پایگاه خبری تحلیلی دیوانگاه11:33 - 1395/05/10
مشاغل کاذب مولود رکود اقتصادی در بازار؛

وقتی دخل و خرج خواربار فروشی ها با هم نمی خواند/ قرار گرفتن بطری های بنزین در کنار شیر و دوغ تا کسب درآمد با دستگاه های کارت خوان

امروز در هرسین شاهد پدیدار شدن مشاغل کاذبی هستیم که هر چند شغل نیستند ولی کسبه برای درآمد زایی از هر طریقی به آن روی آورده اند.

به گزارش خبرنگار دیوانگاه،در حالی که رکود حاکم بر جامعه سبب کاهش خرید مردم شده و برخی از مغازه های کوچک و بزرگ در صنوف مختلف تولیدی و اقتصادی نیز با مشکل روبرو شده و یا تعطیل شده‌اند امروز در هرسین شاهد پدیدار شدن مشاغل کاذبی هستیم که هر چند شغل نیستند ولی کسبه برای درآمد زایی از هر طریقی به آن روی آورده اند.

 

آنچه که امروز در سطح شهرستان هرسین قابل لمس است کاهش چشمگیر درآمد محدود مردم در شرایط اقتصاد فعلی و رکود بازاراست که اغلب صنوف را مجبور به خلق مشاغل اینچنینی کرده است.

 

نزدیک به 2 ماه پیش بود که برخی مغازه های خواربار فروشی هرسین اقدام به فروش بنزین آزاد در مغازه خود کردند که این موضوع از نظر بهداشتی سلامت آنان و حتی امنیت جامعه را تهدید می کرد.

 

 

این موضوع هر چند به موقع با آن برخورد شد ولی در طول کمتر از یک هفته شاهد رشد قارچ گونه آن در سطح شهرستان بودیم که جمع کردن آن چند روزی زمانبر شد.

 

امروز در پدیدهای جالب توجه شاهد نصب برگه هایی در برخی از  خواربار فروشی های شهرستان هستیم که هر چند با نظارت و تذکر به موقع بازرسی اتاق اصناف شهرستان روبرو شد ولی به نظر می رسد این موضوع زنگ خطر ورشکستکی را در بین مغازه داران هرسین به صدا درآورده است.

 

هر چند که در حال حاضر خیلی از صنوف به صرف حفظ آبرو و ظاهر سازی هم که شده اعلام ورشکستگی نمی کنند.

 

 

حجت الله خانی زاده رئیس اتاق اصناف شهرستان هرسین در گفتگو با خبرنگار دیوانگاه اظهار داشت:  در پی بازرسی های متداول در سطح شهرستان به چند مورد از این موارد برخورد کردیم.

 

وی افزود: بازرس اتاق اصناف شهرستان در پی مواجه شدن با موضوع بلافاصله تذکر داده و خواستار رفع این تخلف شده که در صورت عدم همکاری با آنها برخورد قانونی می شود.

 

رئیس اتاق اصناف شهرستان خاطرنشان کرد: عمل صورت گرفته برابر بند 6قانون نظام صنفی ممنوع بوده و مشمول تداخل صنفی و عرضه خارج از شبکه می شود.

 

به گزارش خبرنگار دیوانگاهکارشناسان بازار کار معتقدند  افراد زمانی از فعالیت در مشاغل اصلی خود دلسرد می شوند و به صورت ناخودآگاه به سمت مشاغلی می‌روند که درآمدی کافی را کسب نکنند.

 

اکثر مشاغل به وجود آمده ناشی از این شرایط مشاغل کاذب است و لذا دولت می تواند با  تمرکز بر اقتصاد داخل و کمک به توسعه و رونق بازار داخل از ایجاد رکود در بازار و روی آوردن صنوف به مشاغل کاذب جلوگیری کند.