پایگاه خبری تحلیلی دیوانگاه15:14 - 1395/01/02
به بهانه روز جهانی آب/

بحران آب یا بحران مدیرت؟!

در این که ایران در زمینه منابع آب شیرین شدیدا تحت فشار است، شکی نیست، اما نکته اینجاست که مسائلی مانند مدیریت بهینه منابع آب شیرین، و بهره‌وری مصرف آب در بخش کشاورزی کاملا مغفول واقع شده است.

به گزارش خبرنگار دیوانگاه،//یادداشت//در این که ایران در زمینه منابع آب شیرین شدیدا تحت فشار است، شکی نیست، اما نکته اینجاست که مسائلی مانند مدیریت بهینه منابع آب شیرین، و بهره‌وری مصرف آب در بخش کشاورزی کاملا مغفول واقع شده است.

هرچند کمبود بارش در سال آبی گذشته، موجب شد یکی از خشک‌ترین تابستان‌های اقلیم کشورمان رقم خورده و هُرم نفس‌های بحران خشکسالی برای بسیاری‌مان دلهره آفرینی کند اما کارکرد مسئولان نشان داد ‌از این موج نگرانی، هیچ سهمی به ایشان نرسیده و حتی وعده شدت گرفتن بحران آب در سال‌های پیش روی هم نتوانسته آرامششان را برهم بزند.

تابستان سال گذشته  و  کمبود آب فرصتی بود جهت تامل در هشدارها و بازگشت به چرخه صرفه جویی و اینکه بهتر بفهمیم جمله آب یک نعمت و مایه حیات است یعنی چه؟!

سال گذشته هر روز خبرهایی از گوشه و کنار استان و حتی کشور مربوط به خشک شدن دریاچه ها و رودها و چشمه ها به گوش می رسید تا اینکه نوبت به هرسین رسید و آب سراب شهرستان به میزان نگران کننده ای  کاهش یافت و البته در کنار این نگرانی عدم وجود یک نسخه جایگزین بود که نگرانی ها را دوچندان می کرد.

تیترهایی که یکی پس از دیگری بر صفحه سایت ها ظاهر می شد از نفس های به شماره افتاده یکی از قدیمی ترین پارک های ایران تا خشکی سراب هرسین و مشکلات کم آبی در روستاها و تانکرهایی که جوابگوی نیاز روستاها نبود و در نهایت چاه هایی که بلای جان سفره های زیرزمینی شد.

اما امروز و با وجود پشت سر گذاشتن آن همه بحران در زمینه آب و با افزایش چشمگیر بارش ها آنچه که ذهن ها را به خود مشغول می کند این است که برای جمع آوری فاضلاب های خانگی هرسین که بارها موضوع آن مطرح شده است چه میزان بودجه نیاز است و مگر برای ساخت یک سد و طرح مطالعاتی آن چه میزان هزینه بردار است که امروز مسئولین ناباورانه بایستی چشم خود را بر روی واقعیتی به اسم هدر رفت میلیونها لیتر آب شیرین در شهرستان ببندند یا اینکه مشکل به نبود مدیریت بر می گردد.

با توجه به مطالب عنوان شده به نظر می رسد بحرانی که امروز دامنگیر شهرستان هرسین شده چیزی فراتر از یک مسئله به عنوان بحران آب است چرا که با ذخیره سازی آب سراب و حتی آب های سطحی و فصلی دیگر در پشت یک سد می توان نیاز آبی شهرستان را تا حد صد در صد مرتفع ساخت و البته راه حل های جایگزین هم نیاز به پیگیری دارد.