پایگاه خبری تحلیلی دیوانگاه10:30 - 1400/04/17
گزارش دیوانگاه/

عدم تحقق وعده های دولت به سیل زدگان روستاهای هرسین/ بلاتکلیفی مردم سیل زده پس از گذشت 9ماه

امروز با گذشت بیش از 9ماه از این سیل ویرانگر در روستاهای هرسین و سفرهای متعدد مسئولین استانی و استاندار و نماینده و دادن قول های متعدد به مردم سیل زده هنوز هیچ کدام از آن وعده ها محقق نشده و مردم همچنان با مشکلات ناشی از سیل دست به گریبانند.

به گزارش دیوانگاه ،نهم مهر ماه سال 1399 روزی سخت و تلخ برای مردم شهرستان هرسین و چند روستای بخش مرکزی به خصوص روستای کهریز بود. میزان بارش در این روز به حدی بود که در 20دقیقه رگبار همراه با رعد و برق باعث ایجاد  سیلآب همراه با گل و لای  شد و خسارات زیادی در حدود 13میلیارد تومان را به چند روستای این شهرستان وارد کرد.

 

 

هر چند این سیل خسارت جانی در پی نداشت ولی  خسارت های مالی زیادی به کشاورزی، دامپروری و زیر ساخت روستاهای منطقه وارد کرد.

سیل کهریز

 

متاسفانه با وجود ارزیابی‌ ها ، جهاد کشاورزی  و ادرات و ارگان های متولی  هنوز در این زمینه پرداخت خسارتی صورت نگرفته است. و مسئولین هم نبود منابع مالی و بروکراسی اداری را بهانه عدم جبران خسارت های وارده عنوان می کنند.

 

 

مهندس یاری پور رئیس جهاد کشاورزی هرسین در گفتگو با خبرنگار دیوانگاه اظهار داشت: موضوع سیل سال گذشته در روستاهای هرسین در دو فاز مورد بررسی قرار گرفت، موضوع اول در بحث زیر ساخت ها شامل استخر های ذخیره، کانال های آبیاری و قنات ها که برآورد هزینه شد و در قالب طرح های عمرانی درخواست تامین اعتبار شد.

 

مهندس یاری پور

 

وی افزود: ده میلیارد تومان برآورد هزینه در بحث خسارت به زیرساخت ها بود که متاسفانه تا این لحظه اعتباری برای این موضوع  تخصیص داده نشده است.

 

 

مدیر جهاد کشاورزی هرسین در خصوص خسارت به بخش های زراعت، دام، باغ خاطرنشان کرد: در این راستا حدود سه میلیارد تومان خسارت برآورد شده است که به اسم افراد پرونده تشکیل شده است و به ستاد بحران هم اعلام شده است.

 

 

یاری پور در ادامه اظهار داشت: مشکلی که در اینجا داریم این است که ستاد بحران سامانه ای به اسم سامانه سجاد دارد که زمانی که بودجه محقق میشود سامانه باز میشود و پس از ثبت نام به صورت خودکار به حساب خسارت دیده ها واریز میشود.

 

 

وی افزود: چندین نوبت در این خصوص نامه نگاریهایی با فرمانداری و سازمان مربوطه در استان صورت گرفته که پیگیری بشود و تنها کاری که در آنزمان توانستیم برای روستاییان خسارت دیده انجام دهیم توزیع 120تن جو یارانه ای در بین روستاها در زمان سسیل بود.

 

 

دکتر علی رضایی نماینده مردم هرسین در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با دیوانگاه در خصوص اقدامات انجام گرفته برای جبران خسارت های ناشی از سیل سال گذشته در هرسین اظهار داشت: در پی خسارتی که سیل در چند روستا ایجاد کرد و بسیاری از احشام و خانه ها خسارت وارد شد بنده پیگیریی هایی با استاندار و امام جمعه محترم استان نامه ای برای مدیریت ستاد بحران و همچنین ستاد اجرایی فرمان امام(ؤه) ارسال شد که منتظر پاسخگویی آنها در این زمینه هستیم.

دکتر علی رضایی نماینده شهرستان هرسین

 

وی افزود: از طرفی مدیر کل بحران استانداری به تازگی منصوب شده و از این لحاظ موضوع را با سرعت بیشتری پیگیری می کنیم که امدیواریم بتوانیم نارضایتی ها مردم منطقه را کاهش دهیم

 

 

به علت وقوع سیل سال گذشته در روستاهای بخش مرکزی هرسین  ۵۰۰ راس گوسفند و بز تلف شد  و به ۲۰ واحد جایگاه دام ، ۳۰۰تن علوفه و خوراک دام، ۱۴۰هکتار ارضی زراعی زیر کشت پیاز، سیب زمینی، لوبیا ، گندم و جو و کلزا، ۲ هکتار باغ مثمر ،۲ دهنه قنات، پنج باب استخر ذخیره، چهار کیلومتر جاده بین مزرعه، ۲هزار متر کانال سنتی و یک واحد آبیاری تحت فشار خسارت وارد شد

 

 

به گزارش دیوانگاه ، امروز با گذشت بیش از 9ماه  از این سیل ویرانگر و سفرهای متعدد مسئولین استانی و استاندار و نماینده و دادن قول های متعدد به مردم سیل زده هنوز هیچ کدام از آن وعده ها محقق نشده و مردم همچنان با مشکلات ناشی از سیل دست به گریبانند