پایگاه خبری تحلیلی دیوانگاه22:55 - 1400/09/19

ترک عادت

اغلب این سوال وجود دارد که چگونه عادات بد اعتیادی را باید تغییر داد.؟

به گزارش دیوانگاه ،یادداشت/ حقیقت این است مطابق تحقیقات بسیاری انسان ساخته و پرداخته عادات ساخته شده از پیش است. لذا اگر عادتی قرار است تغییر کند می بایست عادتی جایگزین شود. 

 

در شرایط عادی که انتخاب بین ورزش و سیگار تقریبا برای هر موردی ۵۰ درصد است و هنوز انتخاب و اراده ای وجود دارد انتخاب یکی از این دو به مرور عادت ایجاد میکند که بعد از مدتی در هنگام تصمیم دیگر شرایط فرق کرده و انتخاب محدود تر شده و مغز گرایش به آنی را دارد که در دفعات قبلی انجام شده است. ! این گرایش کاملا واقعی و قدرتمنداست... 

 

در بزنگاه های تصمیم گیری فشار های نورون های عصبی مغز برای حرکت در مسیر های قبلی و تکراری معمولا سبب تکرار عادتها میشود.

 

پس چه بهتر که زرنگ بوده و ما از این قانون استفاده کنیم ....

 

وقتی در شرایط عادی و زندگی روز مره عادتهای خوب را ایجاد میکنیم در بزنگاه های تحت فشار مغز به هر عادتی که قدرت بیشتری داشته باشد گرایش دارد.

 

برای مثال اگر یک فرد میخواهد سیگار را ترک کند میبایست در درجه اول خود را ملزم به انجام عادتهای سالم در زمان های هوس مصرف سیگار کند.

مثلا در زمانی که میتواند قبل از بزنگاه هوس، سیگار را در کمدی گذاشته و کلید را در باغچه حیاط بگذارد و درب ورودی حیاط را قفل و کلید را در جای دیگری بگذارد. مغز در چنین حالتی با اجباری خود ساخته بجای مصرف سیگار مثلا استراحت یا تماشای فیلم بپردازد. 

 

به مرور زمان جاده مصرف سیگار باریک تر شده و جاده مطالعه ، ورزش، فیلم استراحت و یا بازی طویل و عریض تر شده و پس از مدتی در یک لحظه خاص که حوصله فرد سر رفته و هوس مصرف سیگار سراغش می آید همزمان یک گزینه عادتی سالم جایگزین نیز میتواند وجود داشته باشد. چه بسا عادتی بسیار قوی تر از مصرف سیگار. !

 

پس تنها زمانی میتوان یک اجبار عادتی را از بین برد که یک اجبار عادتی جایگزین سالم در طول زمان ایجاد شود. دراین زمینه تنها تکرار و مداومت لازم است و اجبار به خود.

 

این امر همچنین در کاهش اعتیاد به فضای مجازی نیز میتواند کاربرد داشته باشد. وقتی هر لحظه گوشی در دسترس و در جیب ماست نتیجه تقویت عادت و جاده اعتیاد به اینترنت است. 

 

نتیجه اینکه ما نمیتوانیم بدون شکل دهی به عادتی جدید ( با هر ترفندی ) آن هم در مدت زمانی کافی؛ در بزنگاه فشار سیستم مغز برای تکرار عادت های قبلی ، به اراده خود برای ترک عادت امیدوار باشیم. !! 

 

دکتر محسن بابایی. مشاور خانواده و روانشناس