پایگاه خبری تحلیلی دیوانگاه17:38 - 1398/11/24
با آغاز مهلت تبلیغات انتخاباتی:

شکل نازیبای شهر هرسین با تبلیغات محیطی برخی کاندیداها /عدم نظارت ها بر تخلفات انتخاباتی شهرستان

بر اساس اعلام ستاد انتخابات وزارت کشور، طبق ماده ۵۶ قانون انتخابات مجلس و ماده ۴۰ آئین نامه اجرایی آن درباره زمان شروع و پایان فعالیت های تبلیغاتی نامزدها مهلت آغاز تبلیغات انتخاباتی کاندیداها از بامداد امروز پنجشنبه ۲۴ بهمن آغاز شد.

به گزارش خبرنگار دیوانگاه، بر اساس اعلام ستاد انتخابات وزارت کشور، طبق ماده ۵۶ قانون انتخابات مجلس و ماده ۴۰ آئین نامه اجرایی آن درباره زمان شروع و پایان فعالیت های تبلیغاتی نامزدها مهلت آغاز تبلیغات انتخاباتی کاندیداها از بامداد امروز پنجشنبه ۲۴ بهمن آغاز شد.

 

البته برخی نامزدهای انتخابات مجلس در حوزه انتخابیه هرسین، صحنه و کنگاور حتی پیش از اعلام  تائید صلاحیت‌های شورای نگهبان در صدد فراهم کردن مقدمات تشکیل ستادهای انتخاباتی و سازماندهی کردن حامیان خود بوده و حتی  تبلیغات گسترده ای را در رصد مسئولین نظارتی انجام می دادند.

 

هر چند که قانون در موادی به صراحت تخلفات انتخاباتی را بیان کردن و بارها بر وجود این قوانین تأکید شده است اما به نظر میرسد هیچگونه برخوردی و یا تذکری در راستای جلوگیری از تخلفات بیشتر در این خصوص به کاندیدهای محترم داده نمی شود.

امروز در فضای تبلیغات انتخاباتی کاندیداها که قرار است فردا خود به عنوان قانون گذار به عرصه عمل وارد شوند تخلفاتی مشاهد میشود که شاید نظیرش را تا به امروز کمتر دیده باشیم از برگزاری نشست های گسترده در اماکن دولتی(هیئت های ورزشی) و یا وابسته به دولت و در برخی از موارد تریبون داری برخی از مدیران ادارات شهرستان که امروزه به یک سرگرمی تبدیل شده است را از جمله این موارد می توان برشمرد.

از آغاز مهلت فعالیت های تبلیغاتی کاندیداها که از بامداد امروز کلید خورد شاهد موج جدیدی از تخلفات در سطح شهرستان بودیم امروز مردم شاهد شکل نازیبایی از شهر هرسین بودند که در و دیوار شهر و حتی تابلوهای بولوار ها و خیابانها با عکس های کاندیدها پوشانده شده بود.

 

فرماندار هرسین در جمع اصحاب رسانه با اشاره به  مواد 57 و 59 قانون انتخابات پرداخت و اظهار داشت: کم بودن مدت زمان رسمی تبلیغات کاندیداها از دیگر آسیب‌های انتخاب است و انجام فعالیت های تبلیغاتی در غیر از مدت زمانی قانونی خلاف است.

وی ادامه داد : ماده 57 قانون انتخابات صراحتا شرایط کامل تبلیغات کاندیداها را بیان  میکند و در این راستا اقدام  به هرگونه دیوار نویسی ، کارناوال های تبلیغاتی ، برگزاری گردهمایی ها در مساجد ، نصب بیلبورد و نصب عکس و پوستر بر روی دیوار های شهر ممنوع میباشد.

 

فرماندار هرسین همچنین با اعلام شرایط ایجاد ستاد انتخاباتی اظهار داشت : با توجه به مشکلات گرافیکی و تجربیات سنوات گذشته ایجاد ستاد انتخاباتی در اطراف چهارراه انقلاب ، پل میانور و خیابان شهید فهمیده ممنوع میباشد.

 

امیر شاه آبادی همچنین از کاندیداهای یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی شهرستان هرسین خواست مطابق ماده 50 قانون انتخابات نمایندگان ستاد انتخاباتی خود ( در شهر هرسین ) را با مدارک شناسایی و  آدرس محل ایجاد ستاد را به فرمانداری معرفی نمایند.

 

فرماندار هرسین تصریح کرد : استفاده‌ از امکانات دولتی توسط ادارات ، موسسات و نهاد هایی که به هر نحوی از بودجه عمومی دولت استفاده میکنند به نفع یا ضرر کاندیداها جرم محسوب می شود و مطابق قانون با آنان برخورد خواهد شد.

 

به گزارش دیوانگاه، این تخلفات در حالی صورت میگیرد که قبل از این و در فضای مجازی و اطلاع رسانی اطلاعیه هایی مبنی بر تخلف شمردن اینگونه تبلیغات و نحوه برخورد با آنها منتشر شده بود و حتی مکان هایی هم برای تبلیغات در نظر گرفته شده بود و می بایست کاندیداهای محترم طرفداران خود را به رعایت قوانین دعوت می کردند.