پایگاه خبری تحلیلی دیوانگاه10:02 - 1402/01/06
هرسین، مقصد ششمین سفر شهرستانی استاندار کرمانشاه/

بازدید استاندار کرمانشاه از اماکن گردشگری و برخی پروژه های نیمه کاره در هرسین

استاندار کرمانشاه در یک سفر یک روزه به هرسین از اماکن گردشگری و برخی از پروژه های نیمه کاره شهرستان بازدید کرد.

به گزارش دیوانگاه ،دکتر صحرایی در این سفر که با همراهی فرماندار ، امام جمعه و جمعی از مدیران ادارات شهرستان هرسین انجام گرفت ، وضعیت خدمات رسانی و میزبانی هرسین از مسافران نوروزی را بررسی و از چند مکان و پروژه نیمه تمام شهرستان از جمله تالار ملل، مجموعه ورزشی و زمین چمن مصنوعی، سینما انقلاب، مصلا، خانه گلیم و سراب هرسین بازدید و دستورات لازم برای تکمیل و توسعه طرح های مربوطه را صادر کرد.

 

در این سفر کاری استاندار کرمانشاه از آخرین وضعیت خدمات رسانی دستگاه‌های عضو ستاد خدمات سفر مانند هلال احمر، شهرداری، علوم پزشکی، میراث فرهنگی، پلیس راهور و ... به مسافران نوروزی را به صورت میدانی مورد بررسی قرار داد.

 

  بازدید استاندار از مجموعه تاریخی سراب هرسین و خانه گلیم

 

استاندار کرمانشاه در ادامه این برنامه کاری از مجموعه تفریحی و تاریخی سراب هرسین شامل پارک توحید و خانه گلیم و محدوده تاریخی سراب بازدید کرد.

 

در سراب هرسین یک مجموعه آثار تاریخی از دوران ساسانی مانند فراتاش و ساعت سنگی واقع شده‌اند.

 

استاندار کرمانشاه در حاشیه این بازدید عنوان کرد: هرسین از شهرهای خوش آب و هوا و با مزیت گردشگری استان کرمانشاه است.

 

وی افزود: سراب تاریخی هرسین، پارک مجاور آن و همچنین خانه گلیم از ظرفیت‌های ممتاز گردشگری این شهر محسوب می‌شوند که باید از آن ها برای رونق گردشگری و اقتصادی این منطقه به خوبی استفاده کرد.

 

دکتر صحرایی همچنین از طرح ایجاد یک مسیر گردشگری در خیابان منتهی به مجموعه تاریخی سراب هرسین استقبال کرد.

 

 بازدید از تالار ملل و سینمای هرسین

 

پروژه تالار ملل و سینمای این شهر از دیگر طرح‌های مورد بازدید استاندار کرمانشاه بود‌.

 

تالار ملل هرسین از جمله پروژه های فرهنگی مصوب سفر رهبر انقلاب است که از سال ۹۶ ساخت آن توسط وزارت ارشاد آغاز شده است.

 

این پروژه در ۱۸۵۰ متر زیربنا ساخته شده که شامل سالن اصلی با ظرفیت ۵۰۰ نفر و همچنین یک سالن گالری است و از ۶۷ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است.

 

 دکتر صحرایی از آخرین وضعیت پروژه بازسازی سینمای هرسین با ظرفیت ۲۰۰ صندلی هم بازدید کرد.

 

استاندار کرمانشاه تالار ملل و سینمای هرسین را دو پروژه فرهنگی بسیار ارزشمند برای مردم هرسین توصیف کرد که سرانه فرهنگی این شهر را به بالاتر از سرانه کشوری ارتقاء می دهد.

 

 وی در ادامه با تاکید بر ضرورت رفع سریع مشکلات قانونی پروژه تالار ملل، افزود: مدیران شهرستان باید با اولویت منافع مردم درباره زمین طرح به یک توافق پایدار برسند و پروژه را با کمک اعتبارات سفر رئیس جمهور و وزارت ارشاد تکمیل و به بهره برداری برسانند.

 

 دکتر صحرایی در مورد طرح نوسازی سینمای هرسین هم گفت: این پروژه مدت ها راکد بوده و پس از اجرای طرح نوسازی در مجموع از پیشرفت فیزیکی ۹۰ درصدی برخوردار است.

 

  اعتبار طرح سینمای انقلاب هرسین در ۱۴۰۱ یک میلیارد تومان و برای تکمیل نیازمند پنج میلیارد تومان است که مقرر شد با کمک اداره فرهنگ و ارشاد این اعتبار تامین شود و پروژه در سال جاری به بهره برداری برسد.

 

 بررسی آخرین وضعیت زمین چمن و پیست هرسین

 

 همچنین استاندار کرمانشاه از پروژه نوسازی مجموعه ورزشی هرسین شامل زمین چمن مصنوعی، پیست دو میدانی و تجهیزات استخر آن بازدید کرد.

 

 زمین چمن مصنوعی هرسین اکنون آماده است اما به دلیل ناآماده بودن پیست دو میدانی، این چمن هم امکان استفاده ندارد زیرا سنگریزه های اطراف زمین سبب از بین رفتن آن می شود. پیست دومیدانی و روشنایی محوطه آن نیز ۴ میلیارد بودجه لازم دارد که از سوی کمیته برنامه ریزی شهرستان، اعتبار ۲ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته و مقرر شد تامین باقی مانده این اعتبار از سوی استانداری پیگیری شود.

 

 تاکید بر تکمیل مصلا

 

 طرح توسعه مصلای هرسین آخرین پروژه ای بود که استاندار در این سفر کاری بازدید کرد. این طرح از ۵ سال پیش راکد است اما قرار شد پیگیری‌های لازم برای تامین اعتبار و تکمیل آن صورت گیرد.

 

 کتیبه بیستون(بیستون بزرگ‌ترین سنگ‌نوشته جهان)، تپه گنج‌ دره (چیا خزینه)، گور دخمه‌های اسحاق‌وند، دخمه شمس‌آباد، مجسمه هرکول، قلعه هرسین، قلعه دزبر، قلعه سرماج، فرهادتراش بیستون،‌ فراتاش هرسین، حوض سنگی(حوض ساعت)، طاق سنگی، پلکان سنگی، تخت شیرین، دیوار ساسانی، پل خسرو، بنای ساسانی، پل چهر و سرستون‌های بیستون تعدادی از آثار باستانی مطرح شهرستان هرسین هستند.

 

طبق تحقیقات باستان شناسان اروپایی، گنج‌ دره حدود ۱۱ هزار سال قدمت دارد و برای اولین بار مردم این منطقه حیوان را اهلی کرده اند و دست به کشت غلات زده اند؛ نخستین ظروف سفالی ایران زمین هم در شهر هرسین ساخته شده است.