پایگاه خبری تحلیلی دیوانگاه13:18 - 1402/02/27

تلنگری به بزرگی تاریخ باستان در خصوص حجاب

یادداشتی در خصوص نوشته قابل تأمل و برای اولین بار توسط ستاد احیا امر به معروف و نهی از منکر شهرداری بر روی عرشه پل: « از 3000 سال قبل آثار باستانی حجاب نماد شرف و بزرگ‌زادگی زن ایرانی بوده است»

به گزارش دیوانگاه به نقل از  مرصاد،  در یک روز مثل روزهای عادی در حال رانندگی بوده و در هیاهوی شهر غرق‌شده بودم، هیاهویی که هر گوشه و کناری من و دیگران را به ورطه‌ی روزمرگی کشانده و تفکر را به بهانه‌های مختلفی از هرکسی ممکن است گرفته باشد.

در میان افکار متعدد روزمرگی که در حین رانندگی داشتم به‌یک‌باره تصویری جالب بر روی عرشه‌ی یک پل نظرم را جلب کرد. نوشته‌ای بزرگی و واضح که بسیار متفاوت از روزمرگی‌ها و نوشته‌های تبلیغاتی، فرهنگی و ... در سطح شهر بود. آن نوشته متفاوت این بود: «از 3000 سال قبل آثار باستانی حجاب نماد شرف و بزرگ‌زادگی زن ایرانی بوده است» که توسط ستاد احیا امربه‌معروف و نهی از منکر شهرداری نشر و نصب‌شده بود.

در ابتدا با دیدن این جمله بیشتر بُعد منفیِ آن به ذهن متبادر شد، یعنی چه حجاب نماد شرف بوده، آن‌هم از 3000 سال قبل؟ یعنی بی‌حجابی یا بدحجابی نماد نوکران و کنیزان بوده؟ پس چطور بعضی افراد در حال حاضر بدحجابی را نشانه نوگرایی و برتر بودن می‌دانند؟

پیشنهاد نویسنده به خواننده این مطلب این است که، تفکر و تأمل روی این جمله را به‌جای جبهه گرفتن بی‌جا و مقفول(قفل‌زده شده) گذاشتن ذهن انتخاب کنند و به دنبال سندیت این مطلب باشند. 

یک تصویر جالبی که بیشتر تلنگر ذهن را بیشتر می‌کند، تصاویر آثار باستانی است که در گوشه‌های این تابلو نقش بسته بود، تصویر از زنان اشراف باستان که حجاب کامل را برای خود برگزیده بودند.

اما نتایج تحقیق مختصری که انجام داده شد صحه‌ای بر این مطلب بود، مبین این بود که حجاب نماد شرف و بزرگ‌زادگی است. ویل دورانت مورخ و فیلسوف آمریکایی در نخستین جلد کتاب تاریخ تمدن صفحه ۵۵۳ درباره ایران باستان و هخامنش پیش از اسلام  می‌نویسد: « زنان طبقات بالای اجتماع جرئت آن را نداشتند که جز در تخت روان روپوش دار از خانه بیرون بیایند و هرگز به آنان اجازه داده نمی‌شد که آشکارا با مردان رفت‌وآمد کنند و زنان شوهردار حق نداشتند هیچ مردی غریبه‌ای - ببینند». ویل دورانت معتقد است این ایرانیان بودند که بر فرهنگ اسلام تأثیر گذاشته و حجاب سخت‌گیرانه را به اسلام تحمیل کردند! او در جلد 11 صفحه 112 این کتاب می‌گوید: «ارتباط عرب با ایران موجب رواج حجاب در قلمرو اسلام بود...».

جا دارد ضمن تشکر از مسبب تلنگر ایجاد شده یعنی ستاد احیا امر به معروف و نهی از منکر شهرداری، برای تأمل و مطالعه شمارا دعوت به خواندن این مطلبی که توسط مرصادنیوز در فروردین‌ماه منتشر شده دعوت می کنم.