پایگاه خبری تحلیلی دیوانگاه12:09 - 1394/04/16
دیوانگاه گزارش می دهد/

کمباین هایی که دسترنج کشاورزان را هدر می دهند

کشاورزان شهرستان هرسین با بیان این مطلب که همه ساله بخش زیادی از دسترنج آنها توسط کمباین های غیراستاندارد هدر می روداز عدم نظارت مسئولین در این زمینه گله مند هستند

به گزارش خبرنگار دیوانگاه،این روز ها با فرا رسیدن فصل برداشت محصولاتی از قبیل گندم و نگرانی کشاورزان از کاهش محصول به دلیل کاهش بارندگی در سال زراعی جاری،ریزش و هدر رفت محصولات توسط کمباین ها بر این نگرانی افزوده است. 
ریزش دانه های طلایی گندم همراه با کاه و کلش این محصول سالهای سال است که  گریبانگیر کشاورزانی شده که تمام امیدشان به زمان ثمر دهی محصول است ولی متأسفانه در آن زمان میزان قابل توجهی از محصول توسط همین کمباین های فرسوده هدر می رود..
یکی از کشاورزان شهرستاندر گفتگو با دیوانگاهبا اعلام اینکه همه ساله بخش زیادی از دسترنج آنها توسط کمباین های غیراستاندارد هدر می رود،اظهار داشت همه ساله، مسوولان امر خبر از معاینه فنی کمبیانها می دهند، اما در عمل خبری از اصلاح آنها نیست چرا که در عمل خلاف این مشاهده می شود..
وی افزود کشاورزاززمانکاشت محصول تابرداشتتلاش فراوانی را انجام می دهد وهزینه های زیادی را متحمل می شود ، اما رنجی که آنان از هدر رفت محصول خود می کشند ، بیش ازاینها دلشان را به درد می آورد.
با توجه به مطالب عنوان شده متأسفانه موضوع به همین جا ختم نمی شود و مشکلی که در حال حاضر در بین صاحبان کمباین در شهرستان هرسین باب شده  تغییر نحوه کارکرد و دستمز آنهاست چراکه قبلأ به صورت انباری این کار انجام شده ولی در روزهای اخیر این موضوع تغییر کرده و کمباین دارها با توجه به احساس نیاز کشاورز و مجبور بودن آنها به برداشت محصول مبلغ را گاهأ تا 100هزار تومان در ساعت افزایش داده اند..
مهندس محمد صادق تنهایی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان هرسیندر گفتگو با خبرنگار دیوانگاهاظهار داشت با توجه به اینکه بخش قابل توجی از کمباین ها غیر بومی هستند و شرایط کشت در مزارع طوری نیست که بتوان به صورت انباری هزینه برداشت را حساب کرد لذا صاحبان کمباین ها اقدام به ایجاد شرایط توافقی با کشاورزان نموده اند.

وی در خصوص ریزش کمباین ها افزود بخشی از مشکل به خود محصول بر می گردد چرا که با توجه به کاهش بارندگی دانه ها گاهأ توخالی هستند و این امر باعث شده تا در زمان برداشت ریزش وجود داشته باشیم .

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان در ادامه خاطرنشان کرد با توجه به مطالب عنوان شده اکیب هایی را از امروز به مناطق مختلف شهرستان اعزام کرده ایم که که بر نحوه برداشت محصولات نظارت داشته باشند.

در پایان به نظر می رسد از آنجا که مرحله برداشت به عنوان یكی از مراحل حساس تولید محصولات زراعی است كه درصد قابل توجهی از ضایعات محصولات زراعی دراین مرحله اتفاق می افتد ، مدیریت بهتر و نظارت بیشتر در افزایش تولیدات می تواند مثمر ثمر باشد.