پایگاه خبری تحلیلی دیوانگاه18:43 - 1398/10/24
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خبر داد/

دعوت از سرمایه‌گذاران برای ورود به حوزه فرآوری پیاز هرسین

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان هرسین با دعوت از سرمایه گذاران برای ورود به حوزه فرآوری پیاز تولیدی این شهرستان، گفت: این شهرستان به واحدهای سردخانه‌ای و فرآوری پیاز نیاز دارد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان هرسیندر گفتگو با دیوانگاهبا دعوت از سرمایه گذاران برای ورود به حوزه فرآوری پیاز تولیدی این شهرستان، گفت: این شهرستان به واحدهای سردخانه‌ای و فرآوری پیاز نیاز دارد.

 

بابک قاضی در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه تاکنون برای فرآوری پیاز هرسین به عنوان یکی از مرغوب‌ترین پیازهای تولیدی کشور هیچ کاری نشده، گفت: این شهرستان شدیدا به واحدهای فرآوری پیاز نیاز دارد.

 

وی با اشاره به ضرورت راه اندازی واحدهای فرآوری پیاز از جمله واحد تولید پیاز داغ، چیپس پیاز و یا هر فرآورده دیگری گفت: از ایده های جدید در زمینه فرآوری پیاز حمایت می‌شود.

 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان هرسین با بیان اینکه از متقاضیان ورود به حوزه فرآوری پیاز در شهرستان هرسین حمایت‌های تسهیلاتی می‌شود، گفت: بسته به نوع طرح، بدون هیچ محدودیتی تسهیلات ارزان قیمت در اختیار سرمایه گذاران قرار خواهد گرفت.

 

 وی تاکید کرد: برآورد می‌شود سرمایه‌گذاری برای فرآوری پیاز با توجه به مرغوبیت و بازارپسندی بالای پیاز هرسین در کشور و صاحب برند بودن آن با بازدهی بالایی همراه باشد.

 

وی در ادامه زمان برداشت پیاز هرسین را حدود شهریور تا مهر عنوان کرد و افزود: پیازکاران محصول تولیدی خود را در فصل برداشت با قیمت نازل به فروش می رسانند که این مسئله ایجاد واحدهای سردخانه‌ای و  فرآوری پیاز در این شهرستان را با بازدهی بیشتری برای سرمایه گذاران همراه خواهد کرد.

 

قاضی اشاره ای هم به اقدامات صورت گرفته در شهرستان هرسین برای فرآوری پیاز داشت و ادامه داد: قبلا یک متقاضی برای راه‌اندازی واحد فرآوری پیاز به صورت پیازداغ در این شهرستان داشتیم که از ادامه کار منصرف شد.

 

قاضی با بیان اینکه در حال حاضر در شهرستان هرسین واحد سردخانه ای برای نگهداری پیاز نداریم، گفت: البته هم اکنون سه متقاضی برای ایجاد سه واحد سردخانه‌ای هزار، سه هزار و پنج هزار مترمربعی  در شهرستان پای کار هستند که در صورت به نتیجه رسیدن طرح های این متقاضیان مجموعا فضای سردخانه‌ای به میزان 9 هزار مترمربع برای نگهداری پیاز در شهرستان ایجاد خواهد شد.

 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان هرسین در ادامه اشاره‌ای هم به سطح زیر کشت پیاز در هرسین داشت و افزود: سالانه حدود 400 هکتار پیاز در این شهرستان کشت می‌شود و حدود 20 هزار تن محصول برداشت می‌شود.

 

وی میانگین عملکرد پیاز هرسین را حدود 60 تن در هکتار عنوان کرد و افزود: رکورد تولید در واحد سطح برای پیاز با 182 تن در هکتار به شهرستان هرسین اختصاص دارد.

 

قاضی عطر، طعم و مزه تند و منحصر به فرد پیاز قرمز هرسین را از دلایل مرغوبیت آن عنوان کرد و گفت: رقم قرمز پیاز تولیدی شهرستان به دلیل قدرت ماندگاری زیاد از بازار پسندی بالایی برخوردار است.

 

قاضی با اشاره به برند بودن شهرستان هرسین در کشور از نظر تولید پیاز گفت: پیاز هرسین صاحب برند باکیفیت‌ترین پیاز کشور است.