پایگاه خبری تحلیلی دیوانگاه08:14 - 1401/08/12

عدم سواد رسانه در افراد حوادث جبران ناپذیری در پی دارد

اگر افراد جامعه سواد رسانه ای لازم را نداشته باشند، قدرت تشخیص واقعیت را ندارند و چه بسا تحت تاثیر شایعات کذب، دچار هیجانات زود گذر شده و با تصمیمات سطحی و احساساتی موجب حوادث جبران ناپذیر شوند.

حجت الاسلام رضایی امام جمعه هرسیندر گفتگو با دیوانگاهبا اشاره به اهمیت سواد رسانه در جامعه اظهار داشت: امروزه با گسترش و تنوع شبکه‌های رسانه‌ ای، اخبار و مطالب در کوتاه ترین زمان ممکن در جهان منتشر می‌شود و در این میان نوع کیفیت بیان رسانه بسیار حائز اهمیت است و گستردگی رسانه بگونه ای است که مرز نمی شناسد.

 

 

وی افزود:  بنابراین اگر افراد جامعه سواد رسانه ای لازم را نداشته باشند، قدرت تشخیص واقعیت را ندارند و چه بسا تحت تاثیر شایعات کذب، دچار هیجانات زود گذر شده و با تصمیمات سطحی و احساساتی موجب حوادث جبران ناپذیر شوند و صدمات زیادی به ساختار جامعه و امنیت مردم وارد کنند. 

 

 

امام جمعه هرسین خاطرنشان کرد: رسانه يکي از اجزای لاینفک دنيای امروزه است بگونه‌ای که بنوعی با زندگی مردم در ارتباط نزدیک است.

 

 

رضایی در ادامه اظهار داشت: اگر بتوانيم با آگاهی بخشی صحيح آنرا به درستی و به جا استفاده کنيم نه تنها آسيب و چالش نمي شود بلکه يک وسيله ای برای رسيدن به اهداف متعالی بشریت می شود و می توان تهدید را تبدیل به فرصت کرد. و بر همین اساس ضرورت سواد رسانه‌ای احساس می شود. 

 

 

وی افزود: سواد رسانه ای مجموعه‌ای از مهارت‌های عملی قابل یادگیری است که به توانایی دسترسی، تجزیه و تحلیل توسط مخاطبان و اهداف مجریان در برنامه‌های برنامه های رسانه ای است. و لازم به ذکر است که مسؤلان و متولیان فرهنگی و صدا وسیما و حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش و دانشگاه ها و نیز خانواده ها وظیفه ای مضاعف در زمینه سازی ارتقاء بينش و سواد رسانه‌ای بر عهده دارند.