پایگاه خبری تحلیلی دیوانگاه17:28 - 1397/08/01
گزارشی از بیش از یک دهه ریزگرد در آسمان خوزستان؛

انتقال آب عامل مهم افزایش کانون های ریزگرد/ امکانات نداریم، تحریم هستیم!

انتقال آب یکی از مهمترین دلایل این پدیده مخرب زیست محیطی باشد زیرا مراتب و زمین کشاورزی را خشک و به کانون های ریزگرد در اطراف شهرهای خوزستان تبدیل کرده است که با کوچکترین وزش بادی به هوا می روند.

به گزارش دیوانگاه، به نقل ازرهیاب؛ حدود یک دهه است که ریزگردها به میهمان ناخوانده آسمان خوزستان تبدیل شده اند و علاوه بر مختل کردن روند زندگی مردم، مشکلات تنفسی و بیماری های مختلفی را نیز به همراه خود به خوزستان آورده اند.

 
تلاش ها و وعده های مسئولان برای حل و یا حتی کاهش این مشکل زیست محیطی تاکنون نتیجه ای نداشته و خبرهایی از ایجاد کانون های جدید ریزگرد در اطراف اهواز منتشر شده که داغی جدید بر دل مردم گذاشته است.
 
قیرپاشی، تثبیت خاک های روان، نهال کاری و رهاسازی مقطعی آب در برخی نقاط محدود، تنها راه حل هایی بوده که تاکنون به ذهن مسئولان امر برای کنترل ریزگردهای داخلی رسیده اما نتیجه ملموسی نداشته است.
 
 
ریزگردهای خارجی نیز گاه و بی گاه خود را به خوزستان می رسانند و مسئولان دلایلی مانند جنگ، داعش و عدم همکاری دولت های عراق، سوریه، عریستان و کویت را مانع کنترل این کانون های خارجی عنوان کرده اند.
 
 
فقط می‌توانیم دعا کنیم نیاید
 
پروفسور پرویز کردوانی در این باره می‌گوید: کانون اصلی این گرد و غبار از بیابان های غرب عراق است. قسمتی از بیابان های سوریه است. مقداری از شرق اردن است. مقداری هم از عربستان است و حتی از صحرای آفریقاست. از مصر و لیبی می آید.
 
وی می افزاید: سال به سال اقلیم گرم تر می شود و یکی از مهمترین دلایلش این است که هر سال منطقه خاورمیانه خشک تر می شود. در همین گرمسار خودمان یک سوم زمین های کشاورزی قابل کشت است، چون آب نداریم.
 
این استاد برجسته جغرافیا عنوان می کند: وقتی نتوانیم بکاریم، پوشش گیاهی از بین می رود، بعد از این هم اگر ترددی باشد ماشینی رد شود یا حتی دام عبور کند باعث می شود گرد و خاک بلند شود. در عراق این اتفاق افتاد؛ در جنگ، آمریکایی ها در بیابان ها خیلی تردد کردند، خاک بیابان ها لَخت شد و به همین خاطر باد که می آید خاک را از زمین بلند می کند و به سمت شرق می برد.
 
 
جلوگیری از انتقال آب تنها راه مقابله با ریزگردهاست
 
آیت الله دکتر محسن حیدری، علت اصلی وقوع پدیده ریزگردها با منشاء داخلی را انتقال آب از خوزستان عنوان کرده و در این باره می گوید: انتقال آب های خوزستان به جای دیگر منشا مشکلات زیادی ازجمله ریزگردها شده است و بروز پدیده ریزگردها حاصل انتقال آب این استان است.
 
وی با بیان اینکه 12 سال پیش تنها ریزگردهای با منشا خارج از کشور را داشتیم اما امروز کانونهای داخلی نیز به ان اضافه سده است، می افزاید: قبلا مراتع استان پر از آب بود اما به واسطه انتقال آب خوزستان 50 درصد مراتع، 30 درصد کشاورزی و بیش از 20درصد تالاب ها به کانون ریزگرد تبدیل شد.
 
نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری عنوان می کند: 700 هزار هکتار از عرصه های بیابانی استان منشا ریزگرد شده است و 350هزار هکتار ازاین وسعت که خاک رسی هم دارد در وضعیت فوق بحرانی قرار دارد.

امام جمعه موقت اهواز می گوید: نهال کاری راه حلی نیست که پاسخگو و پایان دهنده بحران جاری باشد زیرا نهال کاری اگر جواب هم دهد حداقل 70سال زمان لازم دارد، لذا دولت باید پاسخ بهتری به مطالبه به حق مردم استان بدهد.

پیش بینی تنها راه حل کاهش آسیب
 
باتوجه به اینکه پیشگیری از این وقوع این پدیده تاکنون بی نتیجه بوده است، تنها می توان با پیش بینی دقیق وقوع آن، از آسیب های آن کم کرد اما متاسفانه در این زمینه نیز مشکل جدی وجود دارد.
 
روز شنبه هفته جاری هواشناسی خوزستان، بارندگی در آسمان اهواز و چند شهر دیگر را یش بینی کرده بود و مدیریت بحران نیز بر همین اساس، مدارس را دایر اعلام کرد اما تا ساعت های ابتدایی شروع تایم مدارس همچنان خاک در آسمان وجود داشت و بسیاری از والدین و دانش آموزان در خیابانها سردرگم شده بودند.
 
روز دوشنبه نیز هواشناسی این بار پیش بینی وقوع گرد و خاک را کرده بود و مدیریت بحران مدارس را تعطیل اعلام کرد اما هیچ گرد و خاکی در آسمان نبود.
 
 
امکانات نداریم، پول هست اما تحریم هستیم!
 
مدیرکل هواشناسی خوزستان در گفتگو با رهیاب درباره علت پیش بینی های اشتباه، عنوان کرد: بارش و گرد و خاک دو مسئله جدا هستند، ما گرد و خاک هایی را می توانیم پیش بینی کنیم که مدل ها آنها را نشان دهند.، این مدل ها نیز جهانی هستند و در کشور ما فقط یک مدل وجود دارد و آن هم مرکز ملی گرد و خاک است که برای تمام مناطق کشور پیش بینی می کند.
 
وی افزود: وقتی در استان چنین شرایطی وجود دارد ما بر اساس پتانسیل موجود می توانیم پیش بینی کنیم و با توجه به خشکی زمین، گرد و خاک می تواند از کانون ها بلند شود و باعث ایجاد هوای غبارآلود گردد.
 
محمد سبزه زاری ضمن گلایه از وضعیت امکانات موجود اذعان کرد: استان خوزستان از وسعت بالایی برخوردار است ولی امکانات موجود بسیار پایین و ضعیف هستند، همچنین حقوقی که نیروهای ما میگیرند کم است و ما به آنها اضافه کاری یا حتی حق شیفت شب نمیدهیم؛ کارکنان هواشناسی از جان و دل خود مایه میگذارند اما باز هم مورد بی لطفی قرار میگیرند.
 
وی خاطرنشان کرد: رادارهای ما به بروزرسانی نیاز دارند و فقط 12 میلیارد تومان برای این منظور نیاز داریم، هزینه این بروزرسانی نیز آماده است اما چون در تحریم هستیم هیچ شرکت خارجی راضی به همکاری با ما نمی‌شود.
 
 
به گزارش رهیاب؛ بیش از یک دهه از این وعده‌ها و اظهارات می گذرد و تلاش ها تاکنون نتیجه ای نداشته است.
 
به نظر می رسد انتقال آب یکی از مهمترین دلایل این پدیده مخرب زیست محیطی باشد زیرا مراتب و زمین کشاورزی را خشک و به کانون های ریزگرد در اطراف شهرهای خوزستان تبدیل کرده است که با کوچکترین وزش بادی به هوا می روند.
 
سیاست های انتقال آب قطعاً نادرست هستند زیرا باعث مشکلاتی در مبداء شده اند و تنها برای مقصد آن مفید خواهند بود، اما به چه قیمتی!؟