پایگاه خبری تحلیلی دیوانگاه09:18 - 1399/06/24
ثروتی که هدر می رود؛

خام فروشی معضل این روزهای معادن هرسین

خام فروشی معادن هرسین معضل بزرگی است که بایستی به آن توجه ویژه ای صورت بگیرد زیرا موجب هدر رفتن ثروت می شود.

به گزارش خبرنگار دیوانگاه،معدن بالاترین نرخ مشارکت را در تحقق رشد تولید و صادرات غیرنفتی در کشور دارد. با وجود ذخایر بسیار معادن شهرستان هرسین آنچه سبب شده این شهرستان نتواند به سهم مناسبی از ارزآوری در بخش معادن برسد، خام فروشی و نبود واحدهای فرآوری مناسب در شهرستان و حتی استان کرمانشاه است؛ موضوعی که سبب شده که این منابع عظیم، نتوانند در تحقق جهش تولید در این شهر کم برخوردار و کم رنگ کردن محرومیت و کاهش بیکاری چندان تاثیرگذار باشند.

 

با وجود اینکه سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خارج شدن سنگ خام را ممنوع و صدور مجوز ایجاد معدن در هرسین را مشروط به «فرآوری سنگ» کرده اما هنوز بخشی از استخراج‌ها با روش‌ها و تجهیزات روز انجام نمی‌شود و فروش آن هم به صورت «خام» است.

 

امیر شاه آبادی فرماندار هرسیندر گفتگو با خبرنگار دیوانگاهاظهار داشت: در مورد معادن ما دو بحث مجزا داریم یکی بحث آسیب هایی است که به منابع طبیعی و نمای طبیعی اطراف روستاها , میراث فرهنگی و عرصه چراگاه های دامی میزند و بحث دوم این است که از این نعمات الهی که طی هزاران سال شکل گرفته است برای رونق تولید بهره برداری کنیم این دو تعارض کار را برای ما سخت میکند و باید هم در بهره برداری ها و هم در واگذاری ها نهایت دقت را داشته باشیم.

 

وی افزود: قانون معادن به اینصورت است که متولی صدور و.پروانه اکتشاف و بهره برداری را سازمان صمت بر اساس فرایندی که قانون مشخص کرده است صادر میکند و سامانه ای در این رابطه وجود دارد که هر شخصی میتواند مراجعه کند و براساس طرح فراگیر نقشه معادن جاهای ثبت نشده را به اسم خودش درخواست ثبت بدهد.

فرماندار هرسین خاطرنشان کرد: یکی از اعتراضاتی که ما در شهرستان داریم این است که در جریان واگذاری ها نیستیم اما باید پاسخگوی افکار عمومی از یک طرف و معارضین منطقه ای از سوی دیگر باشیم و این موضوع را مکتوب و مصاحبه ای اعلام کرده ایم که فرمانداران به عنوان مدیران محلی باید در جریان این واگذاری ها باشند

 

شاه آبادی در ادامه اظهار داشت: در شهرستان هرسین بر اساس قانون ادارات صمت, منابع طبیعی و میراث فرهنگی باید ناظر بر بهره برداری معادن باشند یعنی منابع طبیعی در جاهایی که عرصه را واگذار میکند آن منطقه را باید میخکوبی کند و خارج از آن تخلف محسوب میشود و با تشکیل پرونده عملیات اکتشاف آن معدن متوقف میشود و مواردی در هرسین داریم که با آنها برخورد شده است

 

وی افزود:  صرفدنظر از مخروط کوهی و ماسه دو معدن سنگ در سطح شهرستان داریم که یکی معدن منگنز و دیگری معدن سنگ های تزیینی است که تماما قبل از سال ۹۵واگذار شده اند و بعد از آن معدن واگذار شده نداریمبه این علت که من معتقدم که باید رضایت مردم منطقه جلب شود و منجر به تولید و اشتغال شود.

 

فرماندار هرسین  تصریح کرد: واقعیت تلخی که داریم این است که معادن سنگ های تزیینی کمترین استفاده را از نیروهای بومی میکنند زیرساخت های ما را نابود میکنند و بصورت خام از شهرستان خارج میکنند.

 

شاه آبادی در ادامه اظهار داشت: تمام فلسفه تجارت رقابت است تولید کننده میخواهد به بالاترین قیمت محصولش را بفروشد و کشور نیاز با ارز و صادرات دارد اما باید این واقعیت را بپذیریم که اگر معادن را بصورت فراوری شده بفروشیم قطعا ارزش افزوده چند برابری خواهیم داشت.

 

وی افزود:  تا الان سه جلسه با سنگبری ها و صاحبان معادن و یک جلسه هم با مدیران استانی برگزار کردیم در تمام این جلسات آنچیزی که مطرح میشد همان موضوع فرسودگی صتایع و  عدم فرآوری و بد حسابی برخی سنگبری ها بود.

فرماندار هرسین ادامه داد: درخواست ما از مدیران استان این بود که تسهیلات ارزان قیمت به سنگ بری ها داده شود که آنها هم بتواند صنایع خود را نوسازی کنند و ما قول دادیم که اگر سنگ بری ها اینکار را بکنند و امکان فراوری سنگ با ارزش افزوده بالا را داشته باشند نگذاریم سنگ ها از معادن بصورت خام از شهرستان خارج شود ولی تا کنون این مهم تحقق پیدا نکرده است.

 

بر اساس این گزارش، سنگ تزیینی و مرمریت هرسین از مرغوبترین و پرمصرف‌ترین سنگ‌های ایران  به شمار می رود که این ظرفیت ویژه متأسفانه با کمترین آورده از شهرستان خارج می‌شود و درآمد هنگفت فرآوری آن به جیب کارخانه‌های دیگر استان‌ها می‌رود.

 

در حالی که شهرستان هرسین یکی از قطب های مهم معدنی در استان کرمانشاه بوده و بیش از یک‌سوم معادن استان در این شهرستان است و درآمد حاصل از این معادن هم  می تواند گره گشای بسیاری از مشکلات اقتصادی شهرستان و زمینه ساز توسعه همه جانبه باشد لذا  نبود واحدهای فرآوری سبب کاهش ارزش افزوده حاصل از مواد معدنی در استان شده است.