پایگاه خبری تحلیلی دیوانگاه21:05 - 1395/04/05
یادداشت//

صبر پدرانه مردم هرسین را به تماشای تئاتر کشاند

خالقین پدرانه شاید باور نمی کردند وقتی اثرشان بر روی صحنه برود با اجرای 10روزه مخاطبانی را برای خود دست و پا کند و مردم در گوشه و کنار شهر از اجرای خوب و بازی نزدیک به واقعیت هنرمندان این اثر نقل کنند.

به گزارش خبرنگار دیوانگاه//یادداشت// هنر پدیده‌ای است که از دیرباز نقشی بسزا در زندگی انسان دارد و تاثیر این موضوع چنان بوده است که همراه بسیاری از صاحب‌نظران و اندیشمندان در ادیان و مکاتب مختلف از آن به عنوان وسیله‌ای کارآمد و موثر در جهت ترویج و تبلیغ اندیشه‌ها و رفتار مورد نظر خود از آن استفاده کرده‌اند.

 

این روز ها برای جذب مردم به هنر  و به خصوص هنر تئاتر راهکارهای زیادی وجود دارد که یکی از این راهکارها، اجرای نمایشنامه های با محتوا با رویکردی اجتماعی برای تماشاگران توسط هنرمندان این رشته است.

 

شاید برداشت های غلط از هنر توسط خود هنرمند در هرسین تا به حال نتوانسته آن جایگاه اصلی هنرمند را به وی باز گرداند و به قول معروف از هر دو طرف بام افتاده ایم، به این معنی که یک نوع گسستگی در اجرای برنامه های گذشته که هنر را صرفأ در اجراهای اغلب با رویکرد فرنگی و بعضأ سیاسی می دید و در کنار آن کارهای طنزی که اغلب به صورت فی البداهه و صرفأ برای خنداندن مخاطب به اجرا در می آمد ، مردمی که هنر هرسین را صرفأ در طنز می بینند و از همه مهمتر نبود قسمتی به اسم هیئت نظارت با رویکری ایرانی اسلامی همه و همه آسیب هایی است که مقوله هنر را در هرسین تحت الشعاع قرار داده بود.

 

این روز ها  اثری در سالن فرهنگ و هنر هرسین با محتوایی اجتماعی و مذهبی در حال اجراست که به شکل قابل توجهی الفتی دوباره بین اهالی فرهنگ و هنر با مردم شهرستان ایجاد کرده است.

 

خالقین پدرانه شاید باور نمی کردند وقتی اثرشان بر روی صحنه برود با اجرای 10روزه مخاطبانی را برای خود دست و پا کند و مردم در گوشه و کنار شهر از اجرای خوب و بازی نزدیک به واقعیت هنرمندان این اثر نقل کنند و این نیست مگر پر کردم خلأهای گذشته و تلاش در جهت ارضای نیاز مخاطب و آن بهرمندی از هنری فاخر که  ارتباطی قابل تحسین را ایجاد کرده است.

 

در روزگاری که شاید درصد پایینی از افراد برای تماشای تئاتر برنامه‌ریزی می‌کنند و متاسفانه هنوز عامه مردم با تئاتر ارتباط برقرار نکرده‌اند این میزان استقبال مردم هرسین از اثر پدرانه نشانه آشتی آنها  به خصوص درعرصه تئاتر است.

 

از دیگر واقعیت های بحث هنر در هرسین نبود زیرساخت لازم است در واقع این  هنرمندان هستند که هنر را سر پا نگه‌داشته‌اند اما همان‌گونه که هنرمندان با مشکلات زیاد خود برای بقای تئاتر تلاش می‌کنند انتظار دارند مسئولین به مشکلات آن‌ها هم توجه کنند.

 

شاید امروز با ایجاد چهارچوبی در فضای فرهنگ و هنر شهرستان بتوانیم امیدوار باشیم که ظرفیت های هنری در شهرستان به سمت شکوفایی و ایجاد خلاقیت پیش برود و به نظر می رسد آنچه که امروز نمودش را در تئاتر پدرانه و ارتباط مردم به هنر به وضوع دیدیم جبران سه مقوله نیاز سنجی، طبع مخاطب و فرهنگ منطقه است که می تواند هنرمند را در ادامه مسیر موفق تر کند.