پایگاه خبری تحلیلی دیوانگاه10:10 - 1394/10/01
یادداشت/

هرسین شهر درختان خرمالو

هرساله با فرارسیدن فصل پاییز و در اواسط این فصل با خزان برگهای درختان بر روی شاخه های درختان شهر میوه های نارنجی رنگ خرمالو خود نمایی می کنند

به گزارش خبرنگار دیوانگاه//یادداشت//هرساله با فرارسیدن فصل پاییز و در اواسط این فصل با خزان برگهای درختان بر روی شاخه های درختان شهر میوه های نارنجی رنگ خرمالو خود نمایی می کنند که رنگ نارنجی آن بخاطر بتا کاروتن یا پیش ساز ویتامینAمی باشد.

خرمالو یکی از درختان مورد علاقه مردمان دیار ماست که معمولا در اکثر خانه های محلات شهر سر از پس دیوار براورده است. علاقه همشهریان به کاشت این درخت در منازل خود باعث شده است دیدن میوه های خرمالو به عنوان چشم اندازی متداول در شهرمان تبدیل شود.پر ثمر بودن، سابقه تاریخی کاشت، عدم نیاز به سم پاشی و مراقبت خاص ، ارگانیک بودن میوه تولیدی، و رسیدن میوه در فصلی که اکثر میوه های تابستانی دیگر وجود ندارند از دلایل علاقه شهروندان به کاشت این درخت است.

خرمالو اصالتا ميوه چين باستان است که در دهه 1880 ميلادي، از ژاپن به آمريکا برده شد و در کاليفرنيا، جايي که صدها گونه از درختان ميوه از سراسر دنيا در آن وجود دارد، پرورش يافت و ‌کم‌کم به جهانيان معرفي شد.

دكتر غلامرضا امين متخصص فارماكوگنوزي معتقد است خرمالو، ميوه‌اي سرشار از پکتين است که نقش بسزايي در کاهش کلسترول خون دارد. بنابراين کساني که کلسترول خونشان بالاست و مي‌خواهند به يک روش طبيعي آن را کنترل کنند، مي‌توانند در فصل پاييز از خرمالو کمک بگيرند. به علاوه، اين ميوه خوش‌مزه، مقادير قابل‌توجهي ويتامين‌هايAوC، کلسيم، پتاسيم و منيزيم دارد كه وجودشان مي‌تواند به هضم هرچه بهتر غذا، تقويت بينايي و بهبود عملكرد سيستم ايمني بدن كمك كند. شايد بد نباشد بدانيد که خرمالو تقويت‌کننده معده است، اسهال را برطرف مي‌کند، باعث نرمي سينه مي‌شود، کم‌خوني را رفع مي‌کند و اشتهاآور خوبي هم هست. خرمالو، به اندازه توت‌فرنگي آنتي‌اکسيدان دارد و به همين دليل، شما مي‌توانيد براي جوان‌سازي و شاداب‌سازي پوستتان، روزي نيم ساعت پوست خرمالو را روي صورتتان قرار دهيد. باید یاد اور شد که خرمالو ميوه‌اي شيرين و پرکالري است که يک عدد درشت آن، حدود 80 کيلوکالري انرژي دارد و شما بايد براي سوزاندن اين مقدار انرژي، نزديک به 28 دقيقه راه برويد.

وی تاکید دارد که اگرچه خرمالو خواص بسيار زيادي دارد، اما خوردن بيشتر از 1 تا 2 عدد از آن در روز توصيه نمي‌شود. ضمن اينکه خوردن همين مقدار از خرمالو هم براي کساني که به يبوست مبتلا هستند، مناسب نيست؛ چون تانن موجود در آن يبوست را تشديد مي‌کند.پزشکان  انسداد روده يکي از شايع‌ترين عوارض مصرف فراوان خرمالو است که خيلي از مردم، به خصوص در نواحي شمالي کشور، در فصل خرمالو (يعني پاييز) از آن رنج مي‌برند؛ به طوري كه در برخي موارد انجام جراحي تنها راه چاره به حساب مي‌آيد و همين موضوع نگراني‌هايي را براي متخصصان ايجاد كرده است. چون خرمالو، ميوه راحت‌الحلقومي است و مردم، مثل سيب يا گلابي آن را خوب نمي‌جوند و حتي در بسياري از موارد، آن را نجويده قورت مي‌دهند. بنابراين، تکه‌هاي له‌نشده خرمالو کم‌کم در انتهاي روده کوچک جمع و باعث انسداد آن مي‌شوند. به علاوه، تانن موجود در خرمالو هم مي‌تواند به عنوان عاملي براي انسداد روده محسوب شود.

شما مي‌توانيد آنها را به محض نارنجي شدن از درخت چیده و در دماي گرم اتاق در يک سيني قرار دهيد تا برسند خرمالوهاي گس را ورقه‌ورقه کنيد و داخل يک سيني بچينيد و آنها را روي بخاري بگذاريد تا خشک شوند و اين ميوه خشک پرخاصيت را به عنوان يک ميان وعده مغذي ميل کنيد.

علاوه بر خواص غذایی و دارویی خرمالو وجود درختان خرمالو و میوه های زیبای ان باعث بوجود امدن یک تابلوی زیبای در سطح شهر شده که زیبایی بصری ان روح را نوازش داده ودر لطافت بصری محیط موثر است.

 

نویسنده: فردین نوری