پایگاه خبری تحلیلی دیوانگاه09:35 - 1398/02/12
دیوانگاه گزارش می دهد//

کدورت غیر منتظره آب در تنها منبع آب شرب هرسین/ تأمین منبع دوم آب شرب هرسین ضرورتی انکارناپذیر است+فیلم

روند افزایشی و بحرانی کدورت آب در تنها منبع آب شرب هرسین باعث شده که خلأ ایجاد نشدن منبع دوم و جایگزین آب شرب این شهر 50هزار نفری بیش از هر زمان دیگری احساس شود.

به گزارش خبرنگار دیوانگاه، شهر ستان هرسین با جمعیتی حدود ۸۵هزار نفر در ۴۵ کیلومتری جنوب شرقی استان کرمانشاه واقع شده که از جنوب به شهرستان دلفان استان لرستان، از شمال به شهرستان صحنه، از غرب به شهرستان کرمانشاه و از شرق به نهاوند محدود می‌شود.

 

سراب هرسین یکی از سراب های قدیمی ایران و تنها تأمین آب شهرستان است که آب آشامیدنی حدود ۵0هزازار نفر از جمعیت شهری هرسین را تأمین می کند.

 

حدود  یک هفته است که در نتیجه بالا آمدن سطح آب های زیر زمین که عمدتأ در سالهای پر باران اتفاق می افتد وضعیت آب سراب هرسین در ابتدا کدر و در ادامه بصورت گل آلود درآمده است؛ هر چند که شاید این موضوع علی رغم فروکش کردن بارندگی ها یک پدیده طبیعی اما غیر منتظره به نظر برسد اما این وضعیت نگرانی هایی را برای مردم به وجود آورده است.

در این راستا برآن شدیم که جهت روشنتر شدن موضوع گزارشی از وضعیت فعلی سرچشمه اصلی سراب و وضعیت آب شرب شهر هرسین داشته باشیم.

 

مهندس بیگوند مدیر دفتر کنترل کیفیت و بهداشت آبفای استان کرمانشاه در گفتگو با دیوانگاه اظهار داشت: وضعیت سراب هرسین به عنوان تنها منبع تأمین کننده آب شرب شهر از بهمن ماه سال قبل و در پی بارندگی ها دچار کدورت شد که این وضعیت تا فرودین ماه به میزان خیلی کم وجود داشت و در برخی از موارد به شرایط عادی برگشت می کرد و در فرودین ماه به دلیل افزایش بارندگی های فراوان کدورت آب به شدت افزایش پیدا کرد.

وی افزود: از یک هفته گذشته میزان کدورت از 50ntuآغاز شد و  به حدود 500ntuرسید  تا اینکه در دو روز گذشته به 800ntuرسید و روز گذشته میزان کدورت به 1000ntuرسید و امروز در این لحظه در وضعیت 1600ntuقرار دارد، کدورت آب شرب در حالت عادی باید بین 1تا 5ntuباشد و این در حالی است که کدورت سرچشمه سراب هرسین 1600ntuاست و این یعنی 1600برابر حد مطلوب.

 

مدیر دفتر کنترل کیفیت و بهداشت آبفای استان تصریح کرد:  در این میان تصفیه خانه اضطراری آب شرب هرسین در این شرایط بحرانی به کمک آمد و وضعیت را کنترل کرد.

 

بیگوند در ادامه با اشاره به غیر عادی بودن کدورت آب  در سراب هرسین اظهار داشت: کدورتی که در روزهای گذشته اتفاق افتاده است حداقل در 30سال گذشته بی سابقه است چرا که کدورتی که ما در سالهای گذشته می دیدیم ناشی از بارندگی بود و در ادامه کاهش پیدا می کرد و در نهایت قطع میشد اما کدورت فعلی بدون هیچگونه دلیل طبیعی به وجود آمده و قابل پیش بینی هم نیست که این میزان کدورت تا کی ادامه خواهد داشت و تا چه عددی بالا برود.

 

وی افزود:  از نظر سلامت آب ما روزانه نمونه برداری می کنیم و نمونه ها را برای استان ارسال می کنیم و نمونه های میکروبی، فیزیکی، شیمیایی و فلزات سنگین اندازه گیری می شود که خوشبختانه تا این لحظه طبق آخرین آمار هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

 

 مدیر دفتر کنترل کیفیت و بهداشت آبفای استان خاطرنشان کرد:  تنها مطلبی که در این بین وجود دارد این است که هر چقدر کدورت آب افزایش پیدا کند از نظر دبی تصفیه خانه دچار مشکل می شویم چرا که حذف کردن این کدورت دشواتر میشود و ما مجبوریم بار کمتری به تصفیه خانه بدهیم و در نهایت احتمال کمبود آب در برخی از مناطق شهر وجود دارد.

 

بیگوند با تأکید بر صرفه جویی در مصرف آب اظهار داشت: اگر همه همشهریان همکاری کنند و در مصرف آب صرفه جویی کنند سایر مشترکان می توانند از آب سالم استفاده کنند و شرایط کم کم به خالت عادی بر می گردد.

 

روند افزایشی و بحرانی کدورت آب در تنها منبع آب شرب هرسین باعث شده که ضرورت خلأ ایجاد نشدن منبع دوم و جایگزین آب شرب این شهر 50هزار نفری بیش از هر زمان دیگری احساس شود.

 

امیر شاه آبادی فرماندار هرسین در خصوص وضعیت کدورت آب شرب شهر هرسین در گفتگو با دیوانگاه اظهار داشت: كدورت آب تا  ساعت 22 شب گذشته به حدود 2000ntuرسید که يك پديده محسوب ميشود در نوع خودش و امروز مديرعامل آب منطقه اي را پاي كار آوردیم تا به سرعت منبع دوم آب شرب شهر هرسين را تامين کند .

وی افزود:  در سال 95 كه مردم راهپيمايي كردند 550ntuبوده است آنهم در اثر بارندگی و در سال 96 تا 380ntuبالا رفت در اثر زلزله اما از دوشنبه شب تا الان به حدود 2000ntuرسيده بدون دليل مشخصي!

 

فرماندار هرسین تصریح کرد:  نكته جالب تر اينكه پيمانكار تصفيه خانه آب شرب هرسين، توان تصفيه خانه را تا 1000ntuپيش بيني كرده بود ولي خوشبختانه الان تا 2000 را با همت كارشناسان آبفا جواب داده و تصفيه مي كند.

 

به گزارش دیوانگاه، هر چند که راه اندازی تصفیه خانه آب شرب هرسین در این شرایط بحرانی فعلی یک نقطه اتکاء محسوب میشود اما با توجه به وضعیت غیر منتظره فعلی این موضوع را هم نباید فراموش کرد که شهر هرسین نیازمند ایجاد فوری منابع جایگزین برای تأمین آب شرب است و متأسفانه مردم هرسین از سوی  آبفای استان که بارها در جلسات مختلف قول منیع جایگزین را داده بودند مورد بی توجهی قرار گرفته اند.