پایگاه خبری تحلیلی دیوانگاه14:26 - 1394/12/06

بررسی روش های تبلیغات انتخاباتی نامزدهای مجلس شورای اسلامی در هرسین

در مقوله انتخابات و تبلیغات انتخاباتی باید اصولی را مراعات کرد که این اصول بر امیال و خواسته های شخصی و جناحی حاکم بوده و نباید به فراموشی سپرده شود.

به گزارش خبرنگار دیوانگاه، ماده ۵۶  قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی تصریح می‌کند: فعالیت تبلیغات انتخاباتی نامزدهای نمایندگی هشت روز قبل از روز اخذ رأی (مرحله اول و دوم) آغاز و تا بیست و چهار ساعت قبل از اخذ رأی ادامه خواهد داشت.تبلیغ انتخاباتی کاندیداها پیش از شروع زمان تعیین شده غیر قانونی است.


این روزها با گرم شدن تنور انتخابات و اغاز مهلت قانونی تبلیغات انتخاباتی در گوشه و کنار شهرستان شور و هیجان خاصی در بین مردم و در حمایت از کاندیدای مورد علاقه خود مشاهده می شود که هر یک در پی موجه جلوه دادن کاندیدای مورد نظر خود هستند.


در این بین و در بازار داغ تبلیغات کاندیداها برای کسب کرسی مجلس شورای اسلامی رفتارهای بعضأ قابل توجه و تأمل دیده می شود که برخی از این رفتار ها تأسفبار و برخی دیگر در نوع خود جالب است و البته از دید رسانه ها دور نمانده و سوژه می شوند.


شام و نهار انتخاباتی


این روزها اخباری از گوشه و کنار حوزه انتخابیه هرسین، صحنه و کنگاور به گوش مردم می‌رسد که فلان کاندیدا در فلان منطقه به تعدادی از اهالی شام یا ناهار می‌دهد که برخی از این هزینه‌ها را حامیان آن‌ها می‌پردازند و برخی هم از جیب مبارکشان پرداخت می‌نمایند.


هر چند این شام و نهار دادن ها کاری تکراری برای اغلب کاندیداها شده است اما تا کنون این سوال در ذهن مردم ایجاد نشده که این هزینه ها از کجا می آید و به فرض پرداخت شدن از طرف افراد آیا اینها توقعی در این خصوص ندارد.


وعده و وعید های بدون پشتوانه


از جمله دیگر مواردی که در بحث تبلیغات انتخاباتی وجود دارد بحث وعده و وعید های آنچنانی است که با فرض این که کاندیدها در صورت موفقیت چه میزان از توقعات را برآورده کنند و آیا اصلأ وقتی برای پیگیری وعده و وعیدهایی که به مردم داده اند باقی می ماند.


متأسفانه شنیده می شود در برخی جلسات شبانه برخی افراد در حمایت از یک کاندیدها شرط پشتیبانی خود را دستیابی به شغل های کلیدی عنوان کرده اند که این مسئله جای تأسف دارد.


در این خصوص جا دارد توجه کاندیدهای محترم را به بیانات رهبر معظم انقلاب در این باره جلب کنم ، معظم له می فرماید: «من به نامزدهای گوناگون عرض می کنم جوری حرف بزنید که اگر سال آینده نوار امروز شما را جلوی خودتان گذاشتند یا پخش کردند، شرمنده نشوید؛ جوری وعده بدهید که اگر چنانچه آن وعده را بعداً به رخ شما کشیدند، مجبور نباشید تقصیر را گردن این و آن بگذارید که نگذاشتند، نشد. کاری را که میتوانید انجام دهید، وعده بدهید.


تخریب و سیاه نمایی
تخریب و سیاه نمایی در این روزها هم بازار گرمی را به خود اختصاص داده که البته این غیر از رجز خوانی کاندیدها برای یکدیگر است و شاید این مطلب را یکی از رویدادهای روز مره کاندیدها به خصوص در بحث سخنرانی های عمومی دانست.

 نمونه ای از این سیاه نمایی ها را می توان در انتشار عکس یک کاندید توسط طرفدارانش در شبکه های اجتماعی عنوان کرد که  از اختصاص ندادن مکانی برای تبلغات به آنها اظهار گله مندی کرده بودند  که البته این موضع با واکنش فرماندار هرسین مواجه شد.

کاندیدای مورد نظر در قسمت های از شهرستان اقدام به برپایی چادر مسافرتی کرده بود غافل از اینکه شخص مورد نظر و ستاد سیارش  با یک ماشین مدل بالا در شهرستان دیده می شود که مشغول پیاده کردن وسایل کار خود است.

از جمله دیگر بی اخلاقی هایی که بهتر است نام آنرا تخریب بگذاریم انتشار یک شب نامه در سطح فضای مجازی و در تخریب از یک ککاندیدها بود که تقریبأ جدیدترین نوع تخریب در روز های گذشته است که امیدواریم مسئولین پیگیر این مشائل باشند.

البته بایستی به همه این موارد بحث تخریب اموال عمومی، تخریب تبلیغات کاندیدها توسط طرفداران یکدیگر، کارناوال های خیابانی، دیوار نویسی و ... را اضافه کرد که آثار این درد فرهنگی را بر چهره شهر تا سالیان متمادی ماندگار می کند.

به هر حال به نظر می رسد در مقوله انتخابات و تبلیغات انتخاباتی باید اصولی را مراعات کرد که این اصول بر امیال و خواسته های شخصی و جناحی حاکم بوده و نباید به فراموشی سپرده شود و البته که اخلاق حلقه مفقوده در تبلیغات انتخاباتی است.