پایگاه خبری تحلیلی دیوانگاه11:12 - 1397/02/18

صادرات کارگر خارجی به بیکارترین استان کشور

با وجود ممنوعیت بکارگیری کارگران افغانی در استان های غربی، برخی از کارفرماها در حوزه کشاورزی در منطقه ماهیدشت به جای کارگران کرمانشاهی نیروهای افغانی را به کار گماشته اند.

به گزارش دیوانگاهبه نقل از مرصاد، پر بیراه نیست اگر بگوییم تقریبا اکثر کارفرماها به دنبال نیروی کار ارزان هستند تا هزینه ها و قیمت تمام شده کالاها و محصولات خود را کاهش دهند، البته این موضوع در کرمانشاه کاملا باب میل کارفرمایان است.

استفاده از نیروی کار ارزان در شرایط وجود مازاد عرضه نیروی کار هم امری کاملا طبیعی است و وقتی شما با جمعیت عظیم جویای کار و رقابت آنها برای تصدی مشاغل مختلف حتی با پیشنهاد نازل ترین دستمزدها روبه رو باشید، دیگر دغدغه چندانی نخواهید داشت.

حالا موضوع جالب تر می شود اگر بشنوید در استانی که رتبه اول بیکاری کشور را دارد برخی کارفرمایان حتی به پرداخت این دستمزدهای چندرغاز هم راضی نمی شوند و از کارگران افاغنه استفاده می کنند!

هرچند بر اساسدستورالعمل کمیسیون ساماندهی اتباع خارجی در ایران، به کارگیری نیروهای افغانی در مناطقی از کشور اعم از مرکز و غرب ممنوع است که البته این ممنوعیت گامی در راستای مدیریت بهتر اتباع خارجی است، اما باز هم شاهد دور زدن این قانون از سوی کارفرمایان هستم.

با وجود اینکه در صورت سرپیچی کارفرمایان از این دستورالعمل آنان مجبور به پرداخت جرائم سنگین نقدی و حبس هستند، اما شاهد به کارگمادن آنان در بخش هایی از منطقه ماهیدشت در حوزه کشاورزی هستیم این در حالی است که کرمانشاه از معضل بیکاری روز افزون رنج می برد.

بنا بر اخبار رسیده تعدادی از نیروهای افغانی در شرایطی که کار کردن اتباع خارجی در مناطق غرب کشور ممنوع است در عرصه کشاورزی مشغول به فعالیت هستند که البته از برخورد با این تخلفات تاکنون گزارشی ارائه نشده است.

کسی حق به کارگیری کارگران افغانی ندارد

رییس سازمان جهادکشاورزی استان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مرصاد در زمینه بکارگیری نیروهای افغان در کرمانشاه گفت: کارگران افغانی اجازه ندارند در کرمانشاه کار کنند مگر اینکه کارفرماهای آنها از طریق سفارتخانه یا اداره امور اتباع استانداری مجوز به کارگیری را گرفته باشند.

شهبازی با بیان اینکه تاکنون موردی مشاهده نکرده ایم و گزارشی هم نداشته ایم، افزود: کارگران افغانی در استان های مشخص شده از جمله کردستان، کرمانشاه و ایلام حق فعالیت و کار ندارند.

وی با تصریح اینکه کسی حق به کارگیری کارگران افغانی در کرمانشاه ندارد، بیان داشت: حتی بنیاد مسکن هم می خواست در بازسازی مناطق زلزله زده از این افراد استفاده کند، اما اجازه ندادند.

منطقه کرمانشاه خط قرمز افراد افاغنه است

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه گفت: منطقه کرمانشاه خط قرمز افراد افاغنه است.

یاوری در گفت و گو با خبرنگار مرصاد، با اشاره به اینکه منطقه کرمانشاه خط قرمز افراد افاغنه استو با تکذیب این خبراظهار داشت: در کرمانشاه ممنوعیت شدید به کارگیری نیروهای افغانی وجود دارد.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه بیان کرد: البته این خبر صحت ندارد زیرا بازرسان ما به محض مطلع شدن برخورد می کنند.

یاوری گفت: سال گذشته سه چهار نفر نیروی افغانی در استان به کارگیری شدند که به شدت با آنان برخورد شد.

وی افزود: اخیرا نیز گزارشی در این زمینه دریافت نشده است.

به گزارش مرصاد، انکار مسئولان در این مورد و اظهار بی اطلاعی آنها با وجود صحت ماجرا موضوعی قابل تامل است و در این میان تنها حق کارگران کرمانشاهی است که پایمال می شود.