پایگاه خبری تحلیلی دیوانگاه11:48 - 1394/09/17
دیوانگاه بررسی می کند/

از وجود برخی بی اخلاقی های انتخاباتی در هرسین تا عزل و نصب هایی با رنگ و بوی انتخابات/لزوم تشریح خطوط نامزدها و مرزبندی با فتنه

پدیده انتخابات واقعیتی است که مردم با آن مواجه اند و به هیچ وجه اهمیت آن را نمی توان نادیده گرفت ولی با وجود این اهمیت فوق العاده هنوز بسیاری ازمردم از نقش تعیین کننده آن در سرنوشت خود آگاه نیستند.

به گزارش خبرنگار دیوانگاه، انتخابات تجلی دموکراسی و یکی از مهمترین جلوه های مشارکت سیاسی وتجربیات مفید بشر برای تعیین سرنوشت سیاسی خود، حل منازعات سیاسی و از دغدغه های جدی مردم و فعالان سیاسی در جهان امروز است ‌ که با رای مستقیم مردم می‌توانند سرنوشت خود را به دست خود تعیین کنند، این امر در جوامع غرب تقریبا پذیرفته شده است.

پدیده انتخابات واقعیتی است که مردم با آن مواجه اند و به هیچ وجه اهمیت آن را نمی توان نادیده گرفت ولی با وجود این اهمیت فوق العاده هنوز بسیاری ازمردم از نقش تعیین کننده آن در سرنوشت خود آگاه نیستند.

در این بین عوامل تاثیر گذار در نظام انتخاباتی از جمله تبلیغات انتخاباتی و هزینه های آن،و همچنین عزل و نصب هایی که در این ایام صورت می گیرد از اهمیت و جایگاه ویژه ای برخوردار است.

دامن زدن به شخصیت گرایی، طایفه گرایی و اغلب بزرگنمایی از جمله مشکلاتی است که در جوامع سنتی مانند هرسین عمومأ کاندیدادها از این روش استفاده می کنند که این امر به نوبه خود تا کنون توانسته آسیب های جبران ناپذیری را به بدنه و ساختار اجتماعی فرهنگی و اقتصادی شهرستان وارد کند.

مردم تا به حال شاید روی این موضوع خوب فکر نکرده اند که چرا همیشه باید تکمیل کننده سرنوشت انتخابات حوزه خود باشند نه تعیین کننده آن، چرا که هر کدام از کاندیداهای احتمالی صرفأ در پی گرفتن آرای چند هزار نفری از هرسین هستند.

اینکه شهرستان هرسین با جمعیتی حدود 80هزار نفر و حدود 35هزار نفر واجدین شرایط رآی دادن چرا تا به  حال نتوانسته در سرنوشت خود به طور مستقل سهیم باشد یکی دیگر از سوال هایی است که اغلب مردم رغبتی به جواب دادن به آن ندارند.

متآسفانه در جوامع سنتی مثل هرسین افراد صاحب ثروت و نفوذ بازیگران اصلی حوزه های سیاسی، اجتماعی هستندو نظام های انتخاباتی که احزاب در آن تعریف می شوند اصولآ در حاشیه قرار می گیرند و شاید بارها با این مسئله برخورد کرده اید که اگر از فردی در خصوص طیف فکری و سیاسی کاندیدای مورد نظرش سوال شود بعضأ شنیده می شود که به سفارش فلانی رأی داده است.  

از عوامل مهم دیگری که بر سلامت انتخابات تاثیر منفی می گذارد مداخله صاحبان نفوذ در عزل و نصبهای مدیران و مسئولان شهرستانی می باشد. آسیب این رویه اشتباه ، عمدتا دامن حوزه های انتخابیه و شهروندان را خواهد گرفت و حتی تبعات بعد از انتخابات را برای شهرستان در پی دارد.

 این روز ها نیز نمونه هایی از آن را می توان در عزل و نصب های شهرستان دید که با وجود با کفایت بودن برخی مسئولین و البته بدون تودیع و معارفه های رسمی و این سوال که آیا دولت قدرتی بر ممانعت از این عزل و نصب ها ندارد.

نمونه دیگر از این مشکلات که به نحوی به خود کاندیداها بر می گردد بحث انتخابات زود هنگام و میتینگ های به ظاهر مخفی است که چند ماهی است دامنگیر شهرستان شده و به نوعی دور زدن قانون به شمار می رود که این موضوع این سوال را در ذهن انسان ایجاد می کند که این اشخاصی که امروز به صراحت نقض قانون می کنند آیا فردا می توانند برای مردم قانون گذار خوبی باشند.

یاور محمدی فرماندار شهرستان هرسین در این رابطه ودر گفتگو با خبرنگار دیوانگاهاظهار داشت دولت در بحث انتخاب مدیران سعی کرده است با توجه به شعار خود از تمام گروه ها و طیف های فکری در بدنه اجرایی استفاده کند و این روند را هم تا پایان ادامه خواهد داد.

وی در بحث عزل و نصب های موجود در شهرستان افزود در روند عزل و نصب ادارات و ارگان های شهرستان هیچگونه شباهتی وجود ندارد و این ادارات با توجه به دیدگاه خود در مورد نیروها به این کار دست می زنند که از جمله آن می توان به ضعف در عملکرد مدیران اشاره کرد.

 

فرماندار شهرستان خاطرنشان کرد برخی دیگر از عزل و نصب ها به توافقات بین مدیریت اجرایی شهرستان با مدیر کل آن اداره در استان بر می گردد که در این مورد هم تلاش شده خیلی منصفانه و با توجه به سیاسیت های دولت با این موضوعات برخورد شود.

 

یاور محمدی در ادامه اظهار داشت بحث جابجایی مدیران بر اساس کارایی آنها صورت گرفته و نظر شخص خاصی در این مورد اعمال نشده است.

وی در خصوص فعالیت های زود هنگام برخی کاندیداهای احتمالی افزود یکی از مشکلاتی که در قانون انتخابات وجود دارد بحث عدم صراحت لازم قانون در خصوص علنی بودن انتخابات است که نوع علنی بودن و تجمعات خانگی به صراحت مطلبی بیان نشده است و لذا تخلفی هم در این زمینه تعریف نشده است.

فرماندار شهرستان تصریح کرد تنها کاری که در این زمینه می توان انجام داد رصد کردن و ارائه مستندات به مراجع مرتبط مثل شورای نگهبان است که بعدأ در تأیید صلاحیت ها به عنوان سند به آن پرداخته شود.

گذشته از این،  مسئله ای که باید در این بین مد نظر قرار گیرد بحث عملکرد کاندیداهای گذشته است اینکه در چندین دور انتخابات گذشته چه کسانی بر کرسی نمایندگی منطقه تکیه زده اند و چه عملکردی از خود نشان داده اند  که در جای خود قطعا نیاز به بررسی و تفسیر بسیار دارد.

به نظر می رسد لازم است این شکل رأی دادن و تصمیم در سرنوشت خود توسط مردم شهرستان تغییر کند تا بتوانیم شاهد آینده ای روشن و تحولی در وضعیت نابسامان شهرستان باشیم

مشکل دیگری که در این سطح از جوامع ما بعضأ دیده می شود بحث بی توجهی در دادن رأی به کانددیاهای مورد نظر هست و البته این موضوع هم به خود کانیداهای کهنه کار در سطح شهرستان بر می گردد که به نحوی بدشان نمی آید از این آب گل آلود ماهی هم نصیب آنها شود

مسئله را بهتر بیان می کنیم و آن اینکه در جوامعی که اصولأ شکل سنتی و قومیتی خود را حفظ کرده کاندیداها از این شیوه برای کسب رآی استفاده می کنند فارق از این موضوع مردم در این جوامع اکثرأ دنبال این نیستند که حزب چیست و این کاندیدایی که به مجلس می فرستند قرار است کجای این معادله قرار گیرد آیا می رود که مشکلی از مشکلات نظام را برطرف کند و یا اینکه باری بر دوش نظام و انقلاب می شود.

مسئله دیگر خطاب به مردم است و آنچنانکه رهبری معظم انقلاب و روحانیت معظم در تریبون های مختلف بیان کرده اند بحث تفکیک و مشخص شدن راه کاندیداها از بحث فتنه و ایراد مواضع خود در مجالس و میتینگ ها در این زمینه است مسئله ای که اصلأ به آن پرداخته نمی شود.

مع الوصف می توان گفت که مطالب مطرح شده صرفأ در رعایت بی طرفی و ایجاد روشنگری و اصل مطالبه گری در بین مردم که لازمه یک جامعه پویاست بیان شده است و به قصد تخریب یا توصیف رفتار کسی نیست ، باشد که بتوانیم قدمی مهم در سرنوشت سیاسی اجتماعی اقصادی و فرهنگی خود برداریم