پایگاه خبری تحلیلی دیوانگاه10:34 - 1396/08/08
معضلی که نیازمند نگاه اورژانسی است؛

بیکاری در دومین شهر صنعتی استان کرمانشاه/ مهاجرت در کمین هرسین

بیکاری در هرسین معضلی است که اگر برای آن فکری نشود موجب افزایش مهاجرت از این شهرستان خواهد شد.

به گزارش خبرنگار دیوانگاه، بیکاری جوانان از مهم‌ترین دغدغه خانواده ها محسوب می‌شود که متأسفانه طی سال‌های گذشته این روند نه تنها کاهش نیافته است بلکه به سرعت در حال افزایش است.

 

از طرف دیگر نیز طی سال‌های اخیر شاهد سیل مهاجرت از روستاها به شهر و از شهرستان به استان‌های هم‌جوار برای رفع بیکاری هستیم که متأسفانه برخی از این خانواده ها برای رهایی از بیکاری گرفتار خیلی از آسیب‌های اجتماعی در شهرها شده‌اند.

 

هرسین  از جمله شهرستان‌هایی است که قابلیت‌ها و توانمندی‌های زیادی در زمینه اقتصادی به خصوص کشاورزی، گردشگری و معادن مختلف دارد ونام دومین شهر صنعتی استان کرمانشاه را هم یدک می کشد  اما عدم توجه به ظرفیت ها طی سالیان متمادی سبب شده که این شهرستان همانند سایر مناطق با آمار بالای 25 درصد بیکاری مواجه باشد.

 

امروزه پدیده بیکاری در شهرستان هرسین و عدم توجه مسئولین به ظرفیت های موجود در شهرستان موجب متروکه شدن برخی از روستاها و سرازیر شدن آنها به سمت مرکز شهرستان و حتی استان های دیگر شده است که این امر ضربات اقتصادی را بر پیکر جامعه وارد کرده است.

 از طرفی همین وضعیت را در مرکز شهرستان داریم؛ وضعیت کاهش 6هزار نفری جمعیت و 7هزار نفری بیکار شهرستان بیانگر این موضوع تلخ است که با این روند احتمال متروکه شدن شهرستان هم دور از ذهن نیست.

 

یک مسئول دفتر  خرید و فروش املاک در شهرستان در گفتگو با خبرنگار دیوانگاه اظهار داشت:متأسفانه این روز ها برخی از مردم هرسین خانه های خود را برای فروش گذاشته و خود راهی تهران برای پیدا کردن شغل شده اند و این در حالی است که طبق آمار سالانه 200هزار نفر به جمعیت تهران اضافه می شوند.

 

وی افزود: اکثر مراجعات ما در خصوص فروش است و این در حالی است که با وضعیت موجود کسی باقی نمی ماند که این املاک را خریداری کند.

 

یکی از مهم‌ترین تأثیرات مهاجرت روستائیان به شهر و از شهرها به مراکز استان، پیامدهای زیانبار اقتصادی و نابودی چرخه آن و گسترش بخش غیررسمی اقتصاد است که موجب افزایش شغل‌های کاذب و کارهای غیر تولیدی چون دست فروشی و غیره می‌شود.

 

حسن سلیمانی نماینده مردم صحنه هرسین و کنگاور در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگاردیوانگاه،با اشاره به وضعیت بیکاری در شهرستان هرسین و حوزه انتخابیه اظهار داشت: قرار شد مطایق قانون برنامه ششم توسعه 500هزار شغل ایجاد شود که باید دید سهم استان کرمانشاه از این میزان چقدر است، متأسفانه بیشتر اشتغال هم از طریق بخش خصوصی ایجاد می شود و به همین علت ایجاد اشتغال در این زمینه محدود است.

وی افزود: با این وجود باید به سمت انگیزه سرمایه گذاری برویم یعنی اینکه چکار کنیم که اقشار پولدار جامعه به جای اینکه پول خود را در موسسات مالی و اعتباری فاقد مجوز قرار دهند آنرا در مسیر سرمایه گذاری قرار دهند و با حمایت و هدایت و سیاستگذاری دولت این پول های مردم در مسیر توسعه و تولید قرار گیرد و تا این امر محقق نشود وضعیت هرسین تغییر نمی کند.

 

نماینده مردم صحنه هرسین و کنگاور در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: انتظار ما از شورای اشتغال استان و شهرستان این بود که قابلیت ها و توانمندی ها و نیازمندی ها را بررسی کرده و راهکارها را احصاء کنند.

 

سلیمانی در ادامه اظهار داشت: پول ها و حمایت هایی که در دولت وجود دارد در قالب بودجه سنواتی و احکام برنامه است متأسفانه تا الان ندیدیم که شورای اشتغال شهرستان هرسین و شورای عالی اشتغال استان کرمانشاه یک برنامه ریزی مشخصی برای رفع این مشکلات داشته باشد و باید این نسخه اجرا شود تا بتوانیم به یک نتیجه مطلوب برسیم.

 

وی افزود: انتظار ما این است که به این تکلیف عمل شود به خصوص از استاندار جدید آقای بازوند که گزارشات مفیدی در خصوص اشتغالزایی و جذب سرمایه گذاری خارجی و استفاده از منابع بانکی در دست انجام دارند.

 

نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد:  قابلیت توسعه در هرسین قابلیت کشاورزی و دامپروری و شیلات است( با توجه به رودخانه هایی که در شهرستان وجود دارد) و در خصوص توسعه صنایع پتروشیمی هم 2هزار میلیارد تومان پول نیاز دارد که تا الان تأمین نشده که در صورت تأمین می تواند تا حدود زیادی مشکلات اشتغال را مرتفع کند.

 

سلیمانی اظهار داشت: به نظر بنده  باید به مردم هرسین در خصوص گردشگری و صنایع دستی بها بدهیم تا مردم بتوانند متناسب با هنرهای خود ایجاد سرمایه کنند و سرمایه گذاری داشته باشند.

 

وی افزود:  آنچه که الان در اختیار داریم قابلیت ها و ظرفیت هاست و آنچه که کم داریم عدم استفاده از این  قابلیت هاست و البته مردم هم باید در این عرصه وارد شوند که مشکلات دوطرفه حل شود.

 

به گزارش دیوانگاه، هر چند که برخی مسئولین دولت در شهرستان مهاجرت موجود را دارای علل مختلفی می دانند اما قطع به یقین ریشه خیلی از این مهاجرت ها بحث بیکاری  و نبود امنیت حفظ سرمایه در هرسین است که بدون شک اگر کاری در رفع این مشکلات صورت نگیرد 7هزار نفر بیکار دیگر هم به صف مهاجرین از شهرستان اضافه می شوند.