پایگاه خبری تحلیلی دیوانگاه15:23 - 1397/06/21
برخی قوانین مبارزه با قاچاق بازدارندگی ندارد؛

«دام» و «سوخت» صدرنشین قاچاق مرزهای کرمانشاه /خلاء‌های قانونی «راه‌ در رو» قاچاقچیان

«دام» و «سوخت» صدرنشین قاچاق خروجی از مرزهای کرمانشاه اعلام شد و مسئولان وجود خلاء‌های قانونی را راه‌ «دررو» قاچاقچیان عنوان کردند.

به گزارش دیوانگاهبه نقل از مرصاد، هشتمین جلسه کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز در استان کرمانشاه شامگاه روز گذشته با حضور مسئولان ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز برگزار شد.

فاضلی ‌زاد مدیرکل دفتر امور امنیتی انتظامی استانداری کرمانشاه در ابتدای این جلسه اظهار داشت: اعمال مدیریت صحیح بر مرزها موجب شده تا کمترین مشکلات امنیتی را در این حوزه داشته باشیم.

وی بیکاری و سطح پایین معیشت مردم مرزنشین را از عوامل مهم شکل‌گیری قاچاق در مرزها عنوان کرد و افزود: در آمار گزارش و کشفیات قاچاق هم وضعیت مطلوب است و شرایط بحرانی نداریم.

در ادامه گزارشی از سوی مسئولان اداره آگاهی و اداره‌کل اطلاعات استان در خصوص عملکرد آنها در کشفیات و انهدام باندهای قاچاق کالا و ارز در استان ارائه شد.

کشف 120 میلیون دلار ارز قاچق، انهدام باندهای قاچاق گوشی همراه، کشف سوخت قاچاق، انهدام باندهای سازمان یافته قاچاق کالا و ارز و... از جمله کشفیات مطرح شده در این حوزه بود.

همچنین داریوش جودکی مدیرکل تعزیرات حکومتی استان کرمانشاه نیز میزان کشفیات قاچاق در استان را 14 میلیارد و 943 میلیون و 127 هزار تومان اعلام کرد و افزود: مبلغ محکومیت 373 میلیارد تومان است.

وی بیان داشت: ماموران نظامی و انتظامی و امنیتی و اطلاعاتی استان با اقدامات خود مکان و زمان را برای قاچاقچیان ناامن کرده‌اند که جای تقدیر دارد.

جودکی تعداد پرونده‌های ورودی  به تعزیرات در این مورد در پنج ماهه امسال را 788 مورد اعلام کرد.

برومند میرزایی‌پور مدیرکل اموال تملیکی استان کرمانشاه هم اظهار داشت: در سال 96 261 پرونده قاچاق تشکیل دادیم که بیشتر مربوط به لوازم خانگی و سیگار و اخیرا قاچاق دام است.

وی مشکل وثایق کلان و میلیاردی قاچاقچیان برای تبدیل آن به پول را از مهمترین مشکلات این اداره‌کل در این حوزه برشمرد و گفت: در حوزه قاچاق کالا 60 فقره پرونده رسوبی داشتیم که 40 فقره آن تعیین تکلیف شده‌اند.

گودرزی مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری کرمانشاه نیز در این جلسه ضمن تاکید بر توجه به مسائل فرهنگی از تدوین یک بسته جامع فرهنگی برای حمایت از کالای ایرانی خبر داد.

دکتر وریا رحیمی رئیس اداره تحقیق، توسعه و آموزش‌های مردمی معاونت غذا و داروی کرمانشاه نیز در ادامه این جلسه از یک هزار و 615 مورد بازرسی میدانی در این راستا خبر داد.

وی انجام 7 هزار نفر ساعت آموزش در پنج ماهه اول سال را از دیگر اقدامات در حوزه فرهنگسازی مبارزه با قاچاق کالا عنوان کرد.

وجود خلاءهای قانونی در مبارزه با قاچاقچیان و عدم بازردارندگی برخی قوانین نیز از دیگر مشکلات دستگاه‌های مبارزه با این پدیده شوم بود که مطرح شد.

سردار آسیابانی جانشین قرارگاه نجف نیز در این جلسه ضمن تشریح اقدامات قرارگاه در خصوص مبارزه با قاچاق، ایجاد زیرساخت‌های عرمانی و اشتغال‌زایی در مناطق مرزی را از فاکتورها مهم مقابله با این پدیده عنوان کرد.