پایگاه خبری تحلیلی دیوانگاه17:53 - 1401/06/09
حکایت پای لنگ نظارت ها در بازار/

تعطیلی قصابی‌ ها و کمبود گوشت در هرسین / بهانه کردن قیمت گوشت برای فرار ازاجرای یک دستورالعمل !!

پس از تاکید مسئولان هرسین بر ضرورت اجرای دستورالعمل های مرتبط با ذبح بهداشتی و شرعی کشتار دام، شماری از قصابی های شهرستان در اقدامی تامل برانگیز نسبت به تعطیلی واحدهای قصابی خود اقدام کردند.

به گزارش دیوانگاه ،توجه به نقش مصرف  گوشت در سبد غذایی، سلامت آن بسیار حائز اهمیت است زیرا گوشت آلوده می تواند سبب انتقال بیماری مشترک بین دام و انسان شود و مشکلات عدیده ای را برای سلامتی مردم ایجاد کند از این رو ضرورت اجرای دستوالعمل های بهداشتی و شرعی در عرضه این ماده خوراکی از اهمیت بالایی برخوردار است.

 

در پی تشدید نظارت بر ذبح بهداشتی و شرعی کشتار دام در شهرستان هرسین و تاکید امام جمعه، دادستان و اداره دامپزشکی شهرستان بر این موضوع، پس از انجام برخورد با چند قصابی به دلیل فروش گوشت غیر بهداشتی و خارج از شبکه، قصابی های شهر هرسین در یک اقدام برنامه ریزی شده کسب و کار خود را تعطیل کردند.

 

این عده از قصابان دستاویز کردن تفاوت قیمت کشتار خانگی دام نسبت به کشتارگاه و به صرفه نبودن قیمت فعلی همچنین عدم تمایل به تامین گوشت از مراکز مجاز تحت عنوان کشتارگاه را علت این کار عنوان کرده اند در حالی که در یکسال گذشته تقریبا سه بار قیمت گوشت در بازار هرسین افزایش یافته است.

 

موضوع قیمت گوشت برای تعطیلی واحدهای قصابی در هرسین بهانه است 

 وحید دامود؛ رئیس دامپزشکی شهرستان هرسین در گفتگو با خبرنگار دیوانگاه، اظهار داشت: بنابر دستورالعمل ابلاغی در راستای نظارت بر کشتار بهداشتی و شرعی دام این طرح در شهرستان هرسین نیز همچون سایر نقاط استان و شهرستان های همجوار در حال اجرا است.

 

وی افزود: آنچه که امروز در اکثر قصابی های سطح شهر با آن مواجه هستیم کشتار دام به صورت غیر بهداشتی و شرعی است که در منزل انجام می شود و این موضوع به دلیل وجود بیماری های خطرناک مثل تب کریمه، تب مالت و ... و احتمال انتقال بیماری های مذکور به انسان خطرناک است و باید هر چه سریعتر این موضوع ساماندهی شود.

 

رئیس دامپزشکی شهرستان هرسین خاطرنشان کرد: قیمت گوشت برای تعطیلی واحدهای قصابی بهانه است زیرا این قیمت بر اساس موقعیت مکانی مناطق در نظر گرفته می شود و تا به حال هم چند مرحله طی یکسال گذشته قیمت گوشت تغییر کرده و چه بسا در کلان شهری مثل کرمانشاه هم قیمت در مناطق مختلف آن متفاوت است.

 

تهدید سلامت مردم، خط قرمز است

در ادامه مصطفی کیانی؛ رئیس اداره صمت شهرستان هرسین نیز در گفتگو با خبرنگار دیوانگاه،اظهار داشت: پیرو گفتگویی که با تعدادی از این قصابی ها داشتیم این افراد علت تعطیلی صنف خود را پایین بودن قیمت ها و صرفه نداشتن فروش گوشت عنوان کردند که البته لازم بود اگر اعتراضی هم صورت می گرفت از طریق مراجع مربوطه انجام می شد زیرا این نحوه تعطیلی کسب و کار اشتباه است.

 

وی با بیان اینکه قیمت فعلی گوشت دام سبک 155هزار تومان و قیمت گوشت گوساله 180هزار تومان به ازای هر کیلوگرم تعیین شده، افزود: قیمتی که در کارگروه تنظیم بازار تعیین می شود در واقع قیمت گوشت سالم و شرعی است که در کشتارگاه های مجاز، ذبح می شود و قصابان محترم در جریان این موضوع هستند ولی متاسفانه چند سالی است که قصابها به بحث کشتارهای خانگی عادت کرده اند که البته این موضوع تخلف است.

 

رئیس اداره صمت شهرستان هرسین خاطرنشان کرد: قصابان علت اعتراض خود را قیمت دام سنگین عنوان می کنند درحالی که در بحث دام سبک موضوع کشتار بهداشتی و شرعی مطرح است اما اغلب این کار به صورت خانگی انجام می شود و البته که در این خصوص تهدید سلامت مردم خط قرمز است.

 

بعضی از گوشتهای موجود در قصابی های هرسین مشکوک است

حجت الاسلام رضایی امام جمعه هرسین نیز در خطبه های نماز جمعه هفته گذشته ضمن ابزار نگرانی از عدم نظارت بر کشتار دام در شهرستان اظهار داشت: سزاوار نیست که بر کشتار دام در شهرستان هرسین نظارتی نباشد زیرا در قصابی های ما گوشتی به خورد مردم می‌دهند که بعضاً مشکوک است. 

 

وی افزود:  کشتار دام هم باید با تایید ناظر شرعی و هم از نظر سلامت دامپزشکی ممهور به مهر اداره دامپزشکی باشد.

به گزارش دیوانگاه، با توجه به اینکه اجرای دستورالعمل های بهداشتی با موضوع حفظ سلامت مردم یک ضرورت است و از طرفی حفظ کسب و کارها هم یک اولویت محسوب می شود، لازم است که دستگاه های متولی با پیگیری و ارائه راهکارهای کارشناسی شده و ایجاد الزامات قانونی از ایجاد انحصار و بروز چنین مشکلاتی در بین صنوف جلوگیری کنند.