تضییع دسترنج پیازکاران هرسینی و جولان دلالان/ مشکل نبود سردخانه و انبارهای فنی کی مرتفع میشود

سرویس: اخبار هرسینکد خبر: 30715|22:04 - 1400/06/19
نسخه چاپی
تضییع دسترنج پیازکاران هرسینی و جولان دلالان/ مشکل نبود سردخانه و انبارهای فنی کی مرتفع میشود
اگر تنها یک انبار فنی و سردخانه ای در شهرستان وجود داشت کشاورزان می توانستند حداقل محصولات مازاد را تا مدتی نگهداری کنند که قیمت متعادل شود ولی متأسفانه هیچ سردخانه و حتی صنایع تبدیلی برای فرآوری این محصولات در هرسین وجود ندارد.

،به گزارش خبرنگاردیوانگاه، بخش کشاورزی بیشترین آسیب را در سال‌های اخیر با نبود زیرساخت‌های نگهداری و فرآوری محصولات کشاورزی متحمل شده است و اغلب محصولات کشاورزان در زمان برداشت یا از بین رفته یا اینکه خوراک دام می‌شود و یا توسط دلالان در هنگام برداشت با قیمت های پایین خریداری میشود.

 

پیاز قرمز یکی از محصولاتی است که بدون رعایت الگوهای کشت در هرسین توسط کشاورزان کاشته میشود به امید اینکه قیمت بالاتری در بازار داشته باشد  ولی هر ساله در هنگام برداشت این محصول به دلیل نبود سردخانه و مکان هایی برای نگهداری محصولات کشاورزی در شهرستان توسط دلالان به قیمت های پایین خریداری میشود که این موضوع  کشاورزان را  دچار ضرر و زیان می کند..

اگر تنها یک انبار فنی و سردخانه ای در شهرستان  وجود داشت کشاورزان می توانستند حداقل محصولات مازاد را تا مدتی نگهداری کنند که قیمت متعادل شود ولی متأسفانه هیچ سردخانه و حتی صنایع تبدیلی برای فرآوری این محصولات در هرسین وجود ندارد؛ در نتیجه کشاورزان ترجیح می‌دهند تولید خود را در سال بعد کاهش دهند تا دیگر دغدغه و نگرانی، بابت ضررهای احتمالی نداشته باشند..

 

مهندس یاری پور رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان هرسین در گفتگو با دیوانگاه اظهار داشت: پیاز یکی از محصولات برند در شهرستان است که بازار پسندی بالایی دارد و البته مقدار قابل توجهی هم از این محصول به استان های همجوار صادر میشود.

وی افزود: امسال در شهرستان هرسین حدود 360هکتار سطح زیر کشت داشته ایم که پیش بینی برداشت 20هزار تن پیاز را داریم و این در حالی است که نسبت به سال گذشته حدود 5تن در هکتار افزایش عملکرد داشته ایم.

 

رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان خاطرنشان کرد: پیاز تولید شده در شهرستان به دلیل انجام آزمایش های محصولات سالم بر روی آن گواهی سلامت را دریافت کرده است و این به دلیل کاهش استفاده از کود و سموم و استفاده از کود های دامی است.

 

باری پور اظهار داشت: متاسفانه یکی از مشکلاتی که در فصل برداشت محصولات کشاورزی گریبانگیر کشاورزان عزیز است موضوع عرضه و نگهداری آنهاست  که البته در این خصوص راهکارهای بلند مدت و کوتاه مدت داریم.

 

وی افزود: در خصوص راهکارهای کوتاه مدت ایجاد یک بازارچه عرضه مستقیم محصولات در شهرستان هرسین است که نه فقط در بحث پیاز بلکه بتوانیم سایر محصولات را نیز در هنگام برداشت به صورت مستقیم عرضه کنیم که این باعث میشود سود فروش به جیب خود کشاورز برود..

 

این مسئول تصریح کرد: راهکار دوم و بلند مدت آن ایجاد صنایع سردخانه ای و تبدیلی است که متاسفانه این موضوع هم تا کنون در شهرستان هرسین محقق نشده است و از طرفی موانعی که بر سر راه ایجاد آنهاست (از جمله تسهیلات با سود بالا و ضمانت های بانکی میلیاردی) مانع از اینجا این صنایع است.

 

یکی از مشکلات اساسی بخش کشاورزی نبود الگوی کشت و زیرساخت های نگهداری و فرآوری این محصولات است که در سال‌های اخیر دولت در سالهای گذشته اقدامی در راستای رفع موانع ایجاد از صنابع در شهرستان هرسین انجام نداده ضمن آنکه عدم حمایت دولت  باعث شده تمایل زیادی هم از سوی سرمایه گذاران  برای ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی وجود نداشته باشد.

 

مهندس احسان قربانی کارشناس ارشد کشاورزی در گفتگو با دیوانگاه اظهار داشت: در بحث محصول پیاز و کاشت آن در شهرستان هرسین مشکلات فراوانی وجود دارد که ما فقط به برخی از آنها اشاره می کنیم، مشکل اول که تا حدودی هم نوسان قیمت پیاز را تحت تأثیر قرار می دهد زمان برداشت این محصول است.

وی افزود: متاسفانه برخی از کشاورزان برای عرضه محصول خود در زمان گرانی بازار اقدام به برداشت زود هنگام آن می کنند که این کار مشکلاتی را در پی دارد، فاصله آخرین آبیاری تا زمان برداشت پیاز باید 20روز باشد که اغلب کشاورزان به دلیل عرضه سریع محصول به بازار یک هفته بعد از آخرین آبیاری اقدام به برداشت می کنند.

 

این کارشناس کشاورزی خاطرنشان کرد: این موضوع باعث میشود پیاز برداشت شده در زمان کوتاهی به دلیل وجود رطوبت موجود در آن جوانه بزند ولی اگر پس از 20روز از آخرین آبیاری برداشت شود و از طرفی مکان مناسبی برای نگهداری آن وجود داشته باشد تا 6ماه هیچ آسیبی نمی بیند و کشاورز می تواند بنا به نیاز بازار و به صورت مستفقیم آن را به بازار عرضه کند..

 

قربانی اظهار داشت: وجود سردخانه و صنایع نگهداری میتواند نقش بسزایی در نحوه عرضه محصول به بازار داشته باشد و در کنار این موضوعات سود حاصل از برداشت محصول به جیب خود کشاورز می رود.

.

به گزارش دیوانگاه : طی سالیان گذشته از سوی ادارات متولی در شهرستان مجوز ساخت و راه اندازی 5واحد سردخانه ای در شهرستان هرسین صادر شده است که متاسفانه سود بالای تسهیلات و ضمانت های بانکی مانع از رغبت سرمایه گذاران به ایجاد این صنایع در شهرستان شده است که امیدواریم با پیگیری مسئولین ارشد شهرستان و استان و نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی این مشکلات مرتفع شود.