پایگاه خبری تحلیلی دیوانگاه12:16 - 1396/06/23
گزافه گویی دوباره در خصوص جزایر سه گانه؛

یادگار خیانت پهلوی

گزافه گویی دوباره امارات در خصوص جزایر سه گانه ریشه در خیانت پهلوی دوم دارد.

به گزارش دیوانگاه به نقل ازمرصاد، حاکمیت جمهوری اسلامی ایران بر خاک ایران یکی از مهم ترین مسائلی است که به عنوان خط قرمز محسوب می شود. این خط قرمز در طول سال های پس از انقلاب شکوهمند اسلامی به صورت ویژه مورد توجه همه ایرانیان قرار داشت که نمونه بارز آن دفاع از خاک ایران در جنگ 8 ساله بود.

ایرانیان در طول 8 سال دفاع مقدس اجازه ندادند حتی 1 میلیمتر از خاک ایران به دست دشمن بیافتد و همین عامل مهمی بود که ثابت شود که ایرانیان در دفاع از خاک خود تعارفی ندارند.

با این وجود هر از چندگاهی شیخ نشین های کوچک حاشیه  خلیج فارس ادعایی را مطرح می کنند که بسیار مضحک است. کشور امارات در خصوص مالکیت جزائر 3 گانه ادعاهایی را مطرح می کند و از طرف برخی دیگر از شیخ نشین ها نیز حمایت می شود.

jazayer

به تازگی نیز این ادعا در اتحادیه عرب مطرح شده است.شورای اتحادیه عرب در نشست روز سه‌شنبه در سطح وزیران خارجه در قاهره بیانیه‌ای را صادر کرد که در آن ادعاهای بی‌اساسی علیه ایران مطرح شده است.

شورای اتحادیه عرب در بیانیه‌ پایانی مدعی شد: امارات باید بر جزایر سه‌گانه (تنب کوچک، تنب بزرگ و ابوموسی) حاکمیت کامل داشته باشد و تمام اقدامات و تلاش‌های امارات برای باز پس‌گیری این سه جزیره مسالمت‌آمیز و قابل تایید است. 

در این بیانیه همچنین ادعا شده است که ما اشغال جزایر سه‌گانه و نقض حاکمیت دولت امارات از سوی ایران را محکوم می‌کنیم و این اقدامات در منطقه بی‌ثباتی و ناامنی ایجاد می‌کند و صلح و امنیت بین‌المللی را تهدید می‌کند.

ریشه ادعای امارات در خیانت پهلوی

اما این ادعای امارات در خصوص جزایر 3 گانه موضوع جدیدی نیست. این مسئله به زمان حکومت پهلوی دوم بر می گردد که محمد رضا پهلوی فریب خورد.

آغاز این ادعاها زمانی بود که محمد رضا پهلوی بحرین را از خاک ایران جدا کرد. او که فکر می کرد با این کار می تواند نظر شیخ نشین ها و دیگر کشورهای عربی را به خود جلب کند، این را پیش بینی نکرده بود که از خود چهره ای ضعیف به نمایش می گذارد.

pahlavi

پس از جدا کردن بحرین بود که شیخ نشین ها پا را فراتر گذاشته و ادعای جزایر 3 گانه را مطرح کردند زیرا به این نتیجه رسیده بودند که شاهی که نمی تواند از بحرین که جزو کشور خود بود دفاع کند، پس نمی تواند از دیگر بخش های کشور نیز دفاع کند.

این ساده لوحی و خیانت محمد رضا پهلوی به خاک ایران باعث شد که امارات سال ها این ادعای خود را تکرار کند.