پایگاه خبری تحلیلی دیوانگاه10:27 - 1399/04/18
امیر شاه آبادی :

امسال نمی گذاریم کوه پراو آسیب ببیند

فرماندار شهرستان هرسین در جلسه مدیریت بحران و مقابله با آتش سوزی در بخش بیستون گفت: با همکاری و تعامل بین دستگاهی پراو را از آتش سوزی نجات خواهیم داد.

به گزارش خبرنگار دیوانگاه،امیر شاه آبادی فرماندار شهرستان هرسین در جلسه مدیریت بحران و مقابله با آتش سوزی در بخش بیستون  ضمن تشکر از زحمات شبانه روزی ادارات منابع طبیعی ، محیط زیست ، نیروهای نظامی و انتظامی ، بسیج ، سپاه ، جهاد کشاورزی ، دهیاران و روستائیان در راستای پیشگیری و مقابله با آتش سوزی در شهرستان هرسین طی سخنانی اظهار داشت : حفاظت از منابع طبیعی و محیط زیست از ارکان توسعه پایدار است و در عصر حاضر به شدت به سلامت زمین نیازمندیم.

 

 

وی افزود:  در حراست و حفاظت از عرصه ۵۵۰۰۰ هکتاری بیستون با کمبود نیروی انسانی مواجه هستیم و تعداد حافظان این عرصه ملی از ۲۸ نفر به ۸ نفر کاهش یافته و با توجه به وجود محوطه و سایت تاریخی در این منطقه ، این کمبود نیروی انسانی بعنوان یک آسیب جدی تلقی میشود.

 

 

▫️فرماندار هرسین تصریح کرد: مردم در خط مقدم حفاظت و حراست از منابع طبیعی و محیط زیست همیشه حضور داشته اند و در این‌ راستا می بایست از ظرفیت سمن ها و روستائیان آموزش دیده استفاده کرد.

 

 

شاه آبادی در ادامه اظهار داشت : با توجه به بافت مردمی بیستون و به منظور پیشگیری و مقابله با حریق در مناطق روستایی پایگاههای بسیج پتانسیل های مهمی به شمار می روند..

 

 

وی افزود: باید از ظرفیت پاسگاهها و نیروهای نظامی موجود در منطقه به منظور همکاری در اطفا حریق و پیشگیری از آتش سوزی استفاده کرد.

 

 

فرماندار هرسین خاطرنشان کرد: ادارات مربوطه با بهره گیری از تجربیات سنوات گذشته به روستاها مراجعه و روستائیان را کاملا توجیه نمایند و با فرهنگ سازی به اهمیت نقش آنان در جلوگیری از آتش سوزی و اطفا حریق بپردازند.

 

 

شاه آبادی اظهار داشت: مناطقی که سابقه آتش سوزی در آن وجود دارد و مستعد وقوع حریق هستند باید ضمن شناسایی و رصد ، روستائیان آن منطقه را از آتش زدن پس چرها برحذر داشت.

 

 

وی در خصوص پیشگیری از کرونا  و جلوگیری از تجمعات و مراسمات در این شهرستان ادامه داد : عدم برگزاری مراسمات عروسی و عزا احترام به مردم و نشانه فرهنگ بالای آنان است..

 

 

فرماندار هرسین همچنین تصریح کرد : در کمیته برنامه ریزی به روستاهایی که مراسمات عزا و عروسی برگزار میکنند اعتبارات عمرانی تعلق نخواهد گرفت.

 

 

شاه آبادی  اظهار داشت : از مردم خواهش میکنم‌ به منظور حفظ سلامتی خود و دیگران مراسمات را برگزار نکنند و در صورت برگزاری و اطلاع رسانی بموقع مانع از برگزاری آن خواهیم شد.

 

 

فرماندار هرسین در بخش دیگری از سخنانش از رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان هرسین خواست اقدامات لازم را به منظور برداشت هرچه سریعتر محصولات کشاورزی در این شهرستان بعمل آورند

 

 

در ادامه این جلسه افشین رحیمی بخشدار بیستون از کمبود امکانات اطفا حریق ، صعب العبور بودن و کوهستانی بودن این بخش بعنوان مشکلاتی مهم در راستای مقابله با آتش سوزی نام برد.

 

 

رحیمی همچنین ادامه داد : به روستائیان و دهیاران مناطق صعب العبور علاوه بر آموزش های لازم دستگاههای دمنده تحویل داده شده است.

 

 

گفتنی استدر راستای مقابله با آتش سوزی در شهرستان هرسین تاکنون ۳ نفر بخاطر به آتش کشیدن پس‌چرها و وقوع آتش سوزی در مراتع به دستگاه قضایی معرفی شده اند.