پایگاه خبری تحلیلی دیوانگاه08:35 - 1394/11/10
بازگشت به عصر مبادله کالا با کالا؛

گله مندی تولید کنندگان چغندر از آشفته بازار خرید محصول در هرسين/ شکر های بیستون کام کشاورزان را تلخ کرد

معاوضه کالا به کالای شکر به جای مزد کشاورزان چغندر کار شهرستان هرسين و بخش بیستون موجی از ناراضایتی را در بین کشاورزان در منطقه به راه انداخته است.

به گزارش خبرنگار دیوانگاه،كارخانه قند بيستون در شهر بيستون از توابع شهرستان هرسين و در 30 كيلومتري شهر كرمانشاه و در مجاورت كوه بيستون واقع شده است.

 

این کارخانه که با ماده اولیه چغندر قند که از كشاورزان طرف قرارداد خریداری می شود فعالیت می کند، تنها امید کشاورزان برای کشت این محصول در منطقه 520هکتاری زمین های تحت کشت به شمار می رود.

 

چند صباحی است که با فرا رسیدن فصل برداشت محصول چغندر و در نتیجه انتقال آن به کارخانه زمزمه هایی از عدم توان در پرداخت هزینه محصول کشاورزان و پیشنهاد معاوضه آن با محصول کشاورزان به گوش می رسد و این یعنی ما در بحث خرید و فروش به چند صد سال قبل برگشت کرده ایم.

 

 

این موضوع نگرانی هایی را در بین کشاورزان چغندرکار منطقه و عدم امید به تولید این محصول به وجود آورده همچنانکه در  سالیان دور محصول چغندر در اکثر شهرستان کشت می شد ولی امروزه فقط محدود به بخش بیستون شده و اگر از این تعداد اندک کشاورز و محصولات تولیدی انها حمایت نشود بایستی فاتحه صنعت تولید قند و کشت چعندر را در منطقه خواند.

 

مرادی چغندر کار نمونه بخش بیستون در این رابطه در گفتگو با خبرنگار دیوانگاه ضمن اظهار گله مندی و عدم توجه دولت به وضعیت تولید اظهار داشت: حدود دو ماه است که چغندر تولیدی خود را به کارخانه تحویل داده ایم ولی تا کنون هیچگونه پولی در این زمینه دریافت نکرده ایم.

 

وی افزود: با وجود اینکه امسال فقط سه هکتار کشت کرده ایم ولی توانسته ایم تناژ بالایی که معادل 148تن در هکتار می باشد برداشت داشته باشیم ولی با وضعیت موجود و عدم ایفای تعهد کارخانه به قرار داد با کشاورزان امیدها را برای کشت این محصول در سال آینده با مشکل مواجه کرده است.

 

 

این چغندرکار نمونه با بیان این مطلب که کارخانه قند بیستون  پیشنهاد تبادل شکر را به جای هزینه تولید محصول چغندر داده است، خاطرنشان کرد: این وضعیت به هیچ وجه به نفع کشاورز نیست چرا که کارخانه شکر را به مبلغ 2280تومان به کشاورز می دهد و این درحالی است که این محصول در کف بازار 2000تومان از کشاورز خریده می شود.

 

مرادی در ادامه اظهار داشت: البته این مشکل مختص امسال نبوده و سالهای گذشته هم این موضوع مطرح بوده است اما سوال اینجاست که وقتی بانک در برابر مطالبات خود و دیر کرد آنها سود دریافت می کند چطور باید 110میلیون تومان هزینه محصول تولیدی در اختیار کارخانه باشد و کسی هم حق اظهار نظر نداشته باشد.

 

وی در پایان ضمن در خواست از مسئولین در راستای رسیدگی به این موضوع افزود: انتظار داریم که مسئولین شهرستان نظارتی بر این موضوع داشته باشند و از تضییع حقوق کشاورزان جلوگیری کنند چرا که در حال حاضر مدیریت کارخانه هم حاضر به پاسخگویی به کشاورزان نیست.

 

به نظر می رسد آنچه که در این میان بیشتر از همه فعالیت در صنعت قند و شکر را به خطر انداخته است تداوم واردات شکر به کشور در طی چندین سال گذشته است و بی توجهی مسوولان نسبت به آن است که همه ساله مشکلات عدیده ای را برای تولیدکنندگان و کشاورزان بوجود می آورد.

 

محمد صادق تنهایی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان هرسین در گفتگو با خبرنگار دیوانگاه ضمن تأیید این موضوع اظهار داشت: با همکاری مدیریت استان این موضوع در حال پیگیری است چرا که ما مدافع حقوق کشاورزان هستیم.

 

 

وی افزود: مشکلی که در حال حاضر کارخانه با آن روبروست بحث نقدینگی است و این در واقع بحثی تعاملی است چراکه اگر کشاورز نباشد چرخ تولید هم نمی چرخد.

 

مدیر حهاد کشاورزی شهرستان هرسین خاطرنشان کرد: به نظر می رسد شکر تولیدی زیادی در کارخانه انبار شده و برخی کشاورزان که قادر به دادن مهلت نیستند با پیشنهاد خرید شکرهای تولیدی به مبلغ زیر قیمت مواجه هستند اما این اطمینان وجود دارد که هزینه محصولات کشاورزان به مرور زمان پرداخت می شود.

 

به گزارش خبرنگار دیوانگاه هر چند که عدم پرداخت به موقع مطالبات چغندرکاران را کارخانه قند نبود نقدینگی اعلام می کند ولی به نظر می رسد علت اصلی نبود خریدار برای قند و شکرهای دپو شده در انبارها و واردات بی رویه و افسار گسیخته دولت در انحاء مختلف به خصوص صنعت قند و شکر است که برعدم توانایی در پرداخت مطالبات چغندرکاران سایه انداخته و کارخانه ها را به سمت رکود سوق می دهد.