پایگاه خبری تحلیلی دیوانگاه10:00 - 1399/06/16
بلاتکلیفی آینده شغلی جمعیت فعال هرسین در سایه بی تدبیری ها؛

پروژه ای چند میلیاردی که به جای تامین نیروی انسانی اجاره داده شد

چند سالی است که ساختمان فنی و حرفه ای شماره 2 شهرستان هرسین به گفته مسئولین به دلیل عدم تأمین نیروی انسانی و مربیان مورد نیاز برای این مرکزاجاره داده شده است.

به گزارش خبرنگار دیوانگاه، از آنجا که هدف اصلی آموزش های فنی و حرفه ای تربیت نیروی کار مورد نیاز بخش های مختلف جامعه است به نظر می رسد هدف از این آموزش ها افزایش توانایی های دانش، مهارت و قدرت درک افراد و انجام مطلوبتر کار در محدوده وظایف شغلی است.

 

 آموزش های فنی و حرفه ای به سبب انعطاف پذیری نشأت گرفته از خصیصه های بازار کار و اوضاع اقتصادی کشور و نیز به دلیل آموزش و ایجاد مهارت های لازم در افراد برای توانایی در احراز مشاغل نقش به سزایی در اشتغال دارد.

 

این آموزش ها هم مهارتهای خاص مورد نیاز صنعت و هم مهارتهای عمومی بازار کار را فراهم می سازد و به این نوع آموزش ها به عنوان ابزاری برای مقابله با بیکاری به ویژه بیکاری ساختاری که ناشی از تغییرات در اقتصاد جهانی است، نگریسته می شود.

 

ساختمان فنی و حرفه ای شماره 2 شهرستان هرسین از جمله مصوبات سفر با برکت مقام معظم رهبری است که به منظور رفع مشکل اشتغال و مهارت آموزی به عنوان یکی از مشکلات عدم ایجاد اشتغال در هرسین کار ساخت آن پس از پیگیری ها و وجود مشکلات بالاخره  به اتمام رسید.

در حال حاضر چند سالی است که ساختمان فنی و حرفه ای شماره 2 شهرستان هرسین به گفته مسئولین به دلیل عدم تأمین نیروی انسانی و مربیان مورد نیاز برای این مرکز بلا استفاده رها شده است.

 

ساختمان فنی و حرفه ای تا تعیین تکلیف شدن موضوع به کارگاه تولید گلیم تبدیل شده است

امیر شاه آبادی فرماندار شهرستان هرسین در گفتگو با دیوانگاه اظهار داشت: یکی از علل مهم بیکاری در هرسین نبود مهارت آموزی بیش از 70 درصد جمعیت فعال ماست که با این وجود نیاز بود که این ساختمان تجهیز شود و چند بار هم در این خصوص از سوی مدیر کل استان قول هایی داده شد که تا کنون متأسفانه این کار صورت نگرفته است.

وی افزود: برای اینکه این مکان فرسوده نشود ما پیگیر دو موضوع شدیم بحث اول اینکه شهرستان هرسین حدود 16هزار نفر جمعیت تحت پوشش تأمین اجتماعی دارد بنابراین درمانگاه تأمین اجتماعی می توانست خدمت خوبی به مردم هرسین باشد و به دلیل اینکه سازمان فنی و حرفه ای و درمان تأمین اجتماعی در یک ساختمان قرار داشتند وضعیت واگذاری می توانست شکل راحت تری داشته باشد.

 

فرماندار هرسین خاطرنشان کرد: از طرفی در شهرستان هرسین فقط یک درمانگاه تأمین اجتماعی می تواند وجود داشته باشد و به خاطر وجود یک درمانگاه تأمین اجتماهی در بخش بیستون این امر امکان پذیر به نظر نمی رسد.

 

شاه آبادی ادامه داد: به منظور استفاده بهینه و با توجه به اینکه شهر هرسین شهر ملی گلیم است تا تعیین تکلیف شدن موضوع  آن را به یکی از کارگاه های تولید گلیم اجاره دادیم و در حال حاضر هم صفر تا صد تولید گلیم در آنجا انجام می شود.

 

این مسئول خاطر نشان کرد: این موضوع چند حسن دارد اول درآمدزایی و دوم اینکه از سازه نگهداری می شود و سوم اینکه ظرفیتی برای بحث گلیم و اشتغال است.

 

از آنجایی که موضوع بیکاری در هرسین  یکی از مهمترین مسائل و مشکلات در  شهرستان است و از طرفی  با توجه به اینکه یکی از دلایل بیکاری در هرسین فقدان مهارتهای مورد نیاز بازار کار از سوی جویندگان کار است انتظار می رود راه اندازی این پروژه مهم بتواند نقش بسزایی در کاهش میزان بیکاری در شهرستان ایفا کند.

 

امکان تامین نیروی انسانی را نداریم

یاور محمدی مدیر کل فنی و حرفه ای استان کرمانشاه در گفتگو با دیوانگاه، در خصوص عدم کاربری مناسب ساختمان فنی و حرفه ای شماره 2 در شهرستان اظهار داشت: ساختمان فنی و حرفه ای شماره 2شهرستان هرسین در کنار پروژه های شهرستان های سنقر و اسلام آباد از جمله پروژه های سفر مقام معظم رهبری است که کار ساخت این پروژه ها در هر سه شهرستان انجام شده است .

وی افزود: در بحث تجهیز کردن این مکان مشکل خاصی وجود ندارد ولی نیروی انسانی که باید در آنجا قرار داده شود و مربی که باید آموزش ها را ارائه دهد که در حال حاضر با توجه به محدودیت هایی که وجود دارد برابر قانون امکان تأمین نیروی انسانی وجود ندارد.

 

مدیرکل فنی و حرفه ای استان کرمانشاه خاطر نشان کرد: این مشکل به گونه ای است که در شش سال گذشته در سطح استان یک نفر هم جذب فنی و حرفه ای نشده است و از طرفی برخی از نیروهای فعلی هم در شرف بازنشستگی هستند.

 

محمدی  در ادامه اظهار داشت: با این وجود و علی رغم ظرفیت ایجاد شده ما مجبور شدیم از بخش خصوصی استفاده کنیم که ساختمان بلااستفاده نماند و چندین مرحله هم به مجموعه های مختلف تولیدی و مجموعه هایی که با اشتغال سرو کار دارند اعلام کردیم که این ساختمان آماده است.

 

این مسئول بیان داشت: بهترین پیشنهاد همین موردی است که در زمینه تولید گلیم در آنجا فعال است هر چند که به لحاظ هزینه های عملاً اجاره آن درآمدی برای فنی و حرفه ای ندارد ولی همینکه بتواند در بحث اشتغال و گلیم کاری انجام دهد حرکتی در بحث اشتغال صورت گرفته است.

 

مدیرکل فنی و حرفه ای استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: ما خیلی دنبال بحث درآمد زایی این پروژه نیستیم چراکه این ساختمان مختص به شهرستان هرسین است ولی هر کس که ایده بهتری در بحث اشتغالزایی داشته باشد می تواند از این ظرفیت استفاده کند.

 

محمدی اظهار داشت: بهتر این بود که روزی که این طرح پیشنهاد داده شد متناسب با ظرفیت فیزیکی شهرستان و دسترسی مردم و پیش بینی بحث تأمین نیرو هم صورت می گرفت که این ساختمان با این هزینه در آنجا ساخته نمی شد.

 

 از آنجایی که ساخت و به بهره برداری رساندن یک پروژه علی رغم احساس نیازهای یک منطقه و پیگیری ها برای به انجام رساندن آن زمان بر و نیازمند وقت و هزینه های میلیاردی است اما به نظر می رسد هیچ تدبیری برای بهره مندی مناسب در جهت رفع نیاز جامعه هدف  دیده نمی شود چرا که امروز مشکل اصلی تمام پروژه های آماده بهره برداری در هرسین همین نبود نیروی انسانی است.