پایگاه خبری تحلیلی دیوانگاه09:00 - 1395/11/07
یادداشت//

خلأ ان جی یو های حمایتی در هرسین احساس می شود

امروزه برداشت بی رویه از منابع طبیعی و معادن شهرستان هرسین توسط بهره برداران های خسارت های جبران ناپذیری را به منابع طبیعی وارد کرده که اصلاح و احیای آن غیر ممکن است.

 به گزارش دیوانگاه//یادداشت//مسأله تخریب منابع طبیعی و محیط زیست امروزه به بحرانی جهانی و فراگیر تبدیل شده است و چنانچه بصورت عملی و جدی برای رفع این معضل چاره ای اندیشیده نشود، بشر با فاجعه عظیمی روبرو خواهد شد که حیات او را بر روی کره زمین ناممکن خواهد ساخت.

 

مردم، دستگاه های اجرایی و در رأس آن اداره حفاظت از محیط زیست، منابع طبیعی و تشکل های مردم نهاد زیست محیطی، سه ضلع حفاظت از این منابع هستند.

 

وسعت بالای منابع طبیعی نشان از اهمیت حفظ، توسعه، اصلاح و بهره برداری صحیح از این عرصه های خدادادی برای جلوگیری از مشکل های زیست محیطی است.

 

بهره برداری بی رویه از منابع طبیعی منجر به آسیب پذیری آن می شود به نحوی که با کوچک ترین مشکلی مانند خشکسالی رو به ضعف و نابودی می رود.

 

امروزه برداشت بی رویه از منابع طبیعی و معادن شهرستان هرسین توسط بهره برداران و برداشت سالانه چندیدن هکتار سنگ از معادن منطقه خسارت های جبران ناپذیری را به منابع طبیعی وارد کرده که اصلاح و احیای آن غیر ممکن است.

 

کشور ما هم اکنون تنها با کمبود آب مواجه نیست بلکه در همه حوزه های دیگر طبیعت از جمله عرصه های طبیعی و مرتعی و هر کجا که اسراف و تخریب صورت گرفته است با کمبود و مشکل مواجه است.

 

امروزه فرهنگ اسراف به اندازه ای در کشور عمومی شده است که در حوزه منابع طبیعی نیزبا برداشت های بی رویه از مراتع و معادن شاهد آن هستیم .

 

در حوزه معدن در هرسین اکثر معدن داران به جای معدن داری به معدن کاوی مشغول بوده و به بدترین شکل ممکن به تخریب عرصه های طبیعی مشغول هستند و این در حالی است که چندین نفر هم در نوبت اکتشاف معادن در شهرستان قرار دارند.

 

تجربه نشان داده مردمی که حریم های طبیعی را حفظ نکنند و به این حریم ها احترام نگذارند محکوم به جبران هزینه های آن هستند و مشکل های منابع طبیعی امروز ناشی از این مهم است که باید فکر جدی برای آن شود.

 

 تشکل های مردم نهاد می توانند با ایجاد حساسیت، آگاهی بخشی و فرهنگ سازی نقش تعیین کننده ای در جلب و همراهی جوامع محلی با دستگاه ها و نهادهای متولی مربوط به حوزه مسایل زیست محیطی و منابع طبیعی در هرسین داشته باشند و در واقع شهرستان این خلا بزرگ یعنی نبود ان جی یو های حمایتی مردم نهاد را در خود احساس می کند.