و همچنین کاهش قدرت خرید مردم منجر به آشفتگی بازار شده است و انتظار می رود که مسئولین اقدامات زودهنگام تری در این خصص انجام دهند.