پایگاه خبری تحلیلی دیوانگاه12:16 - 1396/05/03
مسئول باستان شناسی پروژه ساماندهی پارک توحید هرسین در گفتگو با دیوانگاه:

اصل کار در فاز دوم نمایان کردن حوض سنگی است/ تمرکز آثار برای بازدید عموم در یک مکان بهتر است

مسئول باستان شناسی پروژه ساماندهی پارک توحید هرسین گفت: اصل کار ما در فاز دوم کار بر روی حوض سنگی است ولی با این وجود ما نماینده میراث هستیم و نسبت به بقیه آثاری که در این محوطه هستند کار انجام می دهیم تا در نهایت در بازدید عموم قرار گیرند.

رامین چهری باستان شناس و مسئول پروژه ساماندهی پارک توحید (سراب) هرسیندر گفتگو با خبرنگار دیوانگاهاظهار داشت: در  پروژه گمانه زنی سال گذشته در محوطه پارک شهر که با حضور دکتر رهبر انجام شد، هدف از آن رفع ابهاماتی در خصوص آثار ساسانی مستقر در پارک و سایر آثار موجود بود تا بتوانیم به نتایج مطلوبی در این خصوص برسیم.

 

وی افزود: در آنزمان دو ما بر روی پروژه کار صورت گرفت که در نهایت بنا به یک سری مسائل نتوانستیم به آن نتایج دلخواه در خصوص دستیابی به آثاری از دوره ساسانی برسیم که ارتباطی با آثار موجود در پارک داشته باشد.

 

مسئول باستان شناسی پروژه ساماندهی پارک توحید تصریح کرد:  امسال در کنار پروزه ساماندهی سراب هرسین و پارک توحید که شهرداری آنرا به پیمانکار واگذار کرده است صحبت از حوض سنگی مستقر در پارک بود و در کنار این موضوع  سازه های ناهمگونی که نمای بدی به این منطقه داده است و این اثر نایاب را محاصره کرده است که بایستی آنرا برطرف کنیم.

 

چهری در ادامه اظهار داشت: کار از ضلع شرقی حوض سنگی شروع شد که در آن قسمت و در جریان عملیات کاوش با سنگ های برش خورده ای از دوره ساسانی برخورد کردیم که لایه هایی از سیمان روی آنرا گرفته بود و در ضلع غربی این اثر هم مشکلاتی وجود داشت که از آنجمله وجود لایه های بتن بود که کار را زمانبر می کند و در این قسمت هم باید نمای کلی حوض نمایان شود.

 

وی افزود: اصل کار ما در فاز دوم کار بر روی حوض سنگی است ولی با این وجود ما نماینده میراث هستیم و نسبت به بقیه آثاری که در این محوطه هستند کار انجام می دهیم تا در نهایت در بازدید عموم قرار گیرند.

 

مسئول باستان شناسی پروژه ساماندهی پارک توحید خاطرنشان کرد: در مورد سنگ تراشه انتهای پارک متأسفانه در دوره های گذشته شعار نویسی هایی بر روی این اثر انجام شده است و نمای بدی به منطقه داده است و هر چند رفع این تخریب ها زمانبر است اما ما در صددیم این نوشته ها را با روش های خاص باستان شناسی پاک کنیم.

 

چهری اظهار داشت:آنچیزی که باعث تأکید و دقت نظر در انجام این پروژه شده است آثاری است که در محوطه پارک وجود دارد و تمام آثاری که در این منطقه کاوش و استخراج می شود قصد داریم بهترین نما را در پارک برای آنها در نظر بگیریم تا مثل یک موزه طبیعی مردم بتوانند به راحتی و به صورت طبیعی از آنها بازدید کنند.

 

وی در پایان افزود: دروازه مستقر در سراب هم تخریب زیادی در آن صورت گرفته است و به هیچ عنوان غیر از مرمت کاران حرفه ای کسی نمی تواند روی آن کار کند و در صورت موافقیت شهرداری و مسئولین شهرستان در خصوص تأمین هزینه و هماهنگی با دکتر رهبر  می توانیم فردی را که در این زمین مهارت لازم را داشته باشد برای اینکار در نظر بگیریم ، در هر حال اگر برای بازدید مردم تمرکز آثار در یک جا قرار گیرد بهتر است.