پایگاه خبری تحلیلی دیوانگاه10:20 - 1399/08/14
رونق قاچاق دام با افزایش قیمت گوشت؛

دومینوی گرانی به گوشت رسید/جای خالی پروتئین در سفره‌ مردم

نوسانات زیاد قیمت گوشت در لرستان مردم را تحت فشار قرار داده تا جایی که برخی افراد این ماده پروتئینی را از سبد غذایی خود حذف کرده‌‌اند.

به گزارشدیوانگاه، به نقل ازسفیرافلاک،قیمت گوشت در ماه‌های گذشته نوسانات زیادی داشته و در کنار این افزایش قیمت‌ها قدرت خرید مردم هم به طور چشمگیری کاهش پیدا کرده است.

از ابتدای سال جاری قیمت گوشت در لرستان بیش از ۳۰ افزایش یافته است که این موضوع در کنار گرانی سایر اقلام، سبد غذایی خانوار را هر روز کوچکتر از دیروز می‌کند.

سهم مردم از پروتئین آب رفت

در شرایطی که به‌خاطر شیوع ویروس کرونا بسیاری از مشاغل تضعیف و کارگران زیادی بیکار شده‌اند، مردم در تأمین هزینه‌های اولیه زندگی خود مانده‌اند تاجایی که اقشار ضعیف و کم‌درآمد جامعه برخی اقلام اساسی مثل گوشت را از سفره خود حذف کرده و سویا و قارچ را جایگزین کرده‌اند.

مسئولان عمدتاً در صدا و سیما اعلام می‌کنند که برای کاهش مرگ و میر ناشی از کرونا مردم باید با مصرف گوشت و موادغذایی مغذی سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنند؛ اما خانواده‌های بسیاری در لرستان توان تامین مواد غذایی مغذی را ندارند.

ناصر نجیب‌زاده، معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی لرستان در گفت‌وگو با خبرنگار سفیرافلاک اظهار داشت: بیش از پنج میلیون واحد دامی در استان لرستان وجود دارد و سالانه ۲۸ هزار تن گوشت تولید می‌شود.

وی افزود: این میزان تولید نه تنها نیاز استان را به طور کامل برطرف می‌کند بلکه ۳۶ درصد آن نیز به استانهای پرمصرف مثل تهران و اصفهان و قم صادر می‌شود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی لرستان عنوان کرد: بالغ بر ۳۵۰ واحد پروابندی صنعتی و ۲۲ هزار دامداری روستایی دارای پروانه بهره‌برداری روستایی در استان لرستان فعالیت می‌کنند.

افزایش قیمت نهاده ها و هزینه تولید عامل گرانی گوشت

وی در رابطه با دلایل گرانی گوشت در بازار، گفت: افزایش قیمت نهاده‌های دامی، هزینه تولید مانند دستمزد کارگران، هزینه‌های حمل‌ونقل، خوراک دام، هزینه‌های بیمه و نیز نوسات نرخ دلار از مهم‌ترین علل افزایش قیمت گوشت بوده است.

نجیب‌زاده بیان کرد: بازار گوشت زمانی به ثبات می‌رسد که دلار هم ثبات پیدا کند و با کاهش نوسات ارز قیمت گوشت هم ثابت می‌شود.

کمبود دام نداریم

سعید سلطانی سروستانی، مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی کشاورزی دامداران ایران در گفت‌وگو با خبرنگار سفیرافلاک، اظهار داشت: در کشور مشکل کمبود دام نداریم؛ ۳۵ گونه سبک دامی داریم که با شرایط اقیلمی کشور آداپته شده‌اند و تمام نیازهای ما را می توانند تأمین کنند.

وی افزود: طبق بررسی‌های صورت گرفته اگر فقط بتوانیم ۲۰ درصد بهره‌وری را در واحدهای تولیدی افزایش دهیم می‌توانیم در زمینه تأمین گوشت قرمز به خودکفایی برسیم.

مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی کشاورزی دامداران ایران عنوان کرد: متوسط وزن لاشه سبک دنیا ۲۲ کیلوگرم است اما در کشور ما براساس آمار سازمان دامپزشکی تمام کشتارگاه‌های صنعتی و حتی روستاهایی را دربرمی‌گیرد این میزان ۵/۱۵ کیلوگرم می باشد یعنی میزان بهره وری ما ۳۰ درصد کمتر از متوسط جهانی است.

مشکل بهره‌روری در واحدهای دامپروری

وی با بیان اینکه متوسط وزن لاشه دام سنگین در دنیا ۲۳۰ کیلوگرم و در ایران ۱۸۰ کیلوگرم است، تصریح کرد: طبق برنامه ششم توسعه باید ۹۵۰ هزار تن گوشت قرمز در سال برای جمعیت ۸۰ میلیونی کشور تامین کنیم ولی ۱۰ درصد آن همچنان وارد می شود.

وی خاطرنشان کرد: در سال گذشته با توجه به افزایش قیمت ارز در کشور و به تبع قاچاق دام به کشورهای عربی و مرزهای شرقی به دلیل بازارپسند بودن لاشه کوچک در این کشورها و با کیفیت بودن گوشت، سال ۹۸ با مشکلات جدی روبرو شدیم.

سروستانی بیان کرد: در گذشته مجتمع‌های گوشت در سراسر کشور بود، از عشایر دام‌های مازاد و بره های قابل پروار را خریداری و در شب عید به صورت متعادل به بازار عرضه می کردند به همین دلیل دست دلال کوتاه می‌شد ولی متأسفانه با اجرای اصل ۴۴، این مجتمع‌ها به مرجعی که اهلیت نداشت سپرده شد درحالیکه از نظر بنده اتحادیه دامداران بهترین گزینه بود.

وی گفت: اگر می‌خواهیم در بحث دام به خودکفایی برسیم باید مدیریت واحدی را با کمک بخش خصوصی تشکیل دهیم تا بهره وری را به میزان ۳۰ درصد افزایش بدهیم و ۱۲ درصد واردات را هم قطع کنیم همچنین به صادرات تولیدات مکازاد بپردازیم.

جلوگیری از قاچاق دام زنده

منصور پوریان، رئیس شورای تأمین کنندگان دام زنده، اظهار داشت: ۳۳۵ هزار رأس گوساله پرواری و ۷۰ میلیون رأس گوسفند در کشور داریم اما با وجود این ظرفیت، همچنان قیمت گوشت قرمز در بازار بالاست که این گرانی دلایل مختلفی دارد.

وی افزود: متأسفانه طی یک ماه گذشته به صورت بی‌رویه در تمام شهرها و استان‌های کشور اقدام به قاچاق دام زنده کرده‌اند که این موضوع سبب شده بازار با کمبود و جهش قیمت مواجه شود.

پوریان با بیان اینکه به تازگی در سازمان دامپزشکی و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تصمیماتی مبنی بر ممنوعیت جابجایی دام زنده در کشور اتخاذ شده است، تصریح کرد: قیمت منطقی هر کیلوگرم دام سبک در شرایط حاضر ۴۰ و دام سنگین ۳۵ هزار تومان است.

کاهش مصرف گوشت قرمز 

وی بیان کرد: در حال حاضر کمبود دام و گوشت گرم در کشور وجود ندارد و ذخایر گوشت منجمد نیز در سردخانه‌ها کامل است ولی زمانی که تعادل در بازار به هم بخورد تولید نیز آسیب پذیر می‌شود.

رئیس شورای تأمین کنندگان دام خاطرنشان کرد: قبل از اینکه عرضه و تقاضا در گوشت قرمز دچار مشکل شود باید تدابیر و تصمیم‌های لازم و ضروری گرفته شود تا بازار دچار هیجانات کاذب نشود.

وی گفت: از آنجایی که قیمت‌ها با منطق مصرف کننده همخوانی ندارد، مصرف گوشت قرمز در کشور کاهش پیدا کرده است.

به نظر می‌رسد دو عامل «قاچاق دام زنده به عراق» که تحت تأثیر افزایش نرخ ارز اتفاق افتاده و نیز «گرانی نهاده‌ها» سبب گرانی گوشت در کشور و نیز استان لرستان شده که دولت باید مدیریت و نظارت بیشتری در این راستا داشته باشد تا هر بار تعادل عرضه و تقاضا در بازار دستخوش تغییرات ناگهانی نشود.