پایگاه خبری تحلیلی دیوانگاه12:11 - 1400/02/21

مسئولیت پذیری بجای درس خواندن

اغلب آنچه همه والدین بدنبال آن هستند نمره بالا و قبولی با نمره عالی در امتحان و... است. آیا همه درس خوانده ها موفق شده اند ؟

به گزارش دیوانگاه ،دکتر بابایی روانشناس بالینی در یادداشتی نوشت" اغلب آنچه همه والدین بدنبال آن هستند نمره بالا و قبولی با نمره عالی در امتحان و... است. آیا همه درس خوانده ها موفق شده اند ؟ البته نه. اینکه هر کسی میخواهد چکاره شود و چه آینده ای بسازد بستگی به خودش توانایی و استعداد و علاقه دارد.

مهمترین اصل در تربیت این است که کودک مسئولیت پذیر بار آید.یعنی ترسو نباشد و از تجربه و امتحان فرار نکند. یعنی اراده و استقلال داشته باشد. یعنی صبر داشته باشد. تنبل نباشد. پرتوقع نباشد. اعتماد به نفس داشته باشد. و بتواند با شیوه انتخابی خود درست زندگی کند. یعنی سالم و درست از راه دیگری غیر از تحصیل در دانشگاه زندگی کند و شغل انتخاب کند. آنچه مهم است سلامت روحی و رفتاری است نه نوع شغل.

 

در دوران تدریس مجازی بسیار مشاهده شد والدین امتحان دهنده بودند!! به بهای نمره و خرید آبرو برای خود و برای راحت تر کردن زندگی برای کودک .همیشه زندگی مسئولانه با رنج همراه است اما نتایج دلچسبی معمولا دارد.

 

بیاییم برای مسئولیت پذیری تلاش کنیم نه درس خوان شدن صرف.،  مسئولیت پذیری یعنی نخوابیدن تا لنگ ظهر. یعنی کمک کردن در خرید های خانه. جمع کردن اتاق. انجام تکالیف مدرسه در حد متعارف کنترل کردن خود، صبر و....

 

مطمئن باشید با مسئولیت بودن شانس خوشبختی را بسیار بالا می برد. اجازه بدهیم کودکان سختی بکشند. اضطراب مسئولیت ، آزادی و انتخاب را تجربه و مدیریت کنند. برای نمره دلخواه خودشان تلاش کنند زمین بخورند بلند شوند و پخته شوند تا در آینده راضی و منعطف و خوشبخت باشند‌.

 

قطعا فرزندانی که آزادتر بوده اند اما با نظارت و قانون در خانواده ، خودشان انتخاب کرده اند میان خوب و بد و نتایج انتخابشان را چشیده اند و فکر کرده اند و با اراده خود را تغییر داده اند در زندگی موفق ترند از فرزندان کاملا آزاد بی قانون و فرزندان سرکوب شده خفه شده در قانون.

 

درس خواندن سخت است و بازی لذت بخش. والدینی که بچه درس خوان میخواهند . تلاش کنند تا مسئولیت پذیری را ایجاد کنند. هر فرزندی تا حد ممکن آزاد است اما در سیستم جزا و پاداش خانواده باید نتایج اعمالش را بچشد. او تا حدی آزاد است تلویزیون ببیند و درس نخواند اما بعد از ضعف در امتحان ناشی از تنبلی و بازیگوشی باید جریمه شود با احترام. جریمه توهین و دعوا نیست. محروم شدن از دوچرخه سواری است و...

 

به مرور مشاهده خواهید کرد که او سختی را که به دنبالش پاداش و لذت است بر لذتی که به دنبالش جزا و جریمه است ترجیح داده و سالم تر زندگی میکنند.

 

زندگی یک تناقض بزرگ دارد و آن این است که آرامش را در آرامش نمیتوان یافت آرامش معمولا حاصل رنج های سالم و مسئولانه است... برای تربیت کودک باید برنامه داشته باشید وگر نه به زودی راه جبران بسته خواهد شد.