پایگاه خبری تحلیلی دیوانگاه13:47 - 1394/08/14
پیگیری مشکلات پروژه نیمه تمام در هرسین/

انتظار مساکن مهر هرسین برای تکمیل/ تبدیل یک شهر به قبرستانی از سازه های نیمه کاره

پروژه های مسکن مهر از جمله طرح های نیمه تمام در شهرستان هرسین است که به دلایلی نا معلوم مورد بی مهری قرار گرفته و متقاضیان این طرح امید چندانی به ساخت آنها ندارند.

به گزارش خبرنگار دیوانگاه، پروژه های مسکن مهر در شهرستان هرسین از جمله پروژه های نیمه تمامی است که امروزه در اما و اگر های بودجه ای دولت گیر کرده است.  بی مهری نسبت به این پروژه ها در سال های اخیر جوی از ناامیدی را در بین متقاضیان به وجود آورده که حتی برخی از آنها دیگر قید خانه دار شدن را از این طریق زده اند.

 

سابقه تاسیس مسکن مهر در شهرستان هرسین به سال 88 بر می گردد که با حضور وزیر مسکن و شهرسازی دولت قبل پروژه 59واحدی مهر فرهنگیان کلید خورد. البته این پروژه تا پایان سال 92به اتمام رسید و بعد از آن دیگر پروژه ها به ترتیب در هرسین کار خود را آغاز کردند.

 

تعداد سازه های مسکن مهر در شهرستان هرسین 1154 واحد است که از این تعداد 328 واحد مسکن مهر (مهر شهر و مشاغل آزاد) و  203واحدی دادگستری، 59واحدی مهر فرهنگیان، 256واحدی بیستون، 28واحدی مهر گلستان، 160واحدی گل دشت بهزیستی(1)، 120واحدی گل دشت بهزیستی(2) است.

 

البته از این تعداد تا کنون دو پروژه 59واحدی مهر فرهنگیان و 28واحدی مهر گلستان و همچنین 120واحد از پروژه مسکن مهر دادگستری تکمیل و تحویل متقاضیان داده شده ولی سرنوشت مابقی با پیشرفتی فیزیکی بین 25تا 70درصد در اما و اگر های بین تعاونی ها و پیمانکاران باقی مانده است.  در این بین هم به نظر می رسد دولت اصرار چندانی بر تکمیل هر چه سریعتر این پروژه ها ندارد.

 

 

فرماندار هرسین: مشکل پروژه مسکن مهر هرسین

 

یاور محمدی فرماندار شهرستان هرسین در گفتگو با خبرنگار دیوانگاهدر این خصوص اظهار داشت: دولت به وظیفه خود در قبال پروژه های مسکن مهر چه با اعطای زمین و چه با ارائه تسهیلات عمل کرده است.

 

وی افزود: در برخی پروژه ها همانند مسکن مهر دادگستری و آن هم در بخشی از پروژه به دلیل همکاری تعدادی از متقاضیان در جهت تأمین آورده مشکلات آنها مرتفع شد و واحد های آنها تحویل داده شد ولی مابقی به دلیل ارائه نکردن آورده با مشکل مواجه هستند.

 

فرماندار شهرستان هرسین در ادامه خاطرنشان کرد: در خصوص پروژه مسکن مهر مشاغل آزاد شهرستان هرسین با 328واحد، دولت به تعهد خود در واگذاری زمین عمل کرده است.  طرف حساب هم تعاونی به نیابت از متقاضیان با پیمانکار است و در این پروژه هم مشکل بر سر تامین آورده اعضاء با پیمانکار است.

 

محمدی اظهار داشت: از طرفی چون در این پروژه تعهدی برای دادن آورده از سوی متقاضی وجود نداشته این مشکلات همچنان پابرجاست ولی در جاهایی که دولت یک طرف قرار بوده به تعهد خود عمل کرده و در آنجا مشکلات کمتری وجود دارد.

 

وی افزود: پروژه های مشاغل آزاد که پیشرفت اندکی داشت و همچنین پروژه 256واحدی بیستون که متأسفانه به علت عدم وجود متقاضای بلاتکلیف مانده بود به بنیاد مسکن واگذار شده و قرار شد که این پروژه ها جهت فروش به بخش خصوصی واگذار شود و از قالب مسکن مهر برون آید.

 

 

فرماندار هرسین در پایان خاطرنشان کرد: علت عمده عدم پیشرفت مسکن مهر در هرسین نبود آورده توسط متقاضیان است و در هر حال دولت حاضر است با همکاری متقاضیان و ارائه تسهیلات این پروژه های نیمه کاره را تکمیل کند.

 

به گزارش دیوانگاه، با توجه به اینکه هرسین اولین تحویل دهنده پروژه های مسکن مهر در سطح استان بوده (مهر فرهنگیان و 28واحدی مهر گلستان) به نظر می رسد افت پیشرفت های فیزیکی  پروژهای دیگر مسکن مهر شهرستان و مشکلات به وجود آمده  چیزی فراتر از یک اختلاف بین پیمانکار و تعاونی ها باشد که این امر نیاز به نظارت بیشتر و حمایت مضاعف دولت دارد چرا که هدف از ایجاد مسکن مهر تامین سرپناه برای اقشار کم در آمد بود.

 

گفتنی است در حال حاضر 5پروژه مسکن مهر در سطح شهرستان هرسین وجود دارد که به علل متفاوت نیمه تمام رها شده اند و این شهر را به قبرستانی از سازه های نیمه کاره تبدیل کرده است.

تصاویر تکمیلی: