پایگاه خبری تحلیلی دیوانگاه10:33 - 1396/07/20
دیوانگاه گزارش می دهد//

تأخیر 15ساله در اجرای پروژه تصفیه خانه فاضلاب هرسین!!/ عدم تخصیص اعتبارات حلقه گمشده افتتاح این پروژه ملی+فیلم

تصفیه خانه فاضلاب شهرستان با پیشرفتی تقریباً 90درصدی یکی از قدیمی ترین پروژه های شهرستان است که حدود 15سال پیش به منظور رفع مشکل پسماندهای فاضلاب شهری هرسین کلنگ احداث آن به زمین زده شد.

به گزارش خبرنگار دیوانگاه،منابع آب جهان محدود است و حفظ منابع موجود و همچنین استفاده بهینه از منابع آبی بایستی جز اولویت و در راس تصمیمات سیاسی دولت ها باشد.

 

امروزه با بزرگ شدن شهرها و افزایش جمعیت مسأله آلودگی محیط زیست روز به روز اهمیت بیشتری پیدا میکند.و این در حالی است که هر روز انواع زیادی از آلودگی،محیط زیست آدمیان و حیوانات را نا سالم تر و زندگی آنها در معرض خطری جدی قرارمی دهد و با این اوصاف مساله تصفیه فاضلاب اهمیت حیاتی خواهد داشت.

 

تصفیه خانه فاضلاب شهرستان هرسین با پیشرفتی تقریباً 90درصدی یکی از قدیمی ترین پروژه های شهرستان است که حدود 15سال پیش به منظور رفع مشکل پسماندهای فاضلاب شهری هرسین و به تبع آن بهبود و نجات وضعیت اسفبار کشاورزی های پایین دست شهر هرسین کلنگ آن به زمین زده است.

این پروژه یکی قدیمی ترین پروژه شهرستان هرسین و حتی استان کرمانشاه است که تا به امروز سه دولت را به خود دیده و مردم هنوز منتظرند تا ببینند در دور دوم دولت تدبیر مسئولین چه راهکاری برای رفع مشکلات این پروژه شهرستان رقم می زنند

 

حال سوال این است پروژه ای با قابلیت های بالای صنعتی و خدمات دهی و سودآوری برای هرسین چرا در طول این مدت به حال خود رها شده  که امروز به دلیل گذشت زمان گارانتی خیلی از قطعات و تأسیساتی که در این مکان بکار رفته است نیاز به بروز کردن برخی قسمت ها باشد.

 

اسفند ماه سال گذشته بود که استاندار قبلی کرمانشاه در ادامه سفر یکروزه به شهرستان هرسین از پروژه تصفیه خانه شهری شهرستان هرسین بازدید کرد و در این بازدید مهندس فنی این پروژه گزازشی از روند اجرای پروژه ارائه کرد.

مسئولین در آنزمان فراهم نبودن بستر مناسب، عدم وجود نقدینگی و افزایش عدم توان در پرداخت دیون پیمانکار پروژه تا سقف 2و نیم میلیارد تومان و مشکلاتی در بحث اصلاح برخی قسمت های پروژه را علت اصلی تأخیر در افتتاح پروژه عنوان کرده بودند و اظهار امیدواری کرده بودند با رفع این موانع پروژه حدااکثر تا تابستان سال 96 به بهره برداری برسد.

 

اما امروز علی رقم گذشت این وعده جدید دولت باز هم چیزی نصیب مردم نشد و با توجه به کارهای صورت گرفته در بحث ساماندهی فاضلاب شهری و راه اندازی تصفیه خانه ،همچنان کشاورزی پایین دست هرسین وضعیت مناسبی ندارد و در برخی از نقاط از آب آلوده برای آبیاری مزارع و باغات استفاده می کنند.

امیر شاه آبادی فرماندار هرسین در گفتگو با دیوانگاه در خصوص آخرین وضعیت تصفیه خانه فاضلاب شهر هرسین هم اظهار داشت: تا كنون از ميزان ١١٦ كيلومتر سيستم فاضلاب شهر هرسين ٧٦ كيلومتر تكميل شده است و براي اجراي باقيمانده آن حدود ٣ ميليارد تومان اعتبار نياز داريم كه در تلاشيم تامين شود.

وی افزود: در بازديد كه يكماه پيش بهمراه جناب سليماني نماينده محترم مجلس و جناب تخت شاهي از تصفيه خانه داشتيم با توجه به اينكه پروژه از جمله پروژه هاي اقتصاد مقاومتي مي باشد، قرار شد كه ظرف مدت چهار ماه تكميل و تحويل شود.

 

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: لازم است كه در اين راستا از همكاري هاي بسيار دلسوزانه دادستان محترم شهر هرسين جناب إيماني مقدم در موضوع رفع معرضين پروژه هاي عمراني بويژه خط انتقال فاضلاب به تصفيه خانه تقدير و تشكر كنيم.

 

به گزارش دیوانگاه، از جمله  مزایای راه اندازی تصفیه فاضلاب به طور کلی می توان به تامین شرایط بهداشتی برای زندگی و کشاورزی مردم،پاک نگهداری محیط زیست، بازیابی فاضلاب، تولید کود طبیعی وتولید انرژی اشاره کردکه امیدواریم مسئولین شهرستان برای بهرمند کردن مردم از این خدمات تلاش مضاعفی از خود نشان دهند