پایگاه خبری تحلیلی دیوانگاه12:23 - 1395/08/12
لزوم توجه به محور هرسین - پلیسراه,

جاده ای خطرساز که فراموش شده است/ وقتی جان مردم با بی تدبیری در حاشیه قرار می گیرد

پروژه چهار بانده کردن هرسین به پلیسراه از جمله قدیمی ترین پروژه های ملی در شهرستان هرسین است که در سال 1390 عملیات اجرایی این پروژه با تخصیص یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان برای پیمانکاران پروژه آغاز شد.

به گزارش خبرنگار دیوانگاه،از زمانی که یک خودرو در جاده آغاز به حرکت می‌کند تا زمانی که به مقصد برسد چندین عامل مهم در به سلامت رسیدن مسافران و خودرو به مقصد حائز اهمیت است.

 

هر چند که نقش اول و بی‌چون چرا بر عهده راننده وسیله نقلیه است اما در کنار توان و حرفه‌ای بودن راننده سلامت و امنیت زیر ساختی مسیر حرکت و یا همان جاده عبور و مرور هم از اهمیت بالایی برخوردار است به نحوی که یک راننده حرفه‌ای کاملا مسلط نیز در جاده‌ای که دارای امتیازات رفاهی لازم نباشد دچار صدمه می‌شود.

 

پروژه چهار بانده کردن هرسین به پلیسراه از جمله قدیمی ترین پروژه های ملی در شهرستان هرسین است که در سال 1390 عملیات اجرایی این پروژه با تخصیص یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان برای پیمانکاران پروژه آغاز شد ولی به دلایلی نا معلوم روند اجرای این پروژه در مسیر اجرا با مشکلاتی مواجه شد.

 در اواخر سال 1393قسمتی از مسیر که حدود 4کیلومتر بود توسط پیمانکار اول پروژه که ناتوانی اش در ابتدای اجرای پروژه مسجل بود با فشار مسئولین وقت و صرفأ برای سرپوش گذاشتن بر برخی کم کاری ها به مرحله بهره برداری رسید.

 

هنوز چند روزی از افتتاح این بخش از پروژه  نگذشته بود که با بارش اولین باران بهاری قسمت های مختلف جاده شکاف برداشت وبرخی از قسمت ها توسط باران شسته شد.

 

هر چند که دوستان مسئول در آن زمان علت را نامناسب بودن زیر سازی جاده و همچنین سردی هوا، عدم نظارت به موقع بر کار پیمانکار و ... عنوان کردند اما مسئله اصلی هزینه ای بود که در این سهل انگاری هدر رفت و البته قول هایی هم در زمینه برگرداندن خسارات به مردم داده شد.

 

پس از این اتفاق و جایگزین کردن پیمانکار جدید کار اجرایی جاده دوباره از سر گرفته شد ولی اینبار با هزینه خود پیمانکار چرا که با اذعان خود مدیر کل راه و شهرسازی استان و توضیحاتی که در حضور استاندار در سفر به شهرستان هرسین داده شد در سال ۹۴ این پروژه ردیف بودجه ای نداشته، ولی سال 95 اگر بتوانند از محل ردیف های متفرقه یا ماده ۱۸۰ به آن کمک می کنند یعنی در واقع کار به اما و اگر افتاد.

مدیر کل راه و شهرسازی استان کرمانشاه  در این بازدید دوره ای استاندار که در 29اردیبهشت 95صورت گرفت خاطر نشان کرد: مبلغ قرارداد کل پروژه ۱۹.۵ میلیارد تومان بوده است که پیمانکار تا کنون ۱۴ میلیارد تومان صورت وضعیت داده است یعنی در واقع پیمانکار تا آن لحظه از جیب هزینه کرده است و مبلغی به وی داده نشده است.

این پروژه در سفر اخیر هیئت دولت به استان کرمانشاه و حضورحسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس جمهور در شهرستان هرسین جزء پنج طرحی بود که قرار شد به رئیس جمهور جهت اجرا و تخصیص بودجه معرفی شود ولی با وجود تأیید آن و گذشت بیش از سه ماه از سفر هیئت دولت به استان کرمانشاه هنوز هیچ اقدامی از سوی دولت در خصوص تخصیص بودجه و اجرای آن صورت نگرفته است.

نماینده مردم شهرستان های هرسین، صحنه و کنگاور در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با دیوانگاه در خصوص پروژه چهاربانده کردن محور هرسین به پلیسراه اظهار داشت: در خصوص این مسیر در دو بخش استارت کار زده شد قسمت اول که مورد بهره برداری قرار گرفت و در حال حاضر کار احداث 14کیلومتر دیگر از این پروژه در دست اقدام است.

 

سلیمانی در ادامه افزود: بارها به صورت کتبی و شفاهی به وزیر تذکر داده شده و بایستی مدیریت سیاسی استان و سازمان راه و شهرسازی این محور را تأمین اعتبار کنند در غیر این صورت تلفات ناشی از تعلل در انجام این کار متوجه آنها خواهد بود.

 

حال شاید این سوال پیش بیاید که چه اصراری بر اجرای این پروژه در هرسین وجود دارد، با نگاهی مختصر به آمار بیش از400تصادف در سال و میانگین ماهانه 2کشته در همین مسیر هرسین به پلیسره اهمیت این کار بیشتر مشخص می شود.

به گزارش خبرنگار دیوانگاه، نجات یک موتور سوار از مرگ با کمک بالگرد،واژگونی خودرو پیکان و مصدومیت شدید سه نفر،کشته وزخمی شدن 4نفر در یک حادثه رانندگی ، تصادف وحشتناک در محور هرسین به پلیسراه و 8کشته و زخمی  در محور هرسین به پلیسراه، تنها بخشی از اخبارسوانح رانندگی است که در محور هرسین به پلیس راه اتفاق می افتد و لازم است که مسئولین فکری به حال حفظ جان مردم یکنند