پایگاه خبری تحلیلی دیوانگاه11:02 - 1395/08/16
یادداشت//

حیازدایی و اخلاق زدایی نتیجه برخورد نا صحیح با شبکه های اجتماعی

امروزه از شبکه های اجتماعی مجازی به عنوان مهمترین و خطرناک ترین سلاح تهاجمی دشمن در عرصه جنگ نرم می توان یاد کرد.

به گزارش دیوانگاه//یادداشت//گسترش استفاده از شبکه های اجتماعی در بین جوانان بنیان خانواده ها را تهدید کرده و زمینه گسترش روابط غیر اخلاقی و خارج از چارچوب را فراهم آورده است.

 

استفاده از این شبکه ها این روزها به شدت افزایش یافته و حضوری کوتاه در این شبکه ها عمق فاجعه رخ داده را نشان می دهد؛ دخترانی که تا دیروز داشتن حجاب و عفت برای آنها یک ارزش تلقی می شد امروز با حضور در این شبکه و اظهار نظرها و برقرای ارتباطاتی با قشر نامحرم خود این ارزش های اسلامی و سنتی جامعه را به چالش می کشند

 

در این میان خانواده ها و پدران و مادرانی هستند که با اطمینان نابجا به فرزندان و به راحتی و بدون هیچ نظارتی امکان استفاده از این فضا را فرزندان خود قرار می دهند و زمانی متوجه عمق فاجعه می شوند که کار از کار گذشته است.

 

امروزه در شهرستان هرسین با وجود سبقه مذهبی آن شاهد رشد این رفتار ها به خصوص در بین گروهای تلگرامی هستیم هر چند که در اکثر این گروه ها این حضور صرفأ در حد بازدید و با اسامی مستعار است اما در تازه ترین نوع از این گروه ها شاهد تشکیل تجمعات مختلط در غالب دوستداران هنر و ادبیات هستیم.

 

آنچیزی که در این گروها بیشتر نگران کننده است رابطه مستقیم و در حد نامتعارف بین اعضای گروه است که فضای گروه را بیشتر به یک میتینگ دوستانه تبدیل کرده است و انگار که افراد حاضر در این گروه ها به طور کامل همدیگر را می شناسند.

 

امروز از شبکه های اجتماعی مجازی به عنوان مهمترین و خطرناک ترین سلاح تهاجمی دشمن در عرصه جنگ نرم می توان یاد کرد؛ آسیب های نو پدید در کمین خانواده ها است و خطر، بسیار جدی است.و در حقیقت تقدس زدایی، حیا زدایی و جاذبه های جنسی از رویکردهای این شبکه هاست که البته هم کارکردهای مثبت و مفید دارند و هم منفی و نامطلوب.

 

با نگاهی گذرا به آمار هایی که هر روز در حال تغییر کردن هستند می توان به این نتیجه رسید که امروز رشد روزافزون طلاق در شهر مذهبی مثل هرسین و پدید آمدن بزه های اجتماعی همچون خیانت به همسر و رشد فساد های اخلاقی در سنین پایین جامعه و در ببن نوجوانان و جوانان حتی در جوامع روستایی که به نحوی نتیجه شیوع افسار گسیخته این فناوری در آنجا می باشد نتیجه استفاده ناصحیح از این ابزار است و با کنکاشی بیشتر می توان نقش شبکه های مجازی را در ماورای این آسیب ها دید.

 

در این میان آنچه که دشمن در پی آن است و ما با دست خود رسیدن به مقاصد دشمن را در این مسیر تسهیل می کنیم واژه مقدسی به نام خانواده است که امروز گسست های این کانون مقدس را زندگی های امروزی با ورود به اصلاح تکنولوژی های جدید می توان دید تکنولوژی که صرفأ برای استفاده و تخریب در جوامع ما طراحی شده اند.

 

البته در این بین این قبیل تکنلوژی ها کارکرد مثبت هم دارند و آن  بُعد اطلاع رسانی و آگاهی بخشی آنها و ایجاد یک نوع تعامل و کنش میان افراد جامعه است که در پیشرفت آن نقش موثری می تواند داشته باشد.اما متاسفانه در جامعه ما کارکرد منفی این شبکه ها بیشتر بُلد و پررنگ است.

 

، استفاده صحیح از تکنولوژی باید در جامعه فرهنگسازی و نهادینه شود و افراد نسبت به آثار سوء آن باید آگاهی جمعی پیدا کنند، در غیر این صورت عامل تخریب کننده فضای مجازی نقش منفی را در تغییر و دگرگونی سبک زندگی افراد رقم خواهد زد.

 

با این اوصاف در پایان به نظر می رسد با وجود رشد روزافزون این فناوری های و آگاهی نداشتن اکثر افراد جامعه از کاربرد های صحیح آن و گرایش به سمت کاربردهای منفی و افزایش بزه هایی از این دست لزوم ایجاد یک پایگاه متمرکز پلیس فتا در شهرستان احساس می شود.