پایگاه خبری تحلیلی دیوانگاه02:14 - 1395/01/31
نگاهی به چرایی آلودگی مایع حیات هرسین؛

ریشه دار بودن بحران آب در فشل بودن تصفیه خانه/ نوسازی حلقه مفقوده آبرسانی در هرسین

در موضوع آب شرب هرسین آنچه که به طور فاحش قابل لمس و مشاهده است نبود امکانات برای شهرستانی است که حتی قدمتش از مرکز استان بیشتر است.

به گزارش خبرنگار دیوانگاه،شهرستان هرسین با جمعیتی حدود 85هزار نفر در 45 کیلومتری جنوب شرقی استان کرمانشاه واقع شده که از جنوب به شهرستان دلفان استان لرستان، از شمال به شهرستان صحنه، از غرب به شهرستان کرمانشاه و از شرق به نهاوند محدود می‌شود.

 

سراب هرسین یکی از سراب های قدیمی ایران و تنها تأمین آب شهرستان است که آب آشامیدنی حدود 55هزازار نفر از جمعیت شهری هرسین را تأمین می کند.

 

بیش از یک هفته است که در پی بارندگی های اخیر و در نتیجه بالا آمدن سطح آب های زیر زمین که عمدتأ در سالهای پر باران اتفاق می افتد وضعیت آب سراب هرسین گل آلود و کدر شده است؛ هر چند که شاید این موضوع یک پدیده طبیعی به نظر برسد اما این وضعیت نگرانی هایی را برای مردم شهرستان به وجود آورده است.

 

از طرفی ادارات متولی بارها از سالم بودن آب شهرستان خبر داده اند و بهداشت شهرستان سلامت آب را تأیید کرده ولی همچنان برخی از مردم برای تأمین آب مورد نیاز خود راهی چشمه های اطراف شهرستان شده و یا به  بطری های آب معدنی پناه برده اند و البته در کنار این موضوع تلاش مسئولین را هم در آبرسانی با تانکر در روزهای گذشته را نباید نادیده گرفت.

 

 

تا این جای کار اصل را بر صحت و نبود مشکل می گذاریم اما واقعیت موضوع چیست. واقعیت این است که پدیده های طبیعی خارج از قدرت انسان است اما این هوشیاری و عمل به موقع است که مشکلات و صدمات را تا حد قابل توجهی کاهش می دهد.

 

آنچه از وقایع اتفاق افتاده در شهرستان و در گذشته قابل مشاهده بوده این است که مدیریت بحران شهرستان و امکانات و برنامه ریزی های آنها کشش مشکلات موجود را ندارد به این معنی که در جاهایی که امکانات وجود داشته ضعیف عمل شده و در جاهایی که به موقع عمل شده تجهیزاتی وجود نداشته است.

 

نمونه این موضوع را می توان در بحث ریزش قسمتی از کوه دیوانگاه بر روی چند خانه در منطقه راخیر، غیر قابل کنترل شدن سیل آب ها در روزهای بارانی و همچنین در همین نمونه اخیر یعنی گل آلود شدن آب شهرستان هرسین مشاهده کرد که تنها گوشه ای از مظلومیت مردم هرسین است.

 

در موضوع آب شرب هرسین آنچه که به طور فاحش قابل لمس  مشاهده است نبود امکانات برای شهرستانی است که حتی قدمتش از مرکز استان بیشتر است این موضوع را آثار باستانی ما تأیید می کنند.

 

 

امکاناتی که حتی جوابگوی یک پنجم نیاز مردم هرسین هم نیست و جالبتر اینکه شهری با جمعیت 50هزار نفر را یک شبکه تصفیه قدیمی پشتیبانی می کند. این درحالی است که به قول خود مسئولین امر این شبکه تنها در روزهایی که آب شهرستان گل آلود شده بود وارد مدار شده بود و این همان موضوعی است که بر روی آن تأکید شد (یا عملکرد به موقع اما بدون تجهیزات و یا تجهیزات بدون سرعت عمل )

 

کدر شدن آب به معنی آلودگی میکروبی آب نیست

 

افضلی کیا رئیس آبفای شهرستان هرسین در گفتگو با خبرنگار دیوانگاه در خصوص وضعیت کدر شدن آب شرب شهرستان اظهار داشت: بارندگی هایی که در روزهای اخیر در سرچشمه سراب هرسین صورت گرفته باعث کدر شدن آب شهرستان شده که این موضوع به هیچ وجه به معنی آلودگی میکروبی آب نیست.

 

وی افزود: اداره بهداشت شهرستان و آب و فاضلاب شهرستان به صورت شبانه روز پیگیر وضعیت آب شرب شهرستان است و در این زمینه هیچگونه نگرانی وجود ندارد.

 

رئیس اداره آب و فاضلاب شهرستان هرسین در خصوص وضعیت افت فشار و قطعی آب در برخی از ساعات روز در روزهای گذشته خاطرنشان کرد: در جهت آب شرب شهرستان و رفع کدورت آن سیستم تصفیه شهرستان در مدار قرار گرفت که افت فشار فعلی ناشی از این موضوع  بوده که این مشکل هم به زودی مرتفع می شود.

 

به گزارش دیوانگاه واقعیت این است که مشکلات امروزه شهرستان فقط در ایام انتخابات علم شده و صرفأ برای کسب رأی از طرف کاندیداها بر روی سر مردم این منطقه کوبیده می شود و بعد از این مرحله دیگر کسی سراغ کمبودها را نمی گیرد.

 

بحث تأمین آب شرب شهرستان بارها در جلسات متعدد مورد تأکید قرار گرفته و مصوباتی نیز حتی در زمینه تأمین آب مورد نیاز جایگزین از اطراف شهرستان مطرح شده ولی تا کنون نه در زمینه توسعه تصفیه خانه و نه در زمینه آب شرب جایگزین اقدامی صورت نگرفته است و به نظر می رسد تا عملی شدن این گزینه‌ها راه بسیار طولانی در پیش داریم و پیگیری این موضوعات همت مسئولین را می طلبد.

 

 مشکل تصفیه خانه هرسین یکی از مشکلات اساسی شهرستان است که مستقیم با سلامت و معیشت مردم سرو کار دارد و به نظر می رسد اگر مسئولین شهرستان می خواهند به داد سلامت مردم برسند باید به فکر توسعه زیرساخت آنهم در حد نیاز شهرستان باشند و اینکه به عمل کار بر آید.